Taskforce skal få flere kvinder på lastbilernes førersæder

En ny taskforce, som 3F, ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) står bag, vil i løbet af det kommende år udvikle en række initiativer, der kan gøre godstransportbranchen mere attraktiv for kvinder.

Denise er chauffør i Viggo Petersens Eftf. En ny taskforce med nøglepersoner fra branchen skal udvikle initiativer, så der i fremtiden kommer flere kvinder i godstransporten..

08.07.2019

SCM.dk

Godstransport er en af de danske brancher, hvor der er absolut færrest kvindelige medarbejdere. Faktisk er det kun to procent af de danske lastbiler, der føres af en kvinde.

Læs også: Flere kvinder tager lastbilkørekort

Tidligere har man kunne skyde skylden på, at der har været tale om hårdt fysisk arbejde. Det er imidlertid ikke længere tilfældet i godstransportbranchen, hvor den teknologiske udvikling har fjernet mange af barriererne for kvinder i faget.

Derfor har 3F, ATL og DTL-A i regi af fondene Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond taget initiativ til at etablere en taskforce, som skal kortlægge barrierer og finde løsninger på, hvordan branchen gøres mere attraktiv for kvinder.

"Der findes mange myter om, at kvinder ikke kan eller vil køre lastbil. Vi ved, at chaufførjobbet er velegnet til kvinder, og at kvinderne i branchen er glade for deres job. Desværre er der alt for få, der får øjnene op for mulighederne i godstransportbranchen. Derfor gør vi nu noget ekstra for at vende udviklingen”, siger Kim René Busch, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond, og fortsætter:

”Vi har før haft stor succes med at samle branchen og udvikle nye løsninger sammen, så jeg har store forventninger til arbejdet i taskforcen”.

Deltagerne i taskforcen vil være både direktører og personalechefer fra danske transportvirksomheder, kvindelige- og mandlige godschauffører, en erhvervsstuderende, en diversitetsekspert og repræsentanter fra 3F, ATL og DTL-A. I alt vil 12-15 nøglepersoner blive en del af taskforcen, som i løbet af det kommende år vil samles fire gange.

Mangel på chauffører i Danmark
Taskforcen er etableret som en del af image- og rekrutteringskampagnen "Job i Transport", som 3F, ATL og DTL-A har kørt siden 2015. Baggrunden for kampagnen er, at godstransportbranchen mangler arbejdskraft og om blot få år får brug for op imod 2.500 nye chauffører.

"Vi ser ind i en fremtid, hvor der er udsigt til stor mangel på chauffører. Derfor er det et alvorligt problem, at halvdelen af Danmarks befolkning kun meget sjældent overvejer et job som lastbilchauffør”, fortæller Lars William Wesch, der er direktør i ATL under Dansk Industri, og fortsætter:

”Vi skal appellere til kvinderne, men der er også behov for, at vi som branche kigger indad og overvejer, om vi selv kan gøre mere for, at flere kvinder finder vores arbejdspladser og jobmuligheder attraktive. Det er bl.a. noget af det, som taskforcen skal dykke ned i”.

Idéen til at etablere en taskforce opstod på baggrund af gode erfaringer med Transportens Rekrutteringsalliance, som ligeledes samlede branchen om en konkret udfordring.

Læs også: Godstransportbranchen lancerer ny hjemmeside til rekruttering

Første møde i taskforcen finder sted i september 2019.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

29.10.2024SCM.dk

Konflikten i Det Røde Hav sender CO2-udledningen på rekord-niveau

29.10.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Forsyningskæden skal først og fremmest være fleksibel

28.10.2024SCM.dk

Ny stor aftale om etablering af ladeinfrastruktur ved 27 terminaler

24.10.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte løfter kundeservice til nye højder

24.10.2024SCM.dk

Greater Copenhagen ligger i top i OECD inden for udvikling af grøn teknologi

24.10.2024SCM.dk

Klimapolitikken lider fordi ulighed i CO2-aftryk undervurderes

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online