Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder

Europæisk nethandel er steget med 9,4 procent siden sidste år og mange shopper på tværs af landegrænser, viser ny rapport.

E-handel vækster i europa og særligt i Norden handler vi meget på internettet, viser ny rapport..

12.10.2018

SCM.dk

Det europæiske e-handelsmarked er i høj vækst, omtrent 268 millioner europæere handlede for i alt 198 milliarder euro, (ca. 26 mia. kr.) i løbet af det seneste år. Det er en stigning på 9,4 procent, eller lidt over to milliarder kroner, i forhold til sidste år. Det viser en ny rapport, E-commerce in Europe 2018, udarbejdet af PostNord.

Tre ud af fire af de europæiske internethandlende shoppede i udenlandske e-butikker, og det kommer danske e-butikker til gode, lyder det fra PostNord.

Læs også: Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

”Danske webshops har mere end nogensinde udsigt til et spændende globalt marked. Handel på tværs af landegrænser stiger fortsat både i og udenfor Europa, og især Kina er populært for mange forbrugere. Men handlen går også den anden vej, og vi har gode erfaringer med at hjælpe danske netbutikker med logistikken på udenlandske markeder”, siger Jørgen Fischer, der er rådgiver i e-handel i PostNord Danmark.

Rapporten viser også, at køb over mobil og tablet også stiger. Seks ud af ti forbrugere har i gennemsnit brugt mobil og tablet til e-handel.

Kreditkortet er stadig det foretrukne betalingsmiddel i Norden, selvom tjenester som PayPal vinder frem. Og så er tøj og sko klart den største varegruppe. Grafik fra rapport..

Det nordiske marked
I Norden er der opbygget en solid digital infrastruktur. 91 procent af alle i Norden har foretaget internetkøb i år, viser rapporten. Dermed ligger Norden over de andre europæiske lande.

Kunderne i Norden er også tålmodige, hvor 39 procent synes det er acceptabelt med en leveringstid på 5 dage eller mere. Det vigtige er bare, at de får et præcist tidspunkt for levering samt mulighed for at vælge leveringssted.

I Norden bliver der også handlet meget udenlandsk, primært i Kina, Storbritannien og Tyskland, men Norge skiller sig ud og handler mest med USA.

Muligheder i udlandet
Det har aldrig været nemmere at sælge og handle på tværs af landegrænser, men de fleste danske netbutikker kommer ikke ud over landets grænser hurtigt nok, lyder det fra Jørgen Fischer.

”Det er meget naturligt, at man starter på et overskueligt marked som det danske. Men det giver også nogle begrænsninger at blive der for længe, hvis ønsket er at vokse, og der er ingen tvivl om, at man for fremtiden bliver nødt til at tænke skala ind”, siger han.

Læs også: Nordens største logistikanlæg inden for e-handel

Der skal energi, mod og vilje til for at opnå succes i udlandet, og håndværket skal være i orden, man skal kende det marked man vil ind på, forklarer PostNord rådgiveren. Han understreger dog også, at der er masser af gode muligheder for at søge vejledning, bl.a. i PostNord.

Rapporten ‘E-commerce in Europe 2018’ beskriver adfærd og præferencer for internethandlende forbrugere i 12 europæiske lande. Rapporten er baseret på interview med 10.000 forbrugere mellem 15 og 79 år, som blev foretaget i maj og juni 2018.

- SN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

04.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense