Shippingvirksomhed adresserer elefanten i rummet og offentliggør CO2-tal
Som en af få shippingvirksomheder publicerer Eastern Pacific Shipping en rapport, der kvantificerer virksomhedens præcise CO2-udledning. Målet er gennemsigtighed i en branche, der er en af de mest klimatunge i verden.
"Vi er nødt til at tale om elefanten i rummet", skriver rederiet Eastern Pacific Shipping (EPS) i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten ”2019 CO2 Emissions Report”.
Læs også: Det Blå Danmark er fortsat førende i dansk økonomi
Her forpligter virksomheden sig til at mindske udledningen af drivhusgasser og bidrage til en total dekarbonisering af den maritime industri, ligesom selskabet sætter tal på sit eget udslip, hvilket fortsat ikke er specielt udbredt i branchen, bekræfter kommunikationschef i Global Maritime Forum, Torben Vemmelund, over for SCM.dk.
I rapporten fortæller EPS således, at man i 2019 udledte 2,5 millioner tons CO2. Til sammenligning udledte Maersk i 2018 36 millioner ton CO2, skriver Information på baggrund af selskabets egne tal.
Derudover løfter shippingvirksomheden også på sløret for måden de tracker, måler og kvantificerer mængden af CO2, der bliver udledt af rederiets flåde, blandt andet ved hjælp af guidelines fra IMO.
Gennemsigtighed og ansvar er afgørende
Hvis en total dekarbonisering af den maritime industri skal realiseres, mener EPS, at gennemsigtighed og ansvar for den påvirkning deres forretningsaktiviteter har på klimaet er det første skridt i retningen mod en grøn omstilling - specielt i en industri, der tegner sig for en ganske stor del af verdens samlede CO2-udledning.
EPS' CO2 Emissions Report er offentliggjort i forlængelse af selskabets ESG-politik, der beskriver de bæredygtige initiativer og regelsæt, virksomheden opererer under.
Herunder indgår en forpligtelse til at overholde de miljømæssige love og regler, der gælder for den maritime industri, fremme brugen af alternative og mere bæredygtige brændstoffer og energiformer, samt en kontinuerlig forbedring af den generelle miljøpræstation gennem evaluering og investering i innovativ teknologi.
Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner
EPS’ skibsflåde har vundet flere priser, heriblandt Green Award for en forbedret miljømæssig ydeevne og Qualship 21 for konsekvent at overholde bæredygtige retningslinjer.
- HCL