DHL udvider sin amerikanske bilpark med nye CO2-venlige køretøjer
DHL vil være CO2-neutrale i 2050, og derfor sætter selskabet nye 63 nye elektriske leveringslastbiler på gaden i USA.
DHL har kastet sig ind i kampen for grøn omstilling og har allerede tidligere som den første logistikvirksomhed meddelt, at al CO2-udledning forbundet med deres logistikrelaterede aktiviteter skal være væk inden 2050.
Læs også: EU klar med krav til lastbilers CO2-udslip, men møder kritik
Som et skridt på vejen mod at nå det ambitiøse mål, forbereder DHL sig nu på at udrulle en helt ny bilpark bestående af elektriske leveringslastbiler, der skal operere på det amerikanske marked.
”DHL har ledt efter muligheder på udvalgte markeder over hele USA, hvor vi kan implementere vores nye bilpark. Det skal hjælpe os med at nå vores bæredygtighedsmål samtidig med, at vi fortsat leverer ubeklagelige serviceoplevelser”, siger CEO for DHL Express U.S, Greg Hewitt.
De i alt 63 nye elektriske køretøjer er produceret af fabrikanten Workhorse Group og bliver efter planen blandt de sikreste og mest effektive last-mile leveringssystemer på markedet. De første 30 af NGEN-1000-lastbilerne ser ud til at blive sat ud på vejene i området omkring San Francisco-bugten.
Omfattende bilpark på alternativt brændstof
Når de elektriske køretøjer er klar, bliver de en del af DHL’s allerede omfattende vognpark af køretøjer på alternativt brændstof, der tæller fuldt elektriske lastbiler, elektriske hybrider, komprimeret naturgas og ren diesel, foruden cykler til bydistribution.
”Bare i år vil næsten 30 procent af vores nye køretøjer være drevet af alternative brændstoffer. Vi er begejstrede over de nye teknologier, der fortsætter med at dukke op på dette område og over at se, hvordan de gavner logistikindustrien”, siger Greg Hewitt.
Læs også: EU støtter streng CO2-aftale for lastbiler
For at nå målet om nul CO2-udledning inden 2050 har DHL Express' moderselskab, Deutsche Post DHL Group, oprettet miljøbeskyttelsesprogrammet GoGreen, hvori de også har fremsat fire delmål, som skal være opfyldt i 2025.
- JMA