Big data kan styrke supply chain eksekvering
Omfanget af data vokser eksplosivt og hver dag produceres enorme mængde data. Den store mængde data kan udnyttes til at effektivisere og skabe øget værdi i virksomheders supply chain.
International Data Corporation forudsiger, at datamængden vil vokse fra 2,8 trillioner gigabytes i 2012 til 40 trillion i 2020.
Nye formater og programmer ser dagens lys hele tiden. Mængden af data der skal håndteres og struktureres vokser således eksplosivt. The big data revolution is here, skriver supplychaindigital.com
Udviklingen af datamængden kan med fordel udnyttes til at øge effektiviteten og skabe vækst i virksomheden. Nøglen er, at håndtere den store mængde data korrekt, og udnytte det store potentiale udviklingen medfører.
Læs også: Virksomhedsledere stoler ikke på big data
Supplychaindigital har allieret sig med to indiske dataeksperter, Ramesh Sethuraman og Satva Krishna Kunadhariu, senior solutions principals for den førende it- og ingeniørvirksomheden HCL, for at høre deres bud på en succesrig håndtering af data.
Forbedre effektivitet og relationer
Først og fremmest skal data struktureres og analyseres.
Det kræver ressourcer, men ifølge Sethuraman og Kunadhariu, har erfaring vist, at produktionsvirksomheder kan øge indtjening med mellem to og fire procent, ved at analysere og udnytte virksomhedens eksisterende data.
Læs også: Hent ti procent på bundlinjen med gode stamdata
Herefter kan potentialet i data blandt andet udnyttes til at...
- Opnå højere effektivitet i supply chain: Produktivitet, samarbejde, hastighed og overblik kan maksimeres, mens tidender bruges på manuel monotering af produktionen kan minimeres
- ?Forbedre relationerne mellem supply chain stakeholders: Større overblik kan skabe bedre relationer med leverandører, distributører, lagerhuse, produktion og ikke mindst kunder.
- Være på forkant og proaktiv: Informationen kan hjælpe virksomheder i at identificere problemer tidligt i processen og give mulighed for at reagere, før problemet tiltager.
FedEx udnytter data i GPS-system
Supplychaindigital beskriver et eksempel fra amerikanske FedEx, der eksempelvis udnytter virksomhedens enorme mængde data i et moderne GPS-system. I GPS-systemet kan kunder følge varernes rejse mens FedEx får overblik over eksempelvis temperaturforhold i lasten og om varerne har været udsat for lys.
Læs også: Jagten på talenter inden for big data eksploderer
Sethuraman og Kunadhariu peger på, at udnyttelsen af data kan foregå på alle niveauer i virksomheden, og kan implementeres løbende, hvor det giver mening.
Overordnet er det blot vigtig at have for øje, hvordan den nye og store mængde data kan blive værdiskabende for virksomheden og åbne nye muligheder for vækst og ikke blot være mere ressourcekrævende.