10.01.2019  |  Branchenyt

DHL: Sådan vinder logistikvirksomheder på last mile-delivery

Den stigende nethandel tvinger netbutikkerne og logistikvirksomhederne til at levere hurtigt og nemt for at tilfredsstille slutkunderne. Ifølge et nyt studie fra DHL vil de virksomheder, der formår at tænke i nye leveringsformer, automation data, være bedre rustet til at konkurrere i fremtiden.

Lokaliseret levering, netværk med fleksibel levering, sæsonafhængig logistik, samt teknologier under udvikling – der vil hele tiden opstå muligheder, hvorpå virksomheder kan tilpasse deres forsyningskæder til det skiftende markedsmiljø og dermed opnå en konkurrencemæssig fordel.

Det er disse fire hovedtendenser, der ifølge et nyt studie, ”Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to the Urban Consumer”, som DHL har gennemført sammen med analysefirmaet Euromonitor, kommer til at præge den sidste vej af leveringen til kunden.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Robothunde og autonome biler skal levere varer i fremtiden

”Det er netop i forbindelse med ’the last mile’, at konkurrencen vil være størst om at være mest fleksibel og bedst til at levere kundernes pakker. Derfor handler det i dag ikke kun om hurtig transport, men også om hvordan man styrer de daglige mængder pakker og får varerne afsted til det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, for det er lige så vigtigt,” siger Atli Einarsson, der er adm. direktør for DHL Express i Danmark og fortsætter:

”I DHL udvikler vi fokuserede løsninger, der hjælper e-handelsvirksomheder til hurtigt og nemt at få deres varer frem til kunderne. Det sker blandt andet ved, at vi arbejder med maskinlæring til at optimere pakkernes rejse mellem punkt A og B og ved at automatisere dele af vores netværk”, siger han.

Inden 2030 forventes der at leve yderligere 600 millioner mennesker i bymiljøer. Den stigende urbanisering gør derfor det sidste stykke af leveringen mere kompleks samtidig med, at det også er — og forbliver — en kritisk succesfaktor for netbutikkerne.

DHL opfører ny terminal i Fredericia
De nye teknologier skaber desuden muligheder for ikke bare at forbedre servicen, men også at disrupte tingenes tilstand. Det udfordrer både netbutikkerne og logistikvirksomhederne, der hele tiden skal omfavne dristige nye idéer for at overleve og fortsat være konkurrencedygtige.

”Fremtidens udvikling på det hurtigt voksende og stærkt konkurrencepræget e-handelsmarked er stadig utrolig vanskelig at forudsige. Derfor skal man som virksomhed sørge for hele tiden at forny sig og være effektiv samtidig med, at man dækker kundernes behov i det daglige. Det gælder om at være særligt opmærksom på det sidste stykke vej ud til kunden, for uanset hvordan alting udvikler sig, vil det være et af mest markante punkter i den samlede kundeoplevelse”, siger Atli Einarsson.

Selv er DHL netop ved at opføre en ny terminal i Fredericia. Hvor medarbejderne i den nuværende bygning kan håndtere 1200 pakker i timen, vil de i den nye bygning kunne håndtere 6000 pakker i timen.

”De virksomheder, der kan etablere effektive partnerskaber, som kan sikre en mere fleksibel levering i byerne og investere i de mest effektive teknologier for at øge produktiviteten, vil stå blandt vinderne i morgen. Vinderne er også dem, der formår at drage fordel af data for at skabe endnu bedre kundeoplevelser og endnu vigtigere vil kunne håndtere deres samlede pakkemængder bedre end nogen anden”, siger Atli Einarsson.

Læs også: DHL forudser fortsat handelsvækst

I Danmark indførte DHL Express for nogle år siden On Demand Delivery, hvilket gør det muligt for modtageren selv at bestemme, hvor pakken skal leveres. Derudover har DHL Express 151 tankstationer og kiosker samt adgang til 415 Swipboxe, som alle gør det nemmere for modtagerne at få deres pakker.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere