Bæredygtig bomuld i bund
En ny rapport rangerer en stribe store virksomheder på baggrund af deres indsats i forhold til brugen af bæredygtig bomuld, og resultaterne er ikke prangende. Uigennemsigtige forsyningskæder får en stor del af skylden.
Bomuld er et af de mest udbredte materialer i det moderne samfund, og samtidig også en råvare, hvis produktion traditionelt trækker ganske hårde veksler på naturen via et omfattende forbrug af vand og pesticider. Der findes mere bæredygtige versioner af den populære uld, men ifølge en ny rapport, så er det kun et fåtal blandt verdens største bomuldsforbrugende virksomheder, der gør en ordentlig indsats i den henseende.
Rapporten Sustainable Cotton Ranking Assessing company performance er udarbejdet af den hollandske NGO Rank a Brand og rangerer de 37 virksomheder, organisationen vurderer sourcer mest bomuld på verdensplan. De er blevet bedømt ud fra tre kriterier (politik, reelt indkøb og gennemsigtighed) og på den baggrund blevet tildelt en samlet score.
Ud af de 37 virksomheder får kun top-6 en karakter, der kan betragtes som tilfredsstillende, to mere er lige på grænsen, mens de resterende 29 får stemplet Not yet in the starting blocks.
Topscoreren er den svenske møbelgigant Ikea, der med en score på 12.00 ud af et maksimum på 19.50 kan kalde sig selv Leading the way. Ikea, der bruger store mængder bomuld til bl.a. senge, sofaer og håndklæder, sourcer ifølge rapporten 78 procent af sin bomuld fra overvejende bæredygtige kilder.
På de næste pladser følger C&A Global (9.0 point), H&M Group (ligeledes 9.0) og Adidas Group (7.75), der alle tre får prædikatet Well on the way, mens Nike (6.75) og Marks&Spencer (5.5) kun er Starting the journey.
Mangel på information et stort problem
To andre virksomheder modtager ligeledes dette skudsmål fra Rank a Brand, mens majoriteten altså endnu ikke er er nået til startblokken. De 12 nederste virksomheder, heriblandt Ralph Lauren, JC Penney og Footlocker, får endda tildelt et rundt 0, og yderligere 15, inkl. Walmart, Macys og Carrefour, kommer ikke over 2.0.
Det skyldes langt henad vejen den udbredte mangel på information, der ifølge rapporten er et generelt problem i branchen. Rank a Brand påpeger således, at flere af virksomhederne meget vel kan tænkes at gøre det bedre, end resultaterne i rapporten illustrerer, men manglen på kommunikation om deres indsats gør det svært eller umuligt at vurdere mere præcist.
Der er med andre ord plads til forbedring på flere områder, og her kommer Rank a Brand med en række anbefalinger: De lavt scorende virksomheder bør først og fremmest implementerer en politik i retning af et mere bæredygtigt bomuldsindkøb- og forbrug. Dernæst bør både disse og andre virksomheder forpligte sig selv via tidsbundne og ikke mindst offentlige målsætninger på området, og endelig bør alle virksomheder sigte efter at øge gennemsigtigheden i deres forsyningskæder og indsats generelt.
Læs også: If kåret som årets grønne indkøber
Endelig peger Rank a Brand også på muligheden for at samarbejde med NGOer som fx Better Cotton Initiative, hvilket bl.a. Ikea, H&M og Adidas gør.
Rapporten var bestilt af Pesticide Action Network (PAN UK), Solidaridad, og WWF Verdensnaturfonden.
-AK