DHL og Ford præsenterer ny el-lastbil
DHL Group er gået sammen med Ford for at gøre pakkefragten i byer grønnere. Den nye el-lastbil er fabrikeret af StreetScooter, og efter planerne skal den produceres i 2.500 eksemplarer i løbet af halvandet år.
Den tyske fragtgigant DHL Group har sammen med bilfabrikanten Ford fremvist den første model af deres fælles projekt; en elektrisk leveringslastbil.
El-lastbilen, der har fået navnet StreetScooter Work XL, blev præsenteret for første gang i går i Köln, Tyskland. Bilen er bygget af fabrikanten StreetScooter ud fra undervognen fra modellen Ford Transit. Derudover er den bygget med batteridrevet gearsystem og et skelet, der er tilpasset DHLs specifikke behov.
Hvert køretøj skærer cirka fem tons af CO2-udledningen og bruger 1.900 liter diesel mindre end DHLs konventionelle køretøjer til vejtransport. StreetScooter Work XL har derudover en fragtvolume på 20 kubikmeter og batterierne rækker til mellem 80 og 200 kilometers kørsel.
Med den nye StreetScooter Work XL udvider vi vores flåde af el-lastbiler i segmentet af kommercielle køretøjer. Det er det perfekte køretøj til pakkelevering i storbyer og byområder generelt og vil gøre det muligt for os at håndtere den stigende pakkefragt på en endnu mere miljøvenlig facon. Med denne her forpligtigelse underbygger vi også vores erklæring om at være markedsførende inden for grøn logistik, siger Jürgen Gerdes, bestyrelsesmedlem i Deutsche Post DHL Group.
Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler
I løbet af 2017 er det planen at producere 150 StreetScooter el-lastbiler på StreetScooters fabrik i den tyske by Aachen. Derudover har Ford og DHL sammen med StreetScooter planer om at producere 2.500 eksemplarer af modellen inden udgangen af 2018.
I forvejen bruger DHL allerede flere end 3.000 af de ældre StreetScooter-modeller, hvilket gør fragtselskabet til den største operatør af el-lastbiler i Tyskland.
-CHM