DHL-strategi skal afmystificere digitalisering
Med sin strategi for 2025 vil DHL udrydde myten om, at digitalisering er svært. For selskabet handler det mest af alt om at løfte hele forretningen til det næste niveau, forklarede Express-CEO John Pearson i Bonn. De ansatte er et helt centralt redskab i processen.
Undertitlen på Deutsche Post DHL’s Strategy 2025 siger næsten det hele: ’Delivering excellence in a digital world’. Digitaliseringen er over os, og teknologien skal bruges til at levere på højeste niveau.
Ved et event i Bonn i forrige uge, hvor selskabet også præsenterede Express-divisionens nyåbnede logistikcenter ved byens lufthavn, fortalte CEO for netop DHL Express, John Pearson, om hvilke tanker, der ligger bag strategien.
Læs også: DHL og StreetScooter annoncerer samarbejde om nyt elektrisk leveringskøretøj
”Digitalisering for os handler om brug af teknologi og at give vores ansatte nye redskaber til en bedre hverdag. På den måde drejer det sig mindre om at ændre vores forretningsmodel, og mere om at bevæge os mod det næste niveau af excellence”, sagde han og fortsatte:
Glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det
John Pearson
”På den måde vil vi gerne afmystificere digitalisering som begreb, og udrydde myten om at digitalisering er svært at håndtere. Selvfølgelig er det kompliceret, men hvis man, som vi gør, fokuserer på at identificere de største muligheder for éns forretning, så vil processen give mening.”
E-handlen er – naturligvis, fristes man til at sige – en væsentlig faktor for DHL’s strategiske overvejelser. Selskabet har i de senere år oplevet en stor vækst på B2C, som man er optimistisk omkring vil fortsætte. I dag har man således e-commerce-aktiviteter i 55 lande, hvor det for fire-fem år siden kun gjaldt på en håndfuld markeder.
Ifølge John Pearson skyldes det ikke mindst, at onlineshopping på mange måde bliver nemmere for forbrugerne i disse år, i hvert fald når det kommer til leveringen.
”Tidligere var der nogle få, store aktører i nogle få lande, der sad på markedet, men i dag ser vi en langt længere og meget mere geografisk spredt hale. Det gør også, at last mile bliver mere effektiv og bæredygtig, fordi kunderne har fået flere valg”, sagde han.
Af samme årsag sigter DHL efter at fastholde sit høje serviceniveau og andel af loyale kunder via en kundecentreret kultur (Insanely Customer Centric Culture), dels gennem onlineplatformen myDHL+, hvor kunderne kan håndtere alle aspekter af deres transportkøb, og dels løbende kontrol via sit Quality Control Center (QCC), hvor alle forsendelser bliver overvåget i real-time.
Endnu bedre arbejdsplads, endnu mere vækst
Og så er der medarbejderne, som John Pearson flere gange fremhævede som et afgørende aspekt for, at koncernens strategi bliver en succes. Igen i år er DHL Express således blevet kåret til en af verdens bedste arbejdspladser, og det vil man holde fast i.
”Nu blev vi nummer fire i år (i Great Place to Work, red.), hvor vi tidligere er blevet nr. 8 og nr. 6. Og vi vil være nr. 1, for glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det. Derfor vil vi forsætte med at udvikle vores interne redskaber, uddannelsesprogrammer og events, som gør vores ansatte motiverede, dygtigere og stærkere”, forklarede John Pearson.
På den finansielle front rummer 2025-strategien et ikke nærmere specificeret mål om at få driftsresultatet, der for DHL Express’ vedkommende lå på lige knap to mia. euro i 2018, til at vokse. Det skal bl.a. ske gennem en mentalitet om at ’vende enhver sten’, når det gælder om at finde kilder til vækst.
Når det gælder investeringer i eksempelvis nyt materiel og faciliteter rundt om i verden, så er planen af fastholde niveauet fra de senere år på i omegnen af en mia. euro årligt. Indkøbet af de 14 nye Boeing 777F-fragtfly, man netop har foretaget, har godt nok givet et hop, men det bliver ikke standard.
”Det var en first time ever-investering, og der er ikke noget lignende på vej. Vi vender tilbage til det normale niveau i 2021”, som John Pearson understregede.
Afslutningsvis blev topchefen også spurgt ind til den mulige konkurrence fra giganter som Amazon og Alibaba, men det var ikke umiddelbart noget, der gav anledning til de store bekymringer.
”Amazon er først og fremmest en god partner og kunde”, lød det, mens han for Alibabas vedkommende pegede på, at de ”flytter en hel del ting selv, med egne fly osv.”, men at de ikke tilbyder ”så hurtig og præcis levering, som vi selv gør”, som han sagde.
Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder
Derudover fremhævede han, at ”Den globale e-handel er enorm; der er pizza nok til alle”. I samme moment medgav han dog også, at man måtte ”arbejde hårdere for vores penge i år end nogensinde”, og at man ikke ved, hvordan billedet vil blive næste år.