Vores logistikløsning giver os konkurrencefordel, mener hver anden netbutik

E-handel er i vokseværk, og det presser danske og internationale netbutikker på kapaciteten. Her er logistikløsninger alfa og omega. Det viser Dansk Erhvervs seneste logistikanalyse, hvortil knap hver anden danske netbutik har svaret, at deres logistikløsninger giver dem en konkurrencemæssig fordel.

Logistikanalysen viser også, at tre ud af fire danske netbutikker forventer en fordobling af pakker indenfor tre år. Foto: scanrail / 123RF.

17.09.2021

SCM.dk

Coronakrisen har været brænde på e-handlens bål og udviklingen er ikke slut endnu, vurderer danske netbutikker ifølge Dansk Erhvervs seneste logistikanalyse. Tre ud af fire vurderer nemlig, at antallet af pakker bliver fordoblet i løbet af de næste tre år. En vurdering, som er ganske realistisk i øjnene på Jens Wedenborg, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Optimismen og troen på egne evner viser sig ikke kun ved forventningerne til fremtiden. Næsten halvdelen af virksomhederne i analysen er nemlig af den opfattelse, at deres logistikløsning giver dem en konkurrencemæssig fordel i forhold til de nærmeste konkurrenter. 

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Der er dog stor forskel alt efter, hvilken størrelse netbutikken har. Blandt de store netbutikker er det 74 procent, som anser sig selv som mere konkurrencedygtige på grund af deres logistikløsning. Hos de små er det tal kun 17 procent, mens andelen hos de mellemstore netbutikker er 38 procent.

Store netbutikker er karakteriseret ved at udsende mere end 50.000 pakker årligt, mens små netbutikker kun sender 7.000 eller færre.

Fragtpriser og vokseværk udfordrer 

Trods optimismen er der er også udforinger for netbutikkerne. Den primære udfordring er håndtering af lagerkapacitet, som plager mere end hver tredje netbutik. Det indebærer for eksempel mangel på lagerplads og personale - en typisk konsekvens af vokseværk.  

I år svarer hver tredje netbutik også, at fragtpriserne presser dem, ligesom håndtering af returvarer er et voksende problem i forhold til sidste år. Hvor hver femte virksomhed oplevede besvær med returneringer i 2020, er det i år hver fjerde.

Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

”Omvendt så tyder det på, at virksomhederne har fået bedre styr på it-systemerne og håndteringen af pakker til udlandet”, siger Jens Wedenborg på baggrund af opgørelsen over virksomheders logistikudfordringer. Antallet af virksomheder, der døjer med IT-problemer er nemlig blevet mere end halveret det seneste år.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle