Syv SCM-råd fra Amazons Jeff Bezos
I en artikel fra Forbes Magazine giver direktør og grundlægger af Amazon Jeff Bezos eksempler på og råd til, hvordan man håndterer SCM-relaterede problemstillinger.
Amazon startede i det små, men har siden sin grundlæggelse vokset sig kæmpestort og tilmed revolutioneret mange aspekter af SCM.
Med mere end 130 millioner lagerenheder at styre og millioner af transaktioner at kontrollere ved grundlægger og administrerende direktør Jeff Bezos om nogen, hvad SCM handler om. I en artikel fra Forbes Magasin giver han syv SCM-råd.
Artiklen giver eksempler på, hvordan Jeff Bezos håndterer forskellige forretningsmæssige og SCM-relaterede problemstillinger, skriver hjemmesiden supplychain247.com.
Læs også: Amazon vil bruge eget logistiknetværk til produktlevering
Jeff Bezos syv råd
1. Sæt dig i kundens sted: Hos Amazon tænkes kunden ind i alle beslutninger. Til møder internt i firmaet står der altid en tom stol ved siden af? Jeff Bezoz. Den tomme stol symboliserer en vigtig kunde, der ikke har mulighed for at være til stede ved mødet.
2. Lad dig ikke distrahere af dine konkurrenter: Mange virksomheder fokuserer på benchmarking, men dette er ikke tilfældet hos Amazon. Jeff Bezos mener nemlig, at tempoet i branchen er for hurtigt til at kunne konkurrere ordentligt med andre virksomheder. I stedet tilpasser Amazon sig de forandringer, der sker i takt med den hurtige udvikling, men sørger samtidig for at holde fokus på kundens behov.
3. Hold fokus: Culture of metrics er det ord, der bruges til at beskrive besættelsen af resultatmåling. Der findes i dag omkring 500 KPI'er, og 80 procent af dem er kunderelaterede. Kunden er altid i centrum hos Amazon.
4. Gør noget ekstra: Jeff Bezoz insisterer for eksempel på at sende varer ude i bokse af høj kvalitet, så det er muligt for kunden at genbruge disse. Da Amazons logo er på samtlige pakker, er der dermed også garanti for gratis reklame, hvis kunden genbruger disse.
Læs også: Amazon og Google truer grossister
5. Plant frø og se dem vokse: Amazon