Gaffeltruckproducent tilbyder kunderne covid-19 distance på fabriksgulvet

Den irske truckproducent Combilift har haft succes med at tilbyde kunderne online baseret rådgivning om blandt andet at flytte kvadratmetre fra lager- til produktionsområdet. Det giver kunderne bedre mulighed for at holde afstand i produktionen.

”Vi foretager på den måde en virtuel rundgang på kundens lager, og det giver os et grundlag for at pege på forbedringstiltag”, fortæller Martin McVicar. Foto: Combilift..

27.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Da Irland i foråret på linje med mange andre europæiske lande gik i lockdown, blev Combilift klassificeret som ”essential” og havde tilladelse til at fortsætte produktionen. Men virksomheden valgte dog alligevel at lukke ned i tre uger, og adm. direktør samt stifter Martin McVicar forklarer på en online pressekonference, hvordan de tre uger gav virksomheden mulighed for at forberede en coronasikker måde at genoptage produktionen på. De tre uger gav også mulighed for at forberede online rådgivning af kunder rundt omring i verden.

Toholdsskift og opdeling
Truckproducenten reducerede antallet af produktionsmedarbejdere fra 600 til cirka 350 på et ethvert givent tidspunkt og fordelte produktionen ud på toholdsskift, hvor normalen er etholdsskift. Producenten inddelte samtidig det 46.500 kvadratmeter store produktionsområde i otte segmenter. Det gjorde det muligt for medarbejderne at holde god fysisk afstand og begrænse omgang til kollegaer inden for eget segment.
”Vores største udfordring var egentlig at holde fysisk afstand i medarbejderkantinen”, fortæller Martin McVicar. Virksomheden etablerede derfor otte separate kantiner, og medarbejderne holdt forskudte pauser for at reducere kontakt mest mulig, ligesom virksomheden opsatte termiske kameraer ved ind- og udgange for at opfange, hvis en medarbejder skulle have en høj temperatur.

Disse tiltag gjorde sammen med sprit, ansigtsmasker og kobberbetrækning af alle håndtag, at Combilift kunne operere med 90 procent produktivitet i lockdown-perioden.

Tager hånd om kundernes produktivitet
Combilift har også naturligt nok haft fokus på kundernes produktivitet i denne vanskelige tid, hvor mange produktionsvirksomheder er udfordret af behovet for at fastholde fysisk afstand mellem medarbejderne på produktionsgulvet.

Mange af Combilifts gaffeltrucks er specialtrucks, der tilbyder kunderne materialehåndtering på meget smalle, krogede og trange lagerforhold. Multidirektionelle gaffeltrucks, gående palleløftere og ikke mindst den unikke Aisle Master, som kan køre tæt rundt om hjørner, gør det muligt for virksomheder at begrænse behovet for gangarealer og derved behovet for kvadratmetre til lageret. Det gør kunderne i stand til at reducere lagerareal og i stedet bruge det på produktionsareal, så der bliver bedre plads til at overholde den fysiske afstand.

Combilift har i flere år tilbudt online rådgivning af lagerforhold hos kunder verden rundt. ”Vi er trænet i at anvende almindelige platforme som for eksempel WhatsApp, som kunderne viser os deres forhold med. Vi foretager på den måde en virtuel rundgang på kundens lager, og det giver os et grundlag for at pege på forbedringstiltag. Det har vist sig at være meget populært blandt vores kunder i en tid, hvor fysiske besøg ikke har været mulig”, fortæller Martin McVicar.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

17.03.2025SCM.dk

Effektiv logistik optimerer Stanley Black & Deckers forsyningskæde i Norden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams