Logistikcentre griber til (endnu mere) teknologi for at håndtere udfordringer
Sundhed, produktion og detail fører an i årlig vækst på 19,5 procent i brug af avancerede lagerstyringssystemer (WMS) til at styre og optimere varelagre verden over. Der er faktisk stærk vækst i lagres generelle brug af alle former for automation og software. Det sker blandt andet for at håndtere distributionscentres udfordringer med mangel på arbejdskraft, mangel på lagerplads og skærpede kundekrav.
Det er ikke let at drive en lagerdrift i en tid med stigende kundeforventninger drevet af fulfilment-tempoet og præcisionen hos store e-handelsaktører og omnichannel-forhandlere. Mange virksomheder, selv dem der betjener B2B-markeder, er under pres for at arbejde hurtigere og mere præcist samtidig med, at det mange steder i verden fortsat er en stor udfordring at finde og fastholde arbejdskraft.
Den årlige undersøgelse ’Warehouse Operations & Trends Survey’ afspejler disse dynamikker. Årets resultater viser en stigende brug af automatisering som et middel til at øge effektiviteten samt en svag stigning i brugen af produktivitetsmålinger. Undersøgelsen afslører også et mindre fald i de gennemsnitlige kapitaludgiftsbudgetter (capex) til udstyr og teknologi, men ingen markant nedgang.
Undersøgelsen, der årligt udføres af Peerless Research Group (PRG) på vegne af de amerikanske medier Logistics Management og Modern Materials Handling, undersøger driftsfaktorer i distributionscentre (DC'er) såsom netværksstørrelse, antal ansatte, gennemsnitlige årlige lageromsætninger, brug af midlertidig arbejdskraft, strategier til at håndtere spidsbelastningsperioder og andre udfordringer som rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Undersøgelsen belyser også metoder til medarbejderfastholdelse samt hvilke områder i DC-driften, der oplever mest trængsel. Undersøgelsen omfatter 119 kvalificerede svar fra fagfolk inden for logistik og lagerdrift på tværs af flere brancher, blev gennemført i september 2023, og respondenterne kom i år fra større – primært amerikanske - virksomheder, hvor den gennemsnitlige årlige omsætning steg fra 301 millioner dollars sidste år til 778 millioner dollars i år. Resultaterne kan ikke direkte overføres til danske DC’er.
Men det kan de så alligevel i en vis udstrækning, fordi de fleste eller stort set alle virksomheder med DC’er i Danmark har stor berøringsflade med internationale netværk – eller måske mere korrekt: De er stort set alle en integreret del af et større internationalt forsyningskædenetværk.
Endnu mere e-handel og digitalisering
Overordnet set stemmer resultaterne overens med kendte branchetendenser såsom:
- mere e-handel og
- øget brug af automatisering, software og robotteknologi.
Ifølge de to erfarne DC-eksperter Don Derewecki, seniorrådgiver hos St. Onge Company, et supply chain-konsulentfirma, og Norm Saenz Jr., managing director og partner hos St. Onge giver dette os et bredere perspektiv.
Disse teknologier vil sandsynligvis blive implementeret i et accelereret tempo, simpelthen fordi det giver virksomheder en konkurrencefordel
Don Derewecki
"Generelt ser og hører vi i markedet om en stigende brug af og interesse for teknologier som kunstig intelligens (AI) og maskinlæring samt robotteknologi, sensorer og prædiktiv analyse", siger Derewecki. "Disse teknologier vil sandsynligvis blive implementeret i et accelereret tempo, simpelthen fordi det giver virksomheder en konkurrencefordel."
Ifølge Derewecki ser de også blandt deres kunder en stor interesse for systemer og processer, der forbedrer kundeservice, samt løsninger, der forbedrer ergonomien eller automatiserer fysisk krævende opgaver. "Disse ergonomiske investeringer viser ikke kun, at en virksomhed er en ansvarlig aktør, der bekymrer sig om sikkerhed; men de hjælper også med rekruttering og fastholdelse af medarbejdere", tilføjer han.
Ikke kun et spørgsmål om produktivitet
Saenz er enig i, at undersøgelsens resultater om øget brug af automatisering er i overensstemmelse med de bredere markedstendenser. Han påpeger dog, at selvom virksomheder ofte bruger teknologi til at øge produktiviteten og håndtere mangel på arbejdskraft, er målet ikke kun at gøre mere med færre medarbejdere.
Mange virksomheder ønsker også at forbedre nøjagtigheden og serviceniveauet med nye systemer samt gennem strategier som ændringer i distributionscentrenes netværk, bedre lagerstyring for at have de rigtige varer på lager eller ved at benytte tredjepartslogistik (3PL).
"Virksomheder kan ikke miste fokus på kundetilfredshed", siger Saenz. "De skal ikke blot sende ordrer til tiden, men også sikre, at de er korrekte, fordi deres kunder igen skal have produkterne til rådighed – ellers vil forbrugerne købe et andet sted. Det hele hænger sammen".
Maskinlæring tager fart
Lagerdesign og -planlægning involverer komplekse beslutninger omkring modtagelse, opbevaring, ordreplukning og forsendelse af produkter og kan påvirke hele forsyningskædens ydeevne. Med udviklingen af Industri 4.0 og øget dataadgang, høj computerkraft og stor lagerkapacitet er maskinlæring (ML) blevet en attraktiv teknologi til at håndtere lagerplanlægningsudfordringer såsom Storage Location Assignment Problems (SLAP) og Order Picking Problems (OPP) for intelligent lagerstyring. Det viser en såkaldt litteratursøgning eller ’survey’ foretaget af seks canadiske forskere, som de præsenterer i artiklen ’Machine Learning in Warehouse Management: A Survey’
Artiklen præsenterer en state-of-the-art-gennemgang af ML anvendt i Warehouse Management Systems (WMS) gennem en analyse af nyere forskningsartikler om anvendelser. Artiklen konkluderer, at brug af ML tager fart i WMS og planlægningssoftware, og den konkluderer også, som alle den slags forskningsartikler konkluderer, at ”foreløbige resultater tyder på, at forskningsområder inden for ML-WMS stadig er i deres tidlige stadier og har behov for yderligere udforskning”.
DC-automatisering mangler stadig 80 %
Undersøgelsen ‘Warehouse Management - Challenges & Opportunities, Survey Report & Insights 2024’ foretaget af Hopstack, som er leverandør af løsninger og systemer til lagerstyring, konkluderer, at selvom der i årevis er blevet investeret i lagerautomatisering, så er der stadig et betydeligt gab mellem automatiserede og manuelle lagerprocesser. En ud af tre respondenter i undersøgelsen svarer, at mindre en 20 procent af lagerprocesserne i dag er automatiserede. Det efterlader selvfølgelig de sidste to tredjedele af respondenterne, hvor en større grad af lagerprocesserne underforstået er automatiserede; men det er alligevel et bemærkelsesværdigt tal, som sikkert vil overraske mange. Danske DC’er er kendt for at være i front, når det gælder automatisering, blandt andet fordi lønomkostningerne i mange år har været meget høje. Så tallet er givetvis lavere i danske DC’er, men der er næppe tvivl om, at der stadig er masser af potentiale i danske DC’er og i de DC’er, som danske virksomheder opererer i udlandet.
Undersøgelsen konkluderer også, at:
- 70 procent mener, at mere end 20 procent af driftsbudgettet bør investeres i teknologi.
- 95 procent fastslår, at energieffektivutet og bæredygtighed er afgørende for moderne lagerdrift.
- 51 procent mener, at lagerpladsudnyttelsesgrad er det vigtigste målepunkt.
Bliv klogere
Lige præcis den sidste parameter er noget Combilift, der er temapartner på scm.dk, uddyber i deres to temaartikler:
Temapartner Bredana Axcite bidrager også med perspektiver på lagerautomater og lagerstyring med Dynamics 365:
Endelig bidrager Hans Schourup med overblik over en række teknologier til det effektive lagerflow: