22.05.2019 | Branchenyt
DHL starter dronelevering i Kina
Kinas første fuldt automatiske og intelligente leveringsløsning, hvor droner transporterer varer, der bliver på- og aflæsset via intelligente pakkebokse, er netop blevet lanceret af DHL Express og EHang.
DHL Express og EHang har som de første virksomheder i Kina sammen lanceret en fuldt automatisk og intelligent droneleveringsløsning, der skal håndtere udfordringerne ved last mile-levering i Kinas urbane områder. Foto: DHL.
DHL Express og EHang har sammen lanceret en fuldt automatisk og intelligent droneleveringsløsning, der skal håndtere udfordringerne ved last mile-levering i Kinas urbane områder.
Læs også: DHL: Sådan vinder virksomheder på last mile-delivery
Lanceringen fandt sted i EHangs kontrolcenter i megabyen Guangzhou i den sydlige del af landet, hvor ledende medarbejdere fra de to firmaer forklarede, hvordan dronen fremover skal levere varer til DHL’s kunder.
Med lanceringen er de to virksomheder de første, der præsenterer en løsning af denne type på det kinesiske marked, og det skal ifølge parterne selv ses som et vigtigt skridt i bestræbelserne på at bringe innovative og intelligente løsninger baseret på en højere grad af autonomi ind på markedet.
”Vi er glade for at samarbejde med EHang om at sætte en ny milepæl med denne nye fuldt automatiserede og intelligente logistikløsning, der kombinerer styrkerne fra verdens største internationale ekspresvirksomhed med dem fra en af verdens førende UAV-virksomheder”, sagde CEO for DHL Express China, Wu Dongming, og fortsatte:
“Det er en spændende tid for logistikbranchen med fortsat vækst i den kinesiske økonomi og grænseoverskridende handel fra især Sydkina og Greater Bay Area, der er hjem for et stigende antal af SMV’er og startup-virksomheder. Det betyder, at der er et enormt logistikbehov, der samtidig skaber nye muligheder for at implementere innovative løsninger, der kan fortsætte væksten med større effektivitet, bæredygtighed og mindre omkostninger”, sagde han.
Den nye leveringsrute, der er blevet skabt eksklusivt til DHL’s kunder, dækker en distance på omkring otte kilometer mellem kundens lokalitet og DHL’s sevicecenter i Liaobu i Guangdong-provinsen.
Dronen skal lande på taget af en intelligent pakkeboks, som kan forbindes til automatiserede processer som sortering, scanning og opbevaring, og kommer til at indeholde som ansigtsgenkendelse og ID-scanner. Foto: DHL
Kan reducere leveringen fra 40 til otte minutter
EHang anvender det mest avancerede UAV (ubemandede luftfartøj) i sin nyligt lancerede Falcon-serie, der indeholder det højeste niveau af intelligens, automatik, sikkerhed og pålidelighed.
Dermed kan den håndtere komplekse vejforhold og trafikpropper, som tit ses i urbane områder. Den reducerer tiden for envejslevering fra 40 til kun otte minutter, og kan spare omkostninger på op til 80 procent pr. levering.
”Med denne lancering forventer vi, at smart dronelevering som en innovativ leveringsløsning vil blive udvidet og realiseret i flere områder, og vi ser frem til at samarbejde med DHL om at opbygge økosystemet for et multi-dimensionelt urbant lufttransportsystem”, siger EHangs grundlægger og CEO, Hu Huazhi.
EHang Falcon-dronerne har otte propeller på fire arme og er designet med en overflod af systemer, der sikrer fuld backup, samt diverse sikkerhedsmoduler. Egenskaber, der sikrer en høj ydeevne, inkluderer vertikal start og landing, GPS og visuel identifikation, smart flyveplanlægning, fuldautomatiseret flyvning og netværksforbindelse i realtid.
Dronen kan bære op til fem kg gods pr. flyvning, og kan lette og lande fra toppen af såkaldt intelligente pakkebokse, der er blevet specielt udviklet til den fuldt automatiske på- og aflæsning af forsendelser. Boksen kan forbindes til automatiserede processer som sortering, scanning og opbevaring, og kommer til at indeholde funktioner som ansigtsgenkendelse og ID-scanner.
Læs også: Elektriske fragtcykler indtager norske byer
DHL vil efter lanceringen fortsætte med at identificere nye ruter, der kan blive udviklet til klienter, som har behov for skræddersyede ydelser og logistikløsninger, og vil arbejde tæt sammen med EHang om at skabe anden generation af droner i en nær fremtid, der vil forbedre kapacitet og rækkevidde yderligere.
- JMA
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.