Tørke resulterer i milliardafgift til skibsfarten

Tørke i Panama betyder, at der tilføres markant mindre regnvand til Panamakanalen end nødvendigt og normalt. Den lavere vandstand gør at kanalen må skaffe store vandmængder fra andre kilder – og det vil koste internationale rederier milliarder.

Grundet den lave vandstand, er nogle rederier nødsaget til at fragte lettere gods end normalt gennem Panamakanalen. .

25.02.2020

SCM.dk

Grundet ændrede forhold i regnmængden og et historisk lavt vandniveau i den sø, som forsyner Panamakanalen med vand, har ledelsen bag det store sluseanlæg annonceret, at en række midlertidige tiltag vil blive implementeret for at opretholde vandstanden og den nuværende skibsfartstrafik, mens ledelsen leder efter en varig løsning. Det skriver Panamakanalen i en pressemeddelelse.

Læs også: Shippingvirksomhed adresserer elefanten i rummet og offentliggør CO2-tal

Panamakanalens administrator, Ricaurte Vásquez, fortæller til LLoyd's List, at kanalens udfordring ligger i at "vi er omringet af vand og vi har ikke nok”. Og vandsparetiltag har ikke været nok til at hamle op med 20 procent mindre regn det sidste år end gennemsnittet og 10 procent højere fordampning fordi temperaturen er steget 0,5 til 1,5 grader. 

Tørken påvirker allerede kanalmyndighedernes og rederiernes indtjening. Med den lave vandstanden er man nødt til at læsse gods af, for at ligge højere i vandet. Det koster i sig selv. Dertil kommer risiko for forsinkelser og ventetid ved kanalen. 

Oveni kommer nu en vandafgift på 10.000 dollars per transit, som blev indført fra den 15. februar for skibe, der har en længde på mere end 125 fod. Årligt vil det i worst case scenariet koste den maritime industri op til 370 millioner dollars, tæt på tre milliarder kroner. 

Læs også: Shipping- og logistikselskaber indgår alliance for at reducere maritimt klimaaftryk

ICS, der repræsenterer 80 procent af den internationale skibsfart, har været med til forhandling om justering af kanalsatserne og er overrasket over indførslen af den nye afgift, som de opfordrer kanalmyndighederne til at udskyde.

Bl.a. peger organisationen på, at den internationale skibsfart allerede kæmper med at finansiere de øgede brændstofudgifter på grund af overgangen til svovlfattige brændstoffer og følgevirkningerne af Corona-virussen.

- HCL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

28.03.2025SCM.dk

Regionernes klimaaftryk daler kraftigt

27.03.2025SCM.dk

Nemmere at klare opgaven med producentansvar

27.03.2025SCM.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

IATF 16949 Specialist

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Bureau Veritas Denmark er som de første i Danmark akkrediteret af DANAK til NATO-ordningen AQAP 2110

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams