DDMRP-planlægningsprincipper passer - desværre - alt for godt til coronakrisen
Coronakrisen synliggør behovet for at planlægge på basis af reelle ordrer. Læs her hvorfor og hvordan.
I de fleste produktions- og logistikvirksomheder har coronakrisen fejet alle forecasts af bordet. De er blevet forældet overnight, fordi efterspørgslen så hurtigt har ændret sig så ekstremt meget. Og prøver vi at se frem, kan ingen præcist sige, hvordan markedet ser ud om en uge, en måned eller et år.
Man kan også sige det på en anden måde: Coronakrisen er det ekstreme VUCA-scenarie. VUCA er et udtryk, som amerikanske militæranalytikere opfandt i 1987 for at beskrive, hvordan det moderne samfund er indrettet, og er en sammentrækning af begreberne:
Volatility (volatilitet)
Uncertainty (usikkerhed)
Complexity (kompleksitet)
Ambiguity (tvetydighed)
Alle fire begreber er desværre alt for aktuelle lige nu.
Og derfor er det selvfølgelig også ekstremt svært for virksomheder at planlægge, for hvad skal de planlægge efter? Bliver volumenændringen på 20 % eller 50 % i forhold til sidste år?
Er det muligt at skaffe råvarer og halvfabrikata fra Kina og Sydeuropa? Kommer efterspørgslen tilbage med halv eller dobbelt kraft om nogle måneder?
Og hvordan sikrer vi effektiv styring af vores forsyningskæde og høj leveringsservice til kunderne under disse omstændigheder?
Den oplagte planlægningsmetode
Med så mange usikkerheder er det oplagt at bruge DDMRP (Demand Driven Material Requirements Planning) som planlægningsmetode. Simpelthen fordi metoden bruger den faktiske efterspørgsel som en styringskomponent i forhold til at fastsætte produktionsvolumen og indkøb.
Dermed bliver man på kort sigt uafhængig af forecasts og for alvor ”demand driven” i modsætning til traditionelle kaskademodeller baseret på MRP, hvor man fastlægger en kvartals- eller årsomsætning og herudfra fastsætter en vis uge- eller dagsproduktion.
Bliv klogere på DDMRP
Youtube har adskillige gode videoer om DDMRP. Se eksempelvis:
Kaskademodeller har i disse coronatider en ekstrem stor fejlmargen, fordi de kigger i bakspejlet på historik i modsætning til DDMRP, som så at sige kigger ud gennem forruden på faktiske ordrer for at forudse, hvad der bør produceres lige nu.
Når coronakrisen en dag er ovre, vil DDMRP faktisk stadigvæk være en overlegen planlægningsmetode. Den virker både i kriser og i mere fredelige situationer.
Derfor kan din virksomhed lige så godt kigge nærmere på DDMRP allerede nu, og på den måde opbygge nogle fordele både her og nu og den dag verden åbner op igen og atter bare er moderat volatil, usikker, kompleks og tvetydig.