Vækst i e-handel og DIY skaber snævre lagergange og krævende pluk
Den britiske e-handel snuppede sidste år 10 års vækst på ét år. Der er fuld fart på e-handel og do it yourself (DIY) i Europa og store dele af verden. Det skaber efterspørgsel efter Combilifts specialtrucks, der er designet til at arbejde i snævre og kringlede lagergange – der hvor den normale truck ikke kan finde ’albuerum’.
Brexit er efter flere års tilløb langt om længe blevet til virkelighed, og det har betydet, at britiske virksomheder i stor stil har opbygget lager i tiden op til Brexit. De har været usikre på forsyningssituationen efter Brexit og har derfor ønsket at være på den sikre side med store lagerbeholdninger. Så de britiske lagre bugner af varer, og det betyder mindre arbejdsplads for plukkere og trucks på lagergangene, som er blevet smallere.
”Brexit har givet os en del ordrer på vores forskellige smidige trucks, der kan arbejde på snævre pladsforhold. Vi har tilbudt trucks med ’delivery duty paid’, altså hvor vi betaler moms, så de ikke skal bekymre sig om den usikkerhed. Det har været populært blandt vores britiske kunder”, fortæller Martin McVicar, der er administrerende direktør for Combilift.
Lagerplads bliver komprimeret
Han tilføjer: ”I det hele taget kan vi konstatere, at behovet for at komprimere lagerplads aldrig har været større. Covid-19 restriktioner i de medarbejdertunge produktionsområder skaber mange steder et behov for at anvende lagerareal til produktionsareal, så produktionsmedarbejdere kan holde afstand. Og så er både e-handel og Do It Yourself-markeder vækstet betragteligt. Det sidste medfører ofte mange single-piece-pluk, og det kræver smidige trucks, der kan plukke enkeltvarer på overfyldte lagre med trange pladsforhold”.
Den udvikling bliver afspejlet i Combilifts produktionsvolumen, der trods pandemien viser en mindre vækst i antal producerede truck-enheder fra 2019 til 2020 fra 6750 til 6830. Combilift rangerede i 2019 som nummer 14 på Modern Material Handlings liste over verdens største producenter af gaffel- og løftetrucks med en omsætning på 335 millioner US dollars.
Combilifts salg i de skandinaviske lande steg med 26 procent fra 2019 til 2020, oplyser Martin McVicar.
”Vi investerer årligt syv procent af vores omsætning i udviklingsaktiviteter, og det har blandt andet resulteret i to nye produkter: Combi-CSS der står for Container Slip-Sheet og Aisle Master Order Picker”, fortæller han.
LÆS OGSÅ: Gaffeltruckproducent tilbyder kunderne covid-19 distance på fabriksgulvet
Fra containere til single-piece pluk
Combi-CSS er en løsning, der gør læsning og losning af hele containere meget lettere og mere skånsom. Det er en lang stålplade, som kan indføre hele containerlasten med ét snuptag i containeren, eller det modsatte hente hele containerlasten ud i ét snuptag, så man undgår en masse kørsler med trucks ind og ud af containeren.
Aisle Master Order Picker er en stand-alone elektrisk truck, der kombinerer fordelene ved en smal midtergang leddelt gaffeltruck og en ordrevælger til alsidig drift i lagerfaciliteter. Det er en mindre truck, der kan bevæge sig smidigt rundt om hjørner og operere i smalle gange med førersæde i gulvhøjde, så det er nemt at komme ind og ud i en fart. Trucken er også monteret med Combilifts patenterede hjul- og styresystem, der gør den i stand til at dreje meget skarpt rundt om hjørner med meget snæver drejeradius.
”Aisle Master OP-løsningen er et resultat af efterspørgsel fra mange af vores kunder, der oplever stærk vækst i e-handel og derved mange single-piece-pluk. Her er OP’en en god og smidig løsning, der giver god støtte til plukkerens arbejde”, fortæller Martin McVicar.
LÆS OGSÅ: Bring er først til at tilbyde danskerne returnering af pakker via Nærboks
10 års vækst på ét år
Han henviser til statistik fra det engelske Office for National Statistics, der afslører, at den britiske e-handel i 2020 er vækstet med, hvad markedsiagttagere havde forventet ville tage de næste 10 år. Statistik udarbejdet af Office for National Statistics havde forudsagt, at den britiske e-handels andel af det samlede salg i 2029 ville være vokset fra 18,0 til 32,8 procent, hvor det i 2020 i stedet tog et gigantisk tigerspring fra 18,0 til 32,4 procent. Der er sket en lignende udvikling i mange europæiske og nordamerikanske lande, hvorimod e-handelsudviklingen har været mere afdæmpet i Kina og Indien.
”E-handelsvarer og Do It Yourself-varer er ikke alle placeret på standardpaller. Der findes mange pallestørrelser og -typer derude, og det er derfor vigtigt for virksomhederne at have løfte- og håndteringsudstyr, der kan håndtere mange typer og former.