Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder

Europæisk nethandel er steget med 9,4 procent siden sidste år og mange shopper på tværs af landegrænser, viser ny rapport.

E-handel vækster i europa og særligt i Norden handler vi meget på internettet, viser ny rapport..

12.10.2018

SCM.dk

Det europæiske e-handelsmarked er i høj vækst, omtrent 268 millioner europæere handlede for i alt 198 milliarder euro, (ca. 26 mia. kr.) i løbet af det seneste år. Det er en stigning på 9,4 procent, eller lidt over to milliarder kroner, i forhold til sidste år. Det viser en ny rapport, E-commerce in Europe 2018, udarbejdet af PostNord.

Tre ud af fire af de europæiske internethandlende shoppede i udenlandske e-butikker, og det kommer danske e-butikker til gode, lyder det fra PostNord.

Læs også: Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

”Danske webshops har mere end nogensinde udsigt til et spændende globalt marked. Handel på tværs af landegrænser stiger fortsat både i og udenfor Europa, og især Kina er populært for mange forbrugere. Men handlen går også den anden vej, og vi har gode erfaringer med at hjælpe danske netbutikker med logistikken på udenlandske markeder”, siger Jørgen Fischer, der er rådgiver i e-handel i PostNord Danmark.

Rapporten viser også, at køb over mobil og tablet også stiger. Seks ud af ti forbrugere har i gennemsnit brugt mobil og tablet til e-handel.

Kreditkortet er stadig det foretrukne betalingsmiddel i Norden, selvom tjenester som PayPal vinder frem. Og så er tøj og sko klart den største varegruppe. Grafik fra rapport..

Det nordiske marked
I Norden er der opbygget en solid digital infrastruktur. 91 procent af alle i Norden har foretaget internetkøb i år, viser rapporten. Dermed ligger Norden over de andre europæiske lande.

Kunderne i Norden er også tålmodige, hvor 39 procent synes det er acceptabelt med en leveringstid på 5 dage eller mere. Det vigtige er bare, at de får et præcist tidspunkt for levering samt mulighed for at vælge leveringssted.

I Norden bliver der også handlet meget udenlandsk, primært i Kina, Storbritannien og Tyskland, men Norge skiller sig ud og handler mest med USA.

Muligheder i udlandet
Det har aldrig været nemmere at sælge og handle på tværs af landegrænser, men de fleste danske netbutikker kommer ikke ud over landets grænser hurtigt nok, lyder det fra Jørgen Fischer.

”Det er meget naturligt, at man starter på et overskueligt marked som det danske. Men det giver også nogle begrænsninger at blive der for længe, hvis ønsket er at vokse, og der er ingen tvivl om, at man for fremtiden bliver nødt til at tænke skala ind”, siger han.

Læs også: Nordens største logistikanlæg inden for e-handel

Der skal energi, mod og vilje til for at opnå succes i udlandet, og håndværket skal være i orden, man skal kende det marked man vil ind på, forklarer PostNord rådgiveren. Han understreger dog også, at der er masser af gode muligheder for at søge vejledning, bl.a. i PostNord.

Rapporten ‘E-commerce in Europe 2018’ beskriver adfærd og præferencer for internethandlende forbrugere i 12 europæiske lande. Rapporten er baseret på interview med 10.000 forbrugere mellem 15 og 79 år, som blev foretaget i maj og juni 2018.

- SN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding