Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

En ny rapport viser, at danskerne ligger i top i Norden, både når det gælder tilfredshed med pakkelevering, og krav der stilles til leveringen. Hvis tilfredsheden skal bevares, kræver det et tæt samarbejde mellem netbutikker og logistikaktører, lyder det fra PostNord.

En ny rapport udgivet af PostNord viser, at 90 procent af danskerne er tilfredse med leveringen af deres pakker. Foto: Postnord.

05.10.2018

SCM.dk

Mens postvæsenets levering af breve ofte bliver diskuteret og kritiseret, så står det anderledes til med pakkeleveringen.

I den nye rapport ”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018”, som er udgivet af PostNord, svarer 90 procent af de danskere, der har handlet på nettet i år således, at de er ”meget tilfredse” eller ”ganske tilfredse” med leveringen af pakker. Det gør, at danskerne generelt er mere tilfredse end befolkningen i de andre nordiske lande.

Danskerne er de mest tilfredse i Norden, når det handler om leveringen af pakker. .

”Det er afgørende, at netbutikkerne forstår betydningen af, at leveringen sker på kundens vilkår. Nye tal viser, at mere end en fjerdedel af forbrugerne på nettet har undladt at købe en vare fra en netbutik, fordi de ikke blev tilbudt det ønskede leveringsalternativ”, siger Jørgen Fischer, der er e-handelsrådgiver hos PostNord.

Tilfredsheden skyldes dog ikke, at danskernes forventninger til leveringen af deres pakker er lave. Tværtimod så viser undersøgelsen også, at danskerne stiller de højeste krav i Norden til, hvordan pakken skal leveres.

De nordiske netforbrugere vil selv kunne vælge den leveringsmetode, som passer dem bedst. I Danmark er det hele 89 procent af dem, der har handlet på nettet i 2018, som giver udtryk for, at det er en afgørende parameter for, hvor de e-handler.

”Netbutikkerne i Danmark er dygtige til at stille forskellige leveringsalternativer op til deres kunder baseret på en eller flere pakkeleverandører. Men det er også nødvendigt for at kunne tilfredsstille den krævende danske forbruger, der vælger butikker fra, som ikke har den ønskede leveringsform”, siger Jørgen Fischer.

Tæt samarbejde mellem netbutikker og logistikaktører påkrævet
Når der bliver spurgt til, om det ved seneste køb på nettet, har været muligt at vælge den foretrukne leveringsmetode, svarer 70 procent positivt i Danmark. Det er mere end i de andre nordiske lande, hvor det i Sverige og Norge er mindre end halvdelen, der har mulighed for selv at vælge.

”Selvom mange danskere er tilfredse med leveringen i dag, så skal pakkeleveringen hele tiden udvikles. Netforbrugernes krav til leveringstid, leveringsmåde og services forventes kun at stige i de kommende år. Det er derfor helt nødvendigt, at netbutikker og logistikaktører etablerer et tæt samarbejde for at være rustet til fremtiden”, siger Jørgen Fischer.

Læs også: PostNord og Zalando forlænger logistikaftale med tre år

”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018” udgives af PostNord og baseres på forbrugerundersøgelser gennemført i Sverige, Danmark, Norge og Finland hver måned i perioden januar til og med juni. I alt 53.849 respondenter har medvirket.

- JMA

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

15.05.2025SCM.dk

EWII har sat strøm til Danmarks største batteri

15.05.2025PALOMAT

Sponseret

ALBERTINA Machinery sparer tid og penge med PALOMAT® Inline

13.05.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa tiltrak både fagfolk og studerende på Robotbrag

12.05.2025SCM.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Consafe Logistics

Sponseret

Consafe Logistics gearer op

12.05.2025Global AGV

Sponseret

Træt af flaskehalse i produktionslinjen?

12.05.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

09.05.2025SCM.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro