29.05.2019  |  Branchenyt

DHL og StreetScooter annoncerer samarbejde om nyt elektrisk leveringskøretøj

En elektrisk varevogn med brintteknologi, en tilladt vægt på op til 4,25 ton og rækkevidde på op til 500 km er på vej fra DHL og StreetScooter. Det glæder Tysklands minister for transport og digital infrastruktur, der

På Berlins Green Tech-festival annoncerede logistikgiganten DHL Express og den elektriske køretøjsproducent StreetScooter et samarbejde om et nyt elektrisk leveringskøretøj.

Læs også: DHL starter dronelevering i Kina

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det nye køretøj, der har fået navnet H2 Panel Van, vil være det første elektriske køretøj med en tilladt vægt på op til 4,25 ton, som samtidig har tilføjet en ekstra brændselsceller med brint, der gør det muligt at nå en rækkevidde på op til 500 km. I første omgang har DHL Express bestilt 100 af disse køretøjer, der forventes at blive leveret fra 2020 til 2021.

“Åbenhed over for nye teknologier er en nøgle i vores overordnede strategi, og det er derfor, at vi også støtter brugen af dette batteridrevne elektriske køretøj med tilføjet ekstra kapacitet gennem brændselsceller”, siger Andreas Scheuer, Tysklands minister for transport og digital infrastruktur, og fortsætter:

”Hvis vi vil promovere alternative systemer for klimavenlig levering, er vi nødt til at sikre os, at disse nye køretøjer er prissat konkurrencedygtigt og i stand til at nå en god rækkevidde”, siger han.

Skal gøre DHL til mest klimavenlige leverandør
Den nye lastbil passer, ifølge CEO i DHL Express Germany, Markus Reckling, ind i virksomhedens større miljømæssige mål.

”Med H2 Panel Van bliver DHL Express den første udbyder, der bruger et stort antal af elektriske køretøjer med brændselsceller til last-mile-logistik”, siger Markus Reckling og fortsætter:

”Det understreger vores forhåbning om ikke kun at være den hurtigste og mest pålidelige leverandør på markedet, men også den mest klimavenlige. H2 Panel Van er endnu et eksempel på, hvordan Deutsche Post DHL Group arbejder frem mod sit mål om nuludledning i 2050”, siger han.

Teknologien anvendt i H2 Panel Van er baseret på StreetScooters WORK CL leveringskøretøj, der allerede bliver brugt af DHL Parcel og har en kapacitet på over 10 kubikmeter.

Læs også: DHL udvider sin amerikanske bilpark med nye CO2-venlige køretøjer

Med en maksimal nyttelast på over 800 kg opnår H2 Panel Van'en en maksimal tilladt vægt på 4,25 ton. I Tyskland betyder en fritagelse for kommercielle letvægts- og batteridrevne elektriske køretøjer, at chauffører med et Klasse B-kørekort kan køre den nye H2 Panel Van.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere