Tørke resulterer i milliardafgift til skibsfarten

Tørke i Panama betyder, at der tilføres markant mindre regnvand til Panamakanalen end nødvendigt og normalt. Den lavere vandstand gør at kanalen må skaffe store vandmængder fra andre kilder – og det vil koste internationale rederier milliarder.

Grundet den lave vandstand, er nogle rederier nødsaget til at fragte lettere gods end normalt gennem Panamakanalen. .

25.02.2020

SCM.dk

Grundet ændrede forhold i regnmængden og et historisk lavt vandniveau i den sø, som forsyner Panamakanalen med vand, har ledelsen bag det store sluseanlæg annonceret, at en række midlertidige tiltag vil blive implementeret for at opretholde vandstanden og den nuværende skibsfartstrafik, mens ledelsen leder efter en varig løsning. Det skriver Panamakanalen i en pressemeddelelse.

Læs også: Shippingvirksomhed adresserer elefanten i rummet og offentliggør CO2-tal

Panamakanalens administrator, Ricaurte Vásquez, fortæller til LLoyd's List, at kanalens udfordring ligger i at "vi er omringet af vand og vi har ikke nok”. Og vandsparetiltag har ikke været nok til at hamle op med 20 procent mindre regn det sidste år end gennemsnittet og 10 procent højere fordampning fordi temperaturen er steget 0,5 til 1,5 grader. 

Tørken påvirker allerede kanalmyndighedernes og rederiernes indtjening. Med den lave vandstanden er man nødt til at læsse gods af, for at ligge højere i vandet. Det koster i sig selv. Dertil kommer risiko for forsinkelser og ventetid ved kanalen. 

Oveni kommer nu en vandafgift på 10.000 dollars per transit, som blev indført fra den 15. februar for skibe, der har en længde på mere end 125 fod. Årligt vil det i worst case scenariet koste den maritime industri op til 370 millioner dollars, tæt på tre milliarder kroner. 

Læs også: Shipping- og logistikselskaber indgår alliance for at reducere maritimt klimaaftryk

ICS, der repræsenterer 80 procent af den internationale skibsfart, har været med til forhandling om justering af kanalsatserne og er overrasket over indførslen af den nye afgift, som de opfordrer kanalmyndighederne til at udskyde.

Bl.a. peger organisationen på, at den internationale skibsfart allerede kæmper med at finansiere de øgede brændstofudgifter på grund af overgangen til svovlfattige brændstoffer og følgevirkningerne af Corona-virussen.

- HCL

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle