22.05.2019 | Branchenyt
DHL starter dronelevering i Kina
Kinas første fuldt automatiske og intelligente leveringsløsning, hvor droner transporterer varer, der bliver på- og aflæsset via intelligente pakkebokse, er netop blevet lanceret af DHL Express og EHang.
DHL Express og EHang har som de første virksomheder i Kina sammen lanceret en fuldt automatisk og intelligent droneleveringsløsning, der skal håndtere udfordringerne ved last mile-levering i Kinas urbane områder. Foto: DHL.
DHL Express og EHang har sammen lanceret en fuldt automatisk og intelligent droneleveringsløsning, der skal håndtere udfordringerne ved last mile-levering i Kinas urbane områder.
Læs også: DHL: Sådan vinder virksomheder på last mile-delivery
Lanceringen fandt sted i EHangs kontrolcenter i megabyen Guangzhou i den sydlige del af landet, hvor ledende medarbejdere fra de to firmaer forklarede, hvordan dronen fremover skal levere varer til DHL’s kunder.
Med lanceringen er de to virksomheder de første, der præsenterer en løsning af denne type på det kinesiske marked, og det skal ifølge parterne selv ses som et vigtigt skridt i bestræbelserne på at bringe innovative og intelligente løsninger baseret på en højere grad af autonomi ind på markedet.
”Vi er glade for at samarbejde med EHang om at sætte en ny milepæl med denne nye fuldt automatiserede og intelligente logistikløsning, der kombinerer styrkerne fra verdens største internationale ekspresvirksomhed med dem fra en af verdens førende UAV-virksomheder”, sagde CEO for DHL Express China, Wu Dongming, og fortsatte:
“Det er en spændende tid for logistikbranchen med fortsat vækst i den kinesiske økonomi og grænseoverskridende handel fra især Sydkina og Greater Bay Area, der er hjem for et stigende antal af SMV’er og startup-virksomheder. Det betyder, at der er et enormt logistikbehov, der samtidig skaber nye muligheder for at implementere innovative løsninger, der kan fortsætte væksten med større effektivitet, bæredygtighed og mindre omkostninger”, sagde han.
Den nye leveringsrute, der er blevet skabt eksklusivt til DHL’s kunder, dækker en distance på omkring otte kilometer mellem kundens lokalitet og DHL’s sevicecenter i Liaobu i Guangdong-provinsen.
Dronen skal lande på taget af en intelligent pakkeboks, som kan forbindes til automatiserede processer som sortering, scanning og opbevaring, og kommer til at indeholde som ansigtsgenkendelse og ID-scanner. Foto: DHL
Kan reducere leveringen fra 40 til otte minutter
EHang anvender det mest avancerede UAV (ubemandede luftfartøj) i sin nyligt lancerede Falcon-serie, der indeholder det højeste niveau af intelligens, automatik, sikkerhed og pålidelighed.
Dermed kan den håndtere komplekse vejforhold og trafikpropper, som tit ses i urbane områder. Den reducerer tiden for envejslevering fra 40 til kun otte minutter, og kan spare omkostninger på op til 80 procent pr. levering.
”Med denne lancering forventer vi, at smart dronelevering som en innovativ leveringsløsning vil blive udvidet og realiseret i flere områder, og vi ser frem til at samarbejde med DHL om at opbygge økosystemet for et multi-dimensionelt urbant lufttransportsystem”, siger EHangs grundlægger og CEO, Hu Huazhi.
EHang Falcon-dronerne har otte propeller på fire arme og er designet med en overflod af systemer, der sikrer fuld backup, samt diverse sikkerhedsmoduler. Egenskaber, der sikrer en høj ydeevne, inkluderer vertikal start og landing, GPS og visuel identifikation, smart flyveplanlægning, fuldautomatiseret flyvning og netværksforbindelse i realtid.
Dronen kan bære op til fem kg gods pr. flyvning, og kan lette og lande fra toppen af såkaldt intelligente pakkebokse, der er blevet specielt udviklet til den fuldt automatiske på- og aflæsning af forsendelser. Boksen kan forbindes til automatiserede processer som sortering, scanning og opbevaring, og kommer til at indeholde funktioner som ansigtsgenkendelse og ID-scanner.
Læs også: Elektriske fragtcykler indtager norske byer
DHL vil efter lanceringen fortsætte med at identificere nye ruter, der kan blive udviklet til klienter, som har behov for skræddersyede ydelser og logistikløsninger, og vil arbejde tæt sammen med EHang om at skabe anden generation af droner i en nær fremtid, der vil forbedre kapacitet og rækkevidde yderligere.
- JMA
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Lager & distribution

BESTSELLER udvider logistik-hub med 60.000 m2 i Taulov Dry Port
Danske modekoncern BESTSELLER indgår strategisk aftale med Taulov Dry Port. Med en udvidelse på 60.000 m2 nyopførte lagerenheder kan BESTSELLER se frem til fra foråret 2023 at udvide deres logistikcenter til en samlet lagerkapacitet på mere end 85.000 m2.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren
H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.
Strategi & ledelse

Industrien vil tiltrække flere kvinder til branchen
Der er massiv mangel på lærlinge og faglærte i den danske industri. En central del af løsningen er at tiltrække flere kvinder. Metalindustriens Uddannelser vil sammen med Boss Ladies få flere kvinder til at vælge industrien til.