Vækstøkonomier er bedst til udlandshandel
En rapport dokumenterer, at små og mellemstore virksomheder (SMV) i BRIKM-landene handler mere med udlandet end SMVer i G7-landene.
Der er en klar tendens til, at små og mellemstore virksomheder i Brasilien, Rusland, Indien, Kina og Mexico (BRIKM) i højere grad søger væksten i udlandet end deres artsfæller i G7-landene. Det viser en rapport fra analysehuset IHS og kurerfirmaet DHL Express.
Af rapporten fremgår det, at mens cirka en ud af seks (16%) af SMVerne i G7 har et kommercielt samarbejde med en virksomhed i udlandet, er det næsten dobbelt så mange i BRIKM-landene (28%).
Og hvor tre ud af ti SMVer i G7-landene (28%) har gang i eksportaktiviteter, er det fire ud af ti (37%) i BRIKM-landene.
Tallene viser ifølge IHS og DHL, at SMVerne i BRIKM-landene er mere tilbøjelige til at operere internationalt. Faktisk slår de G7-landene på alle de undersøgte internationale aktiviteter i rapporten.
God logistik øger salget
De små og mellemstore virksomheder i BRIKM-landene ser også markant større fordele ved at have et stærkt logistikapparat, end det er tilfældet i G7-landene.
Hvor to ud af fem (38%) af SMVerne i BRIKM-landene mener, at god logistik er med til at øge salget, mener blot én ud af fem det samme i G7-landene.
Tallene er stort set de samme i forhold til at åbne nye markeder op. To ud af fem af SMVerne i BRIKM-lande (38%) mener, at logistik åbner nye markeder. Kun knap en ud af seks (17%) i G7-landene mener det samme.
Læs også: Eksporten til Brasilien stiger kraftigt
Ifølge IHS og DHL Express viser rapporten således, at vi kan lære af den måde, SMVerne i BRIKM-landene griber internationaliseringen an på: Ved at handle mere med udlandet, kan også vores SMVer få højere vækstrater.
- JKK
Læs hele rapporten: