Data eller dø – det gælder ikke mindst for forsyningskæden
Når e-handlere køber på nettet, er halvdelen af købet i virkeligheden logistik. Den logistik kræver data. Masser af data der flyder uhindret og hurtigt. Datadeling i forsyningskæden er blevet en livsvigtig konkurrenceparameter.
Når e-handlere køber et par sko, en yogamåtte eller en savklinge på nettet, er halvdelen af både værditilbuddet og omkostningerne i virkeligheden logistikken. Sådan i brede penselstrøg.
Forbrugernes forventninger er billig, sikker, præcis, bekvem og kundetilpasset levering af varen til der, hvor forbrugeren ønsker det. Der skal være mulighed for at få leveret ekspres eller differentieret til Volvoens baggagerum, arbejdsplads, afhentningsboks, afhentningssted eller bagerst i carporten på privatadressen, når vi ikke er hjemme.
Det kræver masser af sporing af varen og deling af data i hele logistikkæden fra ordremodtagelse til afsenderlager over distributionsnetværk til slutkunden. Og sommetider den anden vej, når der sker returnering af varen – hvilket sker i op til 30-50 procent af handlerne i visse brancher.
Data påvirker alt
”Data og datadeling er blevet en hård konkurrenceparameter for alle virksomheder. Det gælder både forbrugerorienterede forsyningskæder og B2B-forsyningskæder. Dataopsamling, datatilgængelighed og datasikkerhed gør forskellen på succes eller fiasko for stort set alle virksomheder i dag og har stor betydning på alt fra miljøbelastning, leveringskvalitet, lagerbinding, kapacitet til infrastruktur etc.”, fortæller Lars Mohr Jensen.
Han er partner og produktdirektør for nordjyske GateHouse Logistics, der er en uafhængig aktør, som i en årrække har leveret tracking-ydelser og de sidste par år også har specialiseret sig i datadeling i forsyningskæden.
”Vi har kunder over hele Europa samt USA og oplever stor interesse for vores uafhængige datadelingsservices. Vores vækst er i øjeblikket på omkring 100 procent om året. Vi oplever, at datadeling er gået fra at være nice-to-have til i dag at være absolut forretningskritisk. Det er data eller dø”, siger han.
Vi oplever, at datadeling er gået fra at være nice-to-have til i dag at være absolut forretningskritisk. Det er data eller dø.
Lars Mohr
GDPR og sensorer
Virksomheder skal være opmærksomme på både tekniske, juridiske og kommercielle aspekter af datadeling. Den nye persondataforordning fra EU, som går under betegnelsen GDPR, stiller skrappe krav til virksomhedernes håndtering af persondata.
Et andet aspekt er data om varens tilstand i logistikkæden.
”Brug af sensorer eksploderer i øjeblikket, og det bliver i hastigt tempo vigtigt at være i stand til at verificere, at varerne har været håndteret korrekt i hele kæden. Det kræver sensorer og sensordata, der kan dokumentere fakta om fugtighed, temperatur, rystelser, stødpåvirkninger etc. under transport og håndtering. Sensordata er såkaldt ustrukturerede Internet of Things-data. Vi hjælper kunderne med at konvertere de ustrukturerede data til strukturerede data, der overholder bestemte protokoller eller standarder og på den måde bliver nemme at arbejde med”, forklarer Lars Mohr Jensen og tilføjer:
”Bilfabrikkerne vil ikke længere nøjes med just-in-time. De arbejder nu med just-in-sequence, hvor underleverandørers komponenter skal tilgå montagefabrikkens flow på den rette tid og i den rette rækkefølge. Planlægningen af hvornår, hvilken kofanger skal indgå i montageflow, starter allerede 1000 km. væk i underleverandørens fabrik, og det kræver skarp og professionel datadeling”.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om planlægning