DHL-VP om investering i CPH: Det var på tide
Ifølge DHL Express’ vicepræsident for globale netværk, Travis Cobb, burde selskabet have investeret i opgraderingen af sin hub i Københavns lufthavn for fem-seks år siden. Når hubben åbner om små tre år, skal de seneste års store vækst indhentes.
For et år siden, midt i januar 2019, offentliggjorde DHL Express planerne om at udvide sin hub i Københavns Lufthavn til det femdobbelte med en samlet investering på rundt regnet en milliard danske kroner, hvilket selvsagt skabte glæde i Kastrup.
Læs også: DHL topper op i Fredericia – mulighed for mere plads
Og den udmelding og investering kom ikke en dag for tidligt, snarere tværtimod, sagde selskabets EVP Global Network Operations, Travis Cobb, da SCM.dk mødte ham i Bonn i efteråret, hvor DHL åbnede sin nyeste hub, og CEO John Pearson fortalte om virksomhedens digitale strategi.
”En kapacitetsopgradering af vores eksisterende hub i København har været tiltrængt længe, og nok noget vi burde have sat i gang for fem-seks år siden. Vi regner med at go live i november 2022, og så skal der indhentes i forhold til den massive vækst, vi har oplevet den seneste tid”, sagde han.
Indtil videre har man ifølge Travis Cobb diskuteret visionen for hubbens indretning med sine partnere inden for materialehåndtering og intern transport. Han peger på de store fremskridt, der er sket på automationsområdet de seneste år, og understreger at man vil have det nyeste og bedste udstyr på plads til åbningen.
Som følge af den store vækst på det globale pakkemarked, som DHL (og resten af branchen) oplever i disse år, med den enorme e-handel som den helt store drivkraft, åbner DHL for tiden flere nye ruter rundt om i verden. Hvorvidt det også vil ske fra den nye hub i København, er dog endnu uvist.
”Vi forventer naturligvis fortsat vækst, det er jo grundlaget for investeringen, som bestemt er langsigtet. Så det kan da sagtens tænkes, at der vil komme nye ruter fra København, men vi er stadig tre år fra åbningsdagen, så indtil videre ser vi tiden an og holder øje med, hvordan vores netværk udvikler sig”, forklarede Travis Cobb.
Mange bæredygtighedstanker
Udover de strategiske overvejelser omkring den nye hub har man fra DHL Express’ side også gjort sig en del tanker om bæredygtighedsaspekterne i forbindelse med udvidelsen. Centeret i Bonn, der åbnede i efteråret, er eksempelvis selvforsynende når det gælder køling og opvarmning, og noget lignende vil blive tilfældet i København.
”Målsætningen er, at faciliteterne skal være 100 procent selvforsynende med i hvert fald elektricitet. Det kan blive med et system som det i Bonn eller måske med solpaneler, som vi bruger mange andre steder, det ved vi ikke endnu”, sagde Travis Cobb og henviste til Københavns mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025 som noget, man gerne vil støtte op om.
I det hele taget er bæredygtighed et vigtigt perspektiv for DHL, også når det kommer til en af de helt centrale udfordringer, nemlig udledningen af CO2 fra selskabets mange fly. Som SCM.dk påpegede overfor Travis Cobb, så udleder de nye, mere brændstofeffektive fly jo stadig en del CO2, selvom det er relativt mindre end de ældre modeller.
”Det er noget, vi er meget bevidste om, når vi investerer i nyt materiel, og vi går målrettet efter de mest effektive maskiner på markedet. Fremadrettet holder vi også øje med udviklingen af elfly, ligesom vi investerer i biobrændstoffer, hvor vi vil være førende for at nå vores mål om nettonul CO2 i 2050”, fortalte han.
Læs også: DHL åbner cykelhub i København: ”Bæredygtig last mile er afgørende”
På spørgsmålet om, hvorvidt et øget fokus på togdrift, som er noget mere miljøvenligt, men selvsagt også en del langsommere end fly, er en mulighed i fremtiden, var svaret dog afvisende.
”Toget har sine fordele på klimafronten, men for os hænger det ikke sammen med de krav, vores kunder stiller og den service, vi selv vil levere. Lige nu foregår under en tiendedel af en procent af vores globale leveringer med tog, og det ser jeg ikke ændre nævneværdigt lige foreløbigt”, sagde Travis Cobb.