Glem alt om normale forsyningskæder i 2022
Forsyningskaos, flaskehalse i havne og terminaler over hele verden, konstante nedlukninger af kinesiske provinser, krigen i Ukraine, kraftige prisstigninger på en lang række materialer. Får det aldrig en ende? Det gør det nok. Men det bliver ikke lige foreløbig, at indkøbschefer kan regne med normale arbejdsforhold.
Det globale forsyningskædekaos skabt i første omgang af pandemien og nu forstærket af krigen i Ukraine bliver betegnet som the Great Supply Chain Disruption. I en artikel i New York Times den 1. februar fremhæver flere kilder, at løsningen på the Great Supply Chain Disruption ikke blot er tid, og at verden ikke kan forvente at se normale tilstande i 2022. Faktisk er det usandsynligt, at vi overhovedet vil vende tilbage til samme forsyningskæde-situation, som verdens virksomheder opererede med før 2020.
Løsningen på the Great Supply Chain Disruption vil ifølge Phil Levy, der er er cheføkonom hos Flexport, kræve investeringer, teknologi og en ommøblering af de incitamenter, der er på spil på tværs af globale forretningsnetværk.
”Det vil kræve flere skibe, flere logistikcentre og flere lastbil-chauffører – og desværre er der ingen af disse dele, som vil ske hverken hurtigt, let eller billigt”, fortæller han til New York Times og tilføjer: ”Det vil sandsynligvis ikke ske i 2022”.
Disse systemiske problemer er opbygget gennem mange år, men det er pandemiens tryk på systemet, der har synliggjort sårbarhederne.
Steve Dowse
Der er dog kilder, som mener, at udsigterne måske er en smule bedre for europæiske end for nordamerikanske virksomheder: ”Vi i Forto ser indikatorer fra en række kilder på, at forsyningsflow fra Asien til Europa vil blive relativt normaliseret i løbet af 2022; mens Asien-Nordamerika forsyningsflow måske vil kræve længere restitueringstid. Det inkluderer også fragtpriser, som de seneste mange måneder har været ekstremt høje”, fortæller Jochen Freese til SCM+Logistik.
Han er nyudnævnt executive vice president of procurement and business development hos Forto og har næsten 20 års erfaring med logistik og supply chain løsninger fra en række forskellige virksomheder.
Men han fremhæver, at pandemien har disruptet forsyningskæder i en grad, så fremtidens ledelse af forsyningskæden vil kræve nye måder at tænke og arbejde på.
Ny normal i vente
Der breder sig en erkendelse i den globale supply chain verden af, at der næppe vil ske en tilbagevenden til samme ’normal’, som dannede spillereglerne for globale forsyningskæder i tiden før, pandemien ramte os alle. Forventningen nu er, at alle parter kan se frem til en ny normal.
Hvordan den nye normal præcis vil komme til at se ud er vanskeligt at forudsige. Men den kan for eksempel være kendetegnet ved følgende:
• Billig og pålidelig shipping vil muligvis ikke være en selvfølge i fremtiden.
• Det vil tvinge producenter til at flytte produktionen tættere på markedet og kunderne.
• Efter årtier med meget lean lagre, bliver det muligvis nødvendigt i fremtiden at operere med højere lagerniveauer og mere produktionskapacitet.
• Det vil gøre livet dyrere for aktionærer og ejere.
Inflationen raser
I USA er der stigende frustration blandt borgere over de kraftigt stigende priser på fødevarer, dagligvarer og energi. Det samme gælder forbrugere i mange andre lande, og det udfordrer regeringer og centralbanker til at foretager reguleringer og skrue på både kreditregler og forhøje rentesatser.
Alt i alt har det skabt en kraftigt stigende inflation, og selvom regeringer og centralbanker gør forsøg på at tæmme inflationen, så har virksomheder over hele verden store problemer med både at producere og distribuere deres produkter.
Den store amerikanske producent af husholdningsmaskiner Whirlpool har meddelt sine kunder, at de må væbne sig med tålmodighed. De kan forvente yderligere forsinkelser på leveringer af de opvaskemaskiner, vaskemaskiner og køleskabe, som kunderne allerede har købt.
