DHL-strategi skal afmystificere digitalisering

Med sin strategi for 2025 vil DHL udrydde myten om, at digitalisering er svært. For selskabet handler det mest af alt om at løfte hele forretningen til det næste niveau, forklarede Express-CEO John Pearson i Bonn. De ansatte er et helt centralt redskab i processen.

CEO John Pearson var med I cockpittet, da DHL Express fremviste et af sine nye Boeing 777F-fragtfly. Foto: Anders Kampmann.

29.11.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det

John Pearson

”På den måde vil vi gerne afmystificere digitalisering som begreb, og udrydde myten om at digitalisering er svært at håndtere. Selvfølgelig er det kompliceret, men hvis man, som vi gør, fokuserer på at identificere de største muligheder for éns forretning, så vil processen give mening.”

E-handlen er – naturligvis, fristes man til at sige – en væsentlig faktor for DHL’s strategiske overvejelser. Selskabet har i de senere år oplevet en stor vækst på B2C, som man er optimistisk omkring vil fortsætte. I dag har man således e-commerce-aktiviteter i 55 lande, hvor det for fire-fem år siden kun gjaldt på en håndfuld markeder.

Ifølge John Pearson skyldes det ikke mindst, at onlineshopping på mange måde bliver nemmere for forbrugerne i disse år, i hvert fald når det kommer til leveringen.

”Tidligere var der nogle få, store aktører i nogle få lande, der sad på markedet, men i dag ser vi en langt længere og meget mere geografisk spredt hale. Det gør også, at last mile bliver mere effektiv og bæredygtig, fordi kunderne har fået flere valg”, sagde han.

Af samme årsag sigter DHL efter at fastholde sit høje serviceniveau og andel af loyale kunder via en kundecentreret kultur (Insanely Customer Centric Culture), dels gennem onlineplatformen myDHL+, hvor kunderne kan håndtere alle aspekter af deres transportkøb, og dels løbende kontrol via sit Quality Control Center (QCC), hvor alle forsendelser bliver overvåget i real-time.

Endnu bedre arbejdsplads, endnu mere vækst
Og så er der medarbejderne, som John Pearson flere gange fremhævede som et afgørende aspekt for, at koncernens strategi bliver en succes. Igen i år er DHL Express således blevet kåret til en af verdens bedste arbejdspladser, og det vil man holde fast i.

”Nu blev vi nummer fire i år (i Great Place to Work, red.), hvor vi tidligere er blevet nr. 8 og nr. 6. Og vi vil være nr. 1, for glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det. Derfor vil vi forsætte med at udvikle vores interne redskaber, uddannelsesprogrammer og events, som gør vores ansatte motiverede, dygtigere og stærkere”, forklarede John Pearson.

I sit Innovation Center lidt uden for Bonn har DHL samlet en stribe af de teknologier, selskabet regner med at inddrage i forretningen i fremtiden, som eksempelvis droner og kunstig intelligens. Foto: Anders Kampmann.

På den finansielle front rummer 2025-strategien et ikke nærmere specificeret mål om at få driftsresultatet, der for DHL Express’ vedkommende lå på lige knap to mia. euro i 2018, til at vokse. Det skal bl.a. ske gennem en mentalitet om at ’vende enhver sten’, når det gælder om at finde kilder til vækst.

Når det gælder investeringer i eksempelvis nyt materiel og faciliteter rundt om i verden, så er planen af fastholde niveauet fra de senere år på i omegnen af en mia. euro årligt. Indkøbet af de 14 nye Boeing 777F-fragtfly, man netop har foretaget, har godt nok givet et hop, men det bliver ikke standard.

”Det var en first time ever-investering, og der er ikke noget lignende på vej. Vi vender tilbage til det normale niveau i 2021”, som John Pearson understregede.

Afslutningsvis blev topchefen også spurgt ind til den mulige konkurrence fra giganter som Amazon og Alibaba, men det var ikke umiddelbart noget, der gav anledning til de store bekymringer.

”Amazon er først og fremmest en god partner og kunde”, lød det, mens han for Alibabas vedkommende pegede på, at de ”flytter en hel del ting selv, med egne fly osv.”, men at de ikke tilbyder ”så hurtig og præcis levering, som vi selv gør”, som han sagde.

Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder

Derudover fremhævede han, at ”Den globale e-handel er enorm; der er pizza nok til alle”. I samme moment medgav han dog også, at man måtte ”arbejde hårdere for vores penge i år end nogensinde”, og at man ikke ved, hvordan billedet vil blive næste år.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online