Coronanedlukning i Shanghai er salt i såret på det globale forsyningskaos

Forsyningskæder og supply chain management har for alvor fået opmærksomhed i den brede offentlighed de sidste to år. Pandemien har skabt kaos i havne, logistikknudepunkter og mange virksomheders salgs-, indkøbs- og planlægningsafdelinger. Lige nu hober containere sig op i verdens største containerhavn i Shanghai på grund af covid-nedlukning. Går det kaos dog aldrig væk? Nej, nok ikke lige foreløbig.

”Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restriktioner", fortæller Peter Bøgn Hansen, DI. Arkivfoto..

28.04.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Zhu Zhongtao er lastbilchauffør med base i Shanghai. Han var for nylig i færd med at transportere en last forsyninger, som en lokal producent havde akut brug for, da han til sin egen overraskelse blev sendt i øjeblikkelig covid-karantæne. Det skriver Wall Street Journal den 21. april.

Han var i færd med at køre sin lastbil fra Shanghai til den nærliggende Wenzhou kommune, da han blev stoppet ved et checkpoint. Det oplyser Zhou Chenguang, som er Mr. Zhus chef, til Wall Streets journalister. Mr. Zhu afgav en covid-test ved checkpointet, og den var negativ. Han fik alligevel besked på, at han skulle isoleres i et nærtliggende karantænecenter. Han havde ellers opfyldt alle de formelle dokumentationskrav, som han og hans chef kendte til, og han var usikker på, hvorfor han blev isoleret. Men han blev isoleret i to uger med øjeblikkelig virkning, og måtte efterlade sin lastbil med fuld last parkeret uden for checkpointet.

25 millioner i hård nedlukning
Shanghai og cirka 25 millioner indbyggere har nu været ramt af en meget hård coronanedlukning siden 1. april, og derfor står trafikken af containere ind og ud af verdens største containerhavn i Shanghai næste stille i disse dage. Det har store konsekvenser for forsyninger over hele verden – en forsyningssituation som i forvejen er hårdt ramt af de sidste to års pandemi og på den korte bane også af Ukraine-krigen. Logistikanalytikere forventer, at Shanghai-nedlukningen vil påvirke internationale fragtforsendelser i uger og måneder frem i tiden.

Nedlukningen betyder på den korte bane, at overbelastede havneterminaler i USA og Europa får lidt pusterum til at komme lidt i bund med bunkerne af containere, der har hobet sig op. Men på den lange bane forventer logistikanalytikere ifølge Wall Street Journal, at Shanghai-nedlukningen vil skabe en massiv ketchup-effekt.

Ketchup-effekt lurer
”Når fabrikker genåbner og nedlukningen får en ende, vil vi sandsynligvis se en kraftig stigning i fragtpriser”, fortæller danske Bjørn Vang Jensen, der er vice president for rådgivningsvirksomheden Sea Intelligence til Wall Street Journal. Han tilføjer: ”Det vil blive et vanvittigt ræs overhovedet at få fragt ud af Shanghai, når havnen igen åbner op”.

Han bliver suppleret af japanske Kentaro Yoshida fra logistikvirksomheden Yasuda Logistics Corp.: ”Situationen i Shanghai er som at skrubbe salt i såret på den globale forsyningssituation”.

Læs også: Glem alt om normale forsyningskæder i 2022

”Afhængig af hvor længe udfordringerne i Shanghai varer ved, vil følgerne på verdensplan vokse”, fortæller Peter Bøgh Hansen, der er politisk chef for DI i Kina, til DI Business.
Han vurderer, at følgerne af ophobningen i Shanghai kan blive større og mere længerevarende, end de var, da et containerskib i marts 2021 blokerede Suez-kanalen. Det førte til massive forsinkelser på varelevering jorden rundt.

”Følgerne af blokeringen i Suez er medvirkende årsag til den mangelsituation, der er på mange varer. Krigen i Ukraine og coronapandemien er også medvirkende, men logistikken omkring varefragt verden rundt er stadig ramt af blokeringen”, siger Peter Bøgh Hansen.

Læs også: Coronapandemien afslører de svage led i forsyningskæden

Kinas nultolerance-politik går ikke væk
Mere end en fjerdedel af Kinas im- og eksport sker via Shanghai, og det er især kul, metaller, maskineri og olieprodukter, der går ind og ud af Shanghais havne med mere end 2.000 månedlige skibe ind og ud.
”Det er utvivlsomt et af verdenshandelens vigtigste knudepunkter, også for danske virksomheder. Både hvad angår kinesiske leverancer af forbrugsvarer og komponenter til den danske industri, men også i forhold til distribution af danske varer på det kinesiske marked”, siger Peter Bøgh Hansen.

Han tilføjer: ”Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restriktioner. Det er en situation, danske virksomheder bør forholde sig til også i forhold til overvejelser omkring fremtidige leverandørkæder, da det kan få betydelig indvirkning på landets rolle i fremtidens verdenshandel”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online