Coronanedlukning i Shanghai er salt i såret på det globale forsyningskaos
Forsyningskæder og supply chain management har for alvor fået opmærksomhed i den brede offentlighed de sidste to år. Pandemien har skabt kaos i havne, logistikknudepunkter og mange virksomheders salgs-, indkøbs- og planlægningsafdelinger. Lige nu hober containere sig op i verdens største containerhavn i Shanghai på grund af covid-nedlukning. Går det kaos dog aldrig væk? Nej, nok ikke lige foreløbig.
Zhu Zhongtao er lastbilchauffør med base i Shanghai. Han var for nylig i færd med at transportere en last forsyninger, som en lokal producent havde akut brug for, da han til sin egen overraskelse blev sendt i øjeblikkelig covid-karantæne. Det skriver Wall Street Journal den 21. april.
Han var i færd med at køre sin lastbil fra Shanghai til den nærliggende Wenzhou kommune, da han blev stoppet ved et checkpoint. Det oplyser Zhou Chenguang, som er Mr. Zhus chef, til Wall Streets journalister. Mr. Zhu afgav en covid-test ved checkpointet, og den var negativ. Han fik alligevel besked på, at han skulle isoleres i et nærtliggende karantænecenter. Han havde ellers opfyldt alle de formelle dokumentationskrav, som han og hans chef kendte til, og han var usikker på, hvorfor han blev isoleret. Men han blev isoleret i to uger med øjeblikkelig virkning, og måtte efterlade sin lastbil med fuld last parkeret uden for checkpointet.
25 millioner i hård nedlukning
Shanghai og cirka 25 millioner indbyggere har nu været ramt af en meget hård coronanedlukning siden 1. april, og derfor står trafikken af containere ind og ud af verdens største containerhavn i Shanghai næste stille i disse dage. Det har store konsekvenser for forsyninger over hele verden – en forsyningssituation som i forvejen er hårdt ramt af de sidste to års pandemi og på den korte bane også af Ukraine-krigen. Logistikanalytikere forventer, at Shanghai-nedlukningen vil påvirke internationale fragtforsendelser i uger og måneder frem i tiden.
Nedlukningen betyder på den korte bane, at overbelastede havneterminaler i USA og Europa får lidt pusterum til at komme lidt i bund med bunkerne af containere, der har hobet sig op. Men på den lange bane forventer logistikanalytikere ifølge Wall Street Journal, at Shanghai-nedlukningen vil skabe en massiv ketchup-effekt.
Ketchup-effekt lurer
”Når fabrikker genåbner og nedlukningen får en ende, vil vi sandsynligvis se en kraftig stigning i fragtpriser”, fortæller danske Bjørn Vang Jensen, der er vice president for rådgivningsvirksomheden Sea Intelligence til Wall Street Journal. Han tilføjer: ”Det vil blive et vanvittigt ræs overhovedet at få fragt ud af Shanghai, når havnen igen åbner op”.
Han bliver suppleret af japanske Kentaro Yoshida fra logistikvirksomheden Yasuda Logistics Corp.: ”Situationen i Shanghai er som at skrubbe salt i såret på den globale forsyningssituation”.
Læs også: Glem alt om normale forsyningskæder i 2022
”Afhængig af hvor længe udfordringerne i Shanghai varer ved, vil følgerne på verdensplan vokse”, fortæller Peter Bøgh Hansen, der er politisk chef for DI i Kina, til DI Business.
Han vurderer, at følgerne af ophobningen i Shanghai kan blive større og mere længerevarende, end de var, da et containerskib i marts 2021 blokerede Suez-kanalen. Det førte til massive forsinkelser på varelevering jorden rundt.
”Følgerne af blokeringen i Suez er medvirkende årsag til den mangelsituation, der er på mange varer. Krigen i Ukraine og coronapandemien er også medvirkende, men logistikken omkring varefragt verden rundt er stadig ramt af blokeringen”, siger Peter Bøgh Hansen.
Læs også: Coronapandemien afslører de svage led i forsyningskæden
Kinas nultolerance-politik går ikke væk
Mere end en fjerdedel af Kinas im- og eksport sker via Shanghai, og det er især kul, metaller, maskineri og olieprodukter, der går ind og ud af Shanghais havne med mere end 2.000 månedlige skibe ind og ud.
”Det er utvivlsomt et af verdenshandelens vigtigste knudepunkter, også for danske virksomheder. Både hvad angår kinesiske leverancer af forbrugsvarer og komponenter til den danske industri, men også i forhold til distribution af danske varer på det kinesiske marked”, siger Peter Bøgh Hansen.
Han tilføjer: ”Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restriktioner. Det er en situation, danske virksomheder bør forholde sig til også i forhold til overvejelser omkring fremtidige leverandørkæder, da det kan få betydelig indvirkning på landets rolle i fremtidens verdenshandel”.