DHL: Fragtcykler skal sikre hurtig og klimavenlig levering
Hos DHL Express har man udviklet containeren City Hub, der skal være med til at sikre hurtig og klimavenlig levering i de europæiske storbyer.
Hos DHL Express vil man gerne passe bedre på miljøet, samtidig med at man ønsker at gøre levering mere effektiv i centrum af de europæiske storbyer. Derfor har man i løbet af de seneste to år gennem et pilotprojekt introduceret brugen af fragtcykler i mere end 80 byer i 13 europæiske lande.
I syv af disse byer har man specialudviklede, firhjulede Cubicykler kørende rundt, og det er til disse, man nu introducerer den lille container City Hub.
Meget mindre CO2
Med de nye City Hubs er planen, at containerne overføres fra varevogn til Cubicykel, som så kører de sidste kilometer af leveringsruten. Det kan reducere CO2-udledningen ved både at mindske varevognens kilometertal og den tid, der bliver brugt på vejene ved standardlevering.
Derudover kan en enkelt City Hub, ifølge DHL Express, erstatte op til to varevogne med en tilsvarende CO2-besparelse på mere end 16 tons om året.
Læs også: Ny global service skal forbedre shopping-oplevelsen online
DHL Express har allerede erstattet op til 60 procent af leveringsruterne med varevogne i centrum med fragtcykler i de storbyer, der er en del af pilotprojektet. Vi forventer, at både City Hub og Cubicyklen vil hjælpe os med at udvide vores grønne tiltag over de næste tre-fem år siger Jon Pearson, der er CEO hos DHL Express Europe.
God økonomi
Ifølge ham er der mange fordele i anvendelsen af Cubicyklerne, da de undgår eventuelle trafikpropper, samtidig med at de leverer dobbelt så mange leveringer end virksomhedens varevogne.
De samlede omkostninger i en cykels levetid udgør kun halvdelen af omkostningerne i forhold til en varevogn. Derudover er det afgørende, at de er CO2-neutrale, hvilket forstærker vores igangværende planer om at minimere påvirkningen af miljøet. Samtidig støtter vi op om regeringens bestræbelser på at fremme en mere bæredygtig levevis, siger han.
Cubicyklen, som er udviklet i Holland og blev introduceret til DHL-netværket i 2015, er bl.a. udstyret med et tilbagelænet sæde, der skal skabe bedre komfort, sikkerhed og hastighed for de ansatte.
Komfortable og sikre
Derudover er den elektrisk, hvilket giver bedre hastighed og støtte, når de ansatte skal cykle op ad større bakker - og så er den nem at vende, da dens venderadius er lille.
Læs også: WWF: bæredygtighed i forsyningskæder kan fremme SDG-målsætninger
Samtidig er de flytbare City Hub-containere vandtætte, og selvom de har en stor volumen, forringer de ikke udsynet til/for andre cyklister, når de placeres på Cubicyklen.
Cubicyklen kan styres med enten GPS eller Internet of Things-sendere, der sikrer præcis og hurtig levering, og så kan de overvåges af hensyn til de ansattes sikkerhed. Derudover er de selvdrevne gennem brugen af solceller.
Bidrager til koncernmål
DHL Express' tiltag udspringer fra Deutsche Post DHL-koncernens miljøbeskyttelsesprogram GoGreen, der hat til formål at mindske konsekvenserne af koncernens påvirkning af miljøet, med fokus på at optimere kulstofeffektiviteten af alle leveringer.
Derfor har koncernen sat sig et mål om at forbedre kulstofeffektiviteten med 30 procent i 2020. Indtil videre har Deutsche Post DHL Group forbedret kulstofeffektiviteten med 25 procent.
- EL