DHL topper op i Fredericia – mulighed for mere plads
Tidsplanen holder for DHL, der har holdt rejsegilde på sin kommende terminal i Fredericia. Allerede inden de over 4.000 m2 er blevet taget i brug, har transportselskabet sikret sig, at der er plads til at udvide, fortæller operations director Steen Asger Jørgensen.
Stemningen var festlig, som det hører sig til på den slags dage, da DHL Express torsdag d. 21. marts holdt rejsegilde på selskabets nye godsterminal i Taulov ved Fredericia. Terminalen skal ruste DHL til den forventede vækst i pakkemængderne i de kommende år, ikke mindst på grund af den voksende e-handel her i Norden.
Læs også: PostNord slår portene op til Danmarks største gods- og pakketerminal
Selvom de knap 4.200 m2 på dagen kun var en tom skal med rå betonvægge og en indetemperatur omkring de 10 grader, så var det en synligt tilfreds operations director Steen Asger Jørgensen, der bød velkommen fra en diminutiv talerstol i selve det 3.375 m2 store lagerrums ene ende.
”Med den her facilitet er vi klar til at tage næste skridt og fastholde vores stærke position på det danske marked”, sagde han til den småfrysende skare af håndværkere, samarbejdspartnere, DHL-kollegaer og pressefolk, der udgjorde gæsterne til den lille event.
Kina fylder en del
På den efterfølgende rundvisning forklarede han SCM.dk lidt mere om tankerne bag den kommende facilitet, der indtil videre holder tidsplanen og er sat til at gå i drift d. 6. januar 2020.
”Det er i høj grad onlinehandlen, der driver væksten. Danskerne køber mere og mere på nettet, og det giver et stort transportbehov til og ikke mindst fra udlandet, så det er i særdeleshed cross-border, vi fokuserer på her”, sagde Steen Asger Jørgensen.
Videre fremhævede han den store globale spredning i den kraftigt voksende B2C-trafik. Forsendelserne kommer ind i stort tal fra USA, Storbritannien, Tyskland og i stigende grad også Kina, som ”fylder rimelig meget – de er i top-5”.
I forhold til de problemer, som har vist sig med værdisætningen af pakker fra det store land, understreger han i øvrigt, at man fra DHL’s side foretager kontroller dagligt, for at sikre fakturaer og indhold stemmer overens. Derudover er Skat, som man har et ”godt samarbejde” med, på besøg stort set dagligt.
Træningsforløb på flere niveauer
Udover at den nye terminal skal være et servicecenter og en gateway, bl.a. for gods til og fra den nærliggende Billund lufthavn, så skal den også tjene som træningsfacilitet for stribevis af medarbejdere og partnere, som skal uddannes i DHL’s principper og arbejdsgange.
”Vores chauffører, som vi kalder kurérer, er et miks af egne ansatte og fast tilknyttede underleverandører, som alle sammen skal gennemgå den samme interne uddannelse, for at blive klædt godt på til jobbet. Uddannelsen består, udover praktisk sidemandsoplæring, af 11 dages klasseundervisning, hvilket kommer til at foregå i dedikerede lokaler her. Der bliver tale om løbende kurser på flere forskellige niveauer, både til kurerer, terminalmedarbejdere, mellemledere og andet personale”, forklarede Steen Asger Jørgensen.
Læs også: DHL forudser fortsat handelsvækst
Og så er terminalen fra start udlagt, så den kan udvides i fremtiden. Som en den af koncernens infrastrukturplan for 2030, som også omfatter den massive investering i hubben i Københavns lufthavn, forudser DHL yderligere vækst, og det er man klar til i Taulov, hvor man i øvrigt også har tænkt miljøet ind via både LED-belysning og anlæg til indsamling og brug af regnvand.