Tesla har netop præsenteret et rekordregnskab, men elbilproducenten må alligevel annoncere, at virksomhedens forventede salg vil blive påvirket negativt af leveringsproblemer, som ikke mindst skyldes manglen på computerchips.
Den internationale valutafond IMF har nedjusteret forventningerne til den globale økonomiske vækst i 2022 fra 4,9 til 4,4 procent, og det sker med forsyningskædekaos som én af flere årsager.
Ukraine-krisen sender chokbølger gennem globale forsyningskæder
Udover den frygtelige humanitære katastrofe for den ukrainske befolkning og de voldsomt stigende energipriser, sender den russiske invasion af Ukraine også chokbølger gennem de globale forsyningskæder. Det gælder for eksempel:
• Ukraine eksporterer store dele af de gødningsingredienser, som er helt afgørende for det meste af verdens jordbrug.
• Ukraine leverer 29 procent af verdens hvede og 17 procent af verdens majs. Begge dele er nøgleingredienser i fødevarer til både mennesker og dyr.
• Rusland og Ukraine eksporterer stor dele af de neon-gasser og palladium-metaller, som bliver brugt til produktion af de mikrochips, som i forvejen er en stor mangelvare.
Kilde: Global Supply Chains Face Disruption Following Russia’s Invasion of Ukraine, London Business School, 24. marts 2022.
E-handel øger presset
Pandemien tvang mennesker over hele verden til at arbejde hjemmefra, og det har medført kraftig vækst i e-handel. E-handel medfører et helt andet pluk- og leveringsmønster, hvor virksomheder skal skifte fra at levere hele paller og hele lastbilladninger til kæders centrallagre eller direkte til butikker til at plukke samt levere individuelle ordrer. Det er en gigantisk forandring, og væksten i e-handel har medført, at lagerkapacitet tæt på alle de større byer i USA og Europa er fyldt til randen med varer, der skal distribueres ud til hjemmeadresser eller pakkeboks-løsninger.
De overfyldte lagre bidrager til kaosset i de travleste havne som for eksempel Long Beach og Los Angeles, fordi virksomhederne lader containere vente på havnens arealer i længere tid, fordi de ikke har simpelthen ikke har plads på lagrene til varerne. Så den kraftige vækst i e-handel resulterer i, at virksomheder må anvende de sparsomme havnearealer som stødpudelagre, hvilket blot bidrager til den onde spiral.
Systemfejl bliver pludselig meget synlige
I løbet af de seneste tre måneder har ankomne containere i gennemsnit opholdt sig syv dage i amerikanske havne, før de er blevet flyttet videre ind i landet. Det er ifølge supply chain konsulenthuset FourKites en stigning på fire procent sammenlignet med hele 2021 og på 21 procent sammenlignet med tiden før pandemien.
Havnene er samtidig udfordret af en række strukturelle problemer som forældet infrastruktur, mangel på containerhåndteringskraner og mangel på medarbejdere og chauffører. Shippingvirksomhederne er udfordret af forældet teknologi, der gør det vanskeligt for dem at forudsige problemer og planlægge sig ud af dem.
”Disse systemiske problemer er opbygget gennem mange år, men det er pandemiens tryk på systemet, der har synliggjort sårbarhederne”, fortæller Steve Dowse fra FourKites til New York Times.
Ikke udsigt til løsninger foreløbig
En undersøgelse foretaget af Alix Partners af forsyningskæde-udfordringer blandet 3000 ledere svarer flertallet, at deres løsningstiltag er midlertidige tiltag, og mindre end halvdelen svarer, at de foretager langtids-tiltag for at løse udfordringerne. På tværs af alle typer af tiltag, giver tre ud af fire af respondenterne udtryk for, at de er skeptiske over for virkningen af de tiltag, de har søsat.
Så udsigten til solide løsninger af de globale forsyningskædeproblemer lader måske vente lidt på sig.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om sourcing 2022