Vækst i markedet for bæredygtige paller

Markedet for bæredygtige alternativer til den klassiske træpalle vokser. Støbning i genbrugstræ og mindre vægt er blandt fordelene, men Torben Lund fra en af de største aktører på markedet, australske Chep, er ikke overbevist om éngangs-strategien.

De traditionelle træpaller får i stigende grad konkurrence fra støbte engangspaller af forskellige materialer. Men det er ikke nødvendigvis en særlig bæredygtig løsning, vurderer Torben Lund fra Chep..

20.08.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Andre løsninger er imidlertid på vej. Markedet for bæredygtige alternativer til det, vi herhjemme kender som europallen, vokser nemlig, beretter Supply Chain Dive. Ifølge en ny rapport fra Future Market Insights (FMI) pt. med tre procent årligt.

Det drejer sig første og fremmest om støbte paller, der ifølge SCD er miljøvenlige, fordi de kræver mindre træ, ligesom de kan produceres billigt i mindre størrelser, kan stables mere effektivt og kræver mindre plads i lastbilerne, hvilket giver færre transporter og dermed også lavere omkostninger.

Endelig er de også mere bæredygtige til éngangsbrug, påpeger Ismail Sutaria fra FMI overfor SCD, fordi slutbrugeren kan genanvende dem i stedet for at skulle fylde en eller flere lastbiler med tomme paller.

”Ikke nogen gevinst på bæredygtighedskontoen”
SCM.dk har talt med Torben Lund, der er dansk landechef for australske Chep, der er blandt verdens største aktører inden for pallehåndtering. Han kalder udviklingen ”interessant” og peger på, at den ”bekræfter min egen oplevelse af, at bæredygtighed er noget, der kommer til at fylde mere og mere i supply chain-verdenen, hvilket er rigtig positivt og også nødvendigt.”

"Alt i alt tror jeg ikke, at de nye paller kommer til at revolutionere supply chain-verdenen. Men jeg hilser naturligvis den øgede interesse for bæredygtige supply chain-løsninger velkommen”, siger Torben Lund om engangspallerne. Foto: Chep Danmark.

Når det kommer til de konkrete perspektiver i den skitserede løsning med engangspaller, så er han imidlertid ikke overbevist om, at det er den rigtige vej at gå.

”De nye engangspaller, som artiklen beskriver, øger kun bæredygtigheden i ganske få tilfælde. De brander sig på at kunne reducere transportbehovet, fordi de ikke ligesom de hvide byttepaller skal leveres tilbage til ejeren. Men faktum er, at modtagerne af engangspallerne jo skal skaffe sig af med pallerne igen efter brug – og det kræver også transport + ekstra bortskaffelsesomkostninger for modtageren. Reelt er der altså ikke tale om nogen gevinst på bæredygtighedskontoen på det parameter”, lyder det fra Torben Lund.

Derudover er selve modellen med at støbe paller heller ikke nødvendigvis den mest optimale tilgang til at minimere ressourceforbruget, påpeger han.

”Det er langt fra første gang, at en ny engangspalle er lavet af alternative materialer, som den der er beskrevet i artiklen, bliver lanceret. Ofte er disse lavet som ’monoblock’-paller, dvs. paller, hvor delene ikke kan udskiftes. Det betyder, at hvis en palle får en simpel skade på et top-bræt, skal hele pallen kasseres. Det mener vi i Chep er spild af ressourcer”, forklarer han.

Skaber også praktiske problemer
Derfor mener han da også, at engangspalle-systemet kommer til kort, fordi genanvendelse af materialerne er det afgørende, når det kommer til at sænke pallernes miljøaftryk. Af samme årsag er denne tilgang også ”… kun en opgradering, såfremt man i dag anvender en meget lidt bæredygtig palle-løsning. Skulle man være blandt de få, som vil opnå en bæredygtighedsgevinst ved at skifte over til de nye engangspaller, er det selvfølgelig fint at skifte – men man skal blot holde sig for øje, at ’being less bad is not being good’,” som han formulerer det.

Endelig pointerer Torben Lund også, at de varierende størrelser på de forskellige støbte paller kan give en række problemer på den praktiske front. En masse af de automatiserede set-ups, transportselskaber og lignende bruger i dag, er designet specifikt til de nuværende standarder, og det ”vil kræve enorme investeringer” at lave om.

”Alt i alt tror jeg derfor ikke, at de nye paller kommer til at revolutionere supply-chain-verdenen. Men jeg hilser naturligvis den øgede interesse for bæredygtige supply chain-løsninger velkommen”, konkluderer Torben Lund afslutningsvis.

Supply Chain Dive bemærker også selv, at træpallen – trods det affaldsproblem og andre udfordringer, den bliver forbundet med – pt. er den industrielle standard, hvorfor det vil være en ’markant’ opgave for virksomhederne at omstille deres logistikprocesser til de støbte paller.

Læs også: Logistikgigant på vej mod at opnå bæredygtighedsmål

Ikke desto mindre forudser FMI, på baggrund af den voksende efterspørgsel på bæredygtighed i branchen, og fordi teknologien til at forbedre holdbarheden og skræddersy dem yderligere, at markedet for de støbte paller vil fortsætte med at vokse signifikant.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

16.10.2024SCM.dk

Nyt EU-projektet skal fremme remanufacturing

14.10.2024Kardex Danmark

Sponseret

Danfoss øger effektiviteten med Kardex automatisering og robotteknologi

14.10.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi købte den første robot, før vi havde et job til den”

10.10.2024SCM.dk

Investeringsprogram reducerer leveringstider for europæisk-byggede maskiner

09.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

SCANLOX vinder "Årets Projekt"

08.10.2024SCM.dk

FoodTech’s styrke er de personlige møder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online