25.02.2020  |  Strategi & ledelse

Tørke resulterer i milliardafgift til skibsfarten

Tørke i Panama betyder, at der tilføres markant mindre regnvand til Panamakanalen end nødvendigt og normalt. Den lavere vandstand gør at kanalen må skaffe store vandmængder fra andre kilder – og det vil koste internationale rederier milliarder.

Grundet ændrede forhold i regnmængden og et historisk lavt vandniveau i den sø, som forsyner Panamakanalen med vand, har ledelsen bag det store sluseanlæg annonceret, at en række midlertidige tiltag vil blive implementeret for at opretholde vandstanden og den nuværende skibsfartstrafik, mens ledelsen leder efter en varig løsning. Det skriver Panamakanalen i en pressemeddelelse.

Læs også: Shippingvirksomhed adresserer elefanten i rummet og offentliggør CO2-tal

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Panamakanalens administrator, Ricaurte Vásquez, fortæller til LLoyd's List, at kanalens udfordring ligger i at "vi er omringet af vand og vi har ikke nok”. Og vandsparetiltag har ikke været nok til at hamle op med 20 procent mindre regn det sidste år end gennemsnittet og 10 procent højere fordampning fordi temperaturen er steget 0,5 til 1,5 grader. 

Tørken påvirker allerede kanalmyndighedernes og rederiernes indtjening. Med den lave vandstanden er man nødt til at læsse gods af, for at ligge højere i vandet. Det koster i sig selv. Dertil kommer risiko for forsinkelser og ventetid ved kanalen. 

Oveni kommer nu en vandafgift på 10.000 dollars per transit, som blev indført fra den 15. februar for skibe, der har en længde på mere end 125 fod. Årligt vil det i worst case scenariet koste den maritime industri op til 370 millioner dollars, tæt på tre milliarder kroner. 

Læs også: Shipping- og logistikselskaber indgår alliance for at reducere maritimt klimaaftryk

ICS, der repræsenterer 80 procent af den internationale skibsfart, har været med til forhandling om justering af kanalsatserne og er overrasket over indførslen af den nye afgift, som de opfordrer kanalmyndighederne til at udskyde.

Bl.a. peger organisationen på, at den internationale skibsfart allerede kæmper med at finansiere de øgede brændstofudgifter på grund af overgangen til svovlfattige brændstoffer og følgevirkningerne af Corona-virussen.

- HCL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere