Blå blok: Lastbilerne skal kunne køre stærkere
Regeringen og Dansk Folkeparti er i hælene på en gigantisk infrastrukturplan kommet med et lovforslag, der skal give lastbilchauffører lov til at trykke lidt hårdere på speederen uden for tæt bebyggede områder og på motortrafikveje. Godt for økonomien, mener man, men skidt for trafiksikkerheden, påpeger Rådet for Sikker Trafik.
I fremtiden skal det være muligt for lastbilchauffører at køre hurtigere, når de befinder sig på de danske motortrafikveje og uden for tæt bebyggede områder, i hvert fald hvis det står til blå blok.
Regeringen og Dansk Folkeparti er kommet med et lovforslag, der blev behandlet i Folketinget i går, torsdag den 14. marts.
Det handler helt konkret om, at lastbiler og tunge samt lette vogntog skal kunne køre 80 kilometer i timen på veje uden for tættere bebyggede områder og på motortrafikveje, i stedet for 70 km/t, som grænsen er i dag.
Hurtigere frem på vejene
Hurtigere transport vil være med til at understøtte væksten i erhvervslivet. Det skyldes, at det vil medføre en tidsmæssig gevinst, skriver blå blok i forslaget.
Samtidig mener partierne, at det vil øge trafiksikkerheden, da det vil betyde færre farlige overhalinger. Men det skal gøres på en forsvarlig måde, understreger transportminister Ole Birk Olesen (LA):
”Derfor er der blandt andet afsat 31,5 millioner kroner på finansloven til at sætte hastighedsgrænsen ned på de strækninger, hvor det ikke vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen”, siger han til Ritzau.
Pengene skal bruges på skiltning og bliver tilgængelige i en pulje, som kommunerne kan søge.
Samlet negativ effekt på sikkerheden
I Rådet for Sikker Trafik er man imidlertid ikke enig i regeringen og DF's vurdering. Forslaget vil overordnet set have en negativ effekt på trafiksikkerheden, mener direktør Mogens Kjærgaard Møller.
”Det er et problem, når man øger hastigheden, som er den væsentligste faktor i forhold til ulykker. Lader du så et stort og tungt køretøj som en lastbil øge hastigheden helt generelt på en lang række strækninger, så er risikoen for ulykker alt andet lige selvfølgelig større. Det er helt åbenlyst”, siger han.
Og det på trods af, at forslaget vil give færre farlige overhalinger, som Mogens Kjærgaard Møller anerkender. Forslaget møder lignede kritik fra blandt andet Rigspolitiet og DTU Transport.
110 milliarder kroner i infrastruktur
Forslaget kommer i forbindelse med blå bloks langtidssigtede plan for Danmarks infrastruktur. Her er partierne blevet enige om investeringer for samlet set 110 milliarder kroner.
”Velfungerende infrastruktur er afgørende for, at de private virksomheder kan skabe vækst i hele Danmark. For trængsel på vejene går både ud over virksomheders produktivitet og konkurrenceevne, når medarbejdere såvel som varer sidder fast i trafikken”, siger Erhvervsminister Rasmus Jarlov.
Forslaget indeholder blandt andet, at der skal bygges nye jernbaner og veje, ligesom de mest belastede motorveje udvides eller forlænges, der skal etableres en tredje Limfjordsforbindelse, og så skal der øremærkes penge til puljer til eksempelvis støjbekæmpelse og cykelprojekter.
Læs også: Regeringen vil have højere og hurtigere lastbiler
Det fulde forslag til blå bloks langtidssigtede plan for Danmark infrastruktur kan læses på Transport-, Bygnings-, og Boligministeriets hjemmeside.
- SDN