Syv SCM-råd fra Amazons Jeff Bezos

I en artikel fra Forbes Magazine giver direktør og grundlægger af Amazon Jeff Bezos eksempler på og råd til, hvordan man håndterer SCM-relaterede problemstillinger.

17.03.2014

SCM.dk

Kunden er målet hos Amazon og Jeff Bezos, og firmaet går trods hård konkurrence fra andre virksomheder ikke på kompromis med sin kundeservice. Foto: Amazon.

Amazon startede i det små, men har siden sin grundlæggelse vokset sig kæmpestort og tilmed revolutioneret mange aspekter af SCM.

Med mere end 130 millioner lagerenheder at styre og millioner af transaktioner at kontrollere ved grundlægger og administrerende direktør Jeff Bezos om nogen, hvad SCM handler om. I en artikel fra Forbes Magasin giver han syv SCM-råd.

”Artiklen giver eksempler på, hvordan Jeff Bezos håndterer forskellige forretningsmæssige og SCM-relaterede problemstillinger”, skriver hjemmesiden supplychain247.com.

Læs også: Amazon vil bruge eget logistiknetværk til produktlevering

Jeff Bezos syv råd

1. Sæt dig i kundens sted: Hos Amazon tænkes kunden ind i alle beslutninger. Til møder internt i firmaet står der altid en tom stol ved siden af? Jeff Bezoz. Den tomme stol symboliserer en vigtig kunde, der ikke har mulighed for at være til stede ved mødet.

2. Lad dig ikke distrahere af dine konkurrenter: Mange virksomheder fokuserer på benchmarking, men dette er ikke tilfældet hos Amazon. Jeff Bezos mener nemlig, at tempoet i branchen er for hurtigt til at kunne konkurrere ordentligt med andre virksomheder. I stedet tilpasser Amazon sig de forandringer, der sker i takt med den hurtige udvikling, men sørger samtidig for at holde fokus på kundens behov.

3. Hold fokus: “Culture of metrics” er det ord, der bruges til at beskrive besættelsen af resultatmåling. Der findes i dag omkring 500 KPI'er, og 80 procent af dem er kunderelaterede. Kunden er altid i centrum hos Amazon.

4. Gør noget ekstra: Jeff Bezoz insisterer for eksempel på at sende varer ude i bokse af høj kvalitet, så det er muligt for kunden at genbruge disse. Da Amazons logo er på samtlige pakker, er der dermed også garanti for gratis reklame, hvis kunden genbruger disse.

Læs også: Amazon og Google truer grossister

5. Plant frø og se dem vokse: Amazon investerer i mange hardwareteknologier, uden nødvendigvis at opnå kortsigtede gevinster, men for på den længere bane at kunne bygge en Kindle-tablet, som folk vil elske.

6. Lær at improvisere: Amazon beder jobkandidater om at lave handlingsplaner, der ligger uden for deres komfortzone, for at teste, hvordan hver enkelt reagerer på ukendte forretningsmæssige problemstillinger. Som tidligere nævnt er tempoet i branchen hurtigt, hvilket betyder, at Amazon har brug for folk, der kan tænke ud af boksen.

7. Skab dit drømmehold: Amazon mener, at et lille arbejdshold er mere effektivt end et stort. For at bestemme den rigtige størrelse på hvert hold, har firmaet udviklet en ”tommelfingerregel”, der lyder således: Er der brug for mere end to pizzaer til at fodre holdet, er holdet er for stort.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online