Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder
Europæisk nethandel er steget med 9,4 procent siden sidste år og mange shopper på tværs af landegrænser, viser ny rapport.
Det europæiske e-handelsmarked er i høj vækst, omtrent 268 millioner europæere handlede for i alt 198 milliarder euro, (ca. 26 mia. kr.) i løbet af det seneste år. Det er en stigning på 9,4 procent, eller lidt over to milliarder kroner, i forhold til sidste år. Det viser en ny rapport, E-commerce in Europe 2018, udarbejdet af PostNord.
Tre ud af fire af de europæiske internethandlende shoppede i udenlandske e-butikker, og det kommer danske e-butikker til gode, lyder det fra PostNord.
Læs også: Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden
”Danske webshops har mere end nogensinde udsigt til et spændende globalt marked. Handel på tværs af landegrænser stiger fortsat både i og udenfor Europa, og især Kina er populært for mange forbrugere. Men handlen går også den anden vej, og vi har gode erfaringer med at hjælpe danske netbutikker med logistikken på udenlandske markeder”, siger Jørgen Fischer, der er rådgiver i e-handel i PostNord Danmark.
Rapporten viser også, at køb over mobil og tablet også stiger. Seks ud af ti forbrugere har i gennemsnit brugt mobil og tablet til e-handel.
Det nordiske marked
I Norden er der opbygget en solid digital infrastruktur. 91 procent af alle i Norden har foretaget internetkøb i år, viser rapporten. Dermed ligger Norden over de andre europæiske lande.
Kunderne i Norden er også tålmodige, hvor 39 procent synes det er acceptabelt med en leveringstid på 5 dage eller mere. Det vigtige er bare, at de får et præcist tidspunkt for levering samt mulighed for at vælge leveringssted.
I Norden bliver der også handlet meget udenlandsk, primært i Kina, Storbritannien og Tyskland, men Norge skiller sig ud og handler mest med USA.
Muligheder i udlandet
Det har aldrig været nemmere at sælge og handle på tværs af landegrænser, men de fleste danske netbutikker kommer ikke ud over landets grænser hurtigt nok, lyder det fra Jørgen Fischer.
”Det er meget naturligt, at man starter på et overskueligt marked som det danske. Men det giver også nogle begrænsninger at blive der for længe, hvis ønsket er at vokse, og der er ingen tvivl om, at man for fremtiden bliver nødt til at tænke skala ind”, siger han.
Læs også: Nordens største logistikanlæg inden for e-handel
Der skal energi, mod og vilje til for at opnå succes i udlandet, og håndværket skal være i orden, man skal kende det marked man vil ind på, forklarer PostNord rådgiveren. Han understreger dog også, at der er masser af gode muligheder for at søge vejledning, bl.a. i PostNord.
Rapporten ‘E-commerce in Europe 2018’ beskriver adfærd og præferencer for internethandlende forbrugere i 12 europæiske lande. Rapporten er baseret på interview med 10.000 forbrugere mellem 15 og 79 år, som blev foretaget i maj og juni 2018.
- SN