”Vi vil vokse med online-SMV’erne”

DHL Express’ direktør i Danmark, Atli Einarsson, er kommet godt ind i sin nye organisation. Nu gælder det om at hjælpe de mindre danske onlinebutikker med at vokse. ”Deres succes er vores succes”, som han siger.

”Succes for SMV’erne vil være succes for os; vi vil vokse med dem og blive en ambassadør for danske produkter”, siger Atli Einarsson. Foto: DHL.

20.03.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Et jobskifte har det med at kaste nye muligheder og ditto udfordringer af sig. Det er bestemt også tilfældet for Atli Einarsson, der i februar 2017 tiltrådte som direktør for DHL Express i Danmark. Den 43-årige islænding kommer med 20 års erfaring fra DHL i bagagen, senest som adm. direktør hjemme på den nordatlantiske vulkanø.

Læs også: Elektriske lastbiler sparer DHL tusindvis af kroner 

I Danmark har det for Einarsson, der i øvrigt er født og opvokset i Risskov ved Aarhus, i første omgang handlet om at finde sig til rette i en ny organisation, lære nye kolleger at kende og dernæst få sat ord på den kommende tids opgaver. Og den proces er allerede godt i gang.

Om Atli Einarsson

Uddannelse
Bsc. International Marketing, Reykjavik universitet

Erhvervskarriere
DHL Express Iceland siden 1997, først som kurer. Managing director fra august 2010 til januar 2017

Fritid
Følge børnene til sportsaktiviteter og traditionel islandsk madlavning.

”Det har selvfølgelig været en udfordring at komme ind i et nyt miljø med et nyt team, men jeg ser også store muligheder i de nye perspektiver. Jeg er blevet mødt af nogle meget åbne folk her i Danmark, som har hjulpet mig meget, og så har jeg jo arbejdet efter den samme overordnede strategi i DHL i Island, så på den måde starter jeg jo ikke fra bunden”, siger han.

Med det in mente har de egentlige, faglige udfordringer også hurtigt overtaget hovedfokus for Atli Einarsson. Det er i høj grad på onlinehandel, at man fra DHL Express’ side vil fokusere endnu mere i de kommende år.

Stort uudnyttet potentiale
En undersøgelse fra FDIH viste for nylig, at danskerne handler for et stort tocifret milliardbeløb i udenlandske netbutikker hvert år, og her vil Einarsson gerne være med til at flytte mere af den handel over i danske webshops, specielt de små og mellemstore af slagsen.

Ifølge DHL Express’ egne undersøgelser vil en netbutiks omsætning stige med 10 procent alene ved at åbne for salg til udlandet, og hvis kunderne ser at der er gode, velkendte valgmuligheder for at få leveret deres varer, kan det få omsætningen til at stige med helt op til 40 procent.

Læs også: DHL Express slår dørene op for nyt logistikcenter i Bruxelles

”Vi vil tilbyde SMV’erne rådgivning og konsulentbistand til at åbne cross-border e-shops, der kan få deres forretning til at vokse. Samtidig kan vi se, at specielt millennials vil have mange leveringsmuligheder, og ikke kun de billige. Så succes for SMV’erne vil være succes for os; vi vil vokse med dem og blive en ambassadør for danske produkter, fx design og mode”, siger Atli Einarsson.

Det er selvsagt ikke nogen lille opgave, men at strategien nok skal bære frugt, er Atli Einarsson ikke i tvivl om. Det handler både om det eksisterende grundlag og det endnu uudnyttede potentiale på e-commerce-området herhjemme.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

15.08.2025GS1 Denmark

Sponseret

Lige om lidt rammer producentansvar for emballager stort set alle danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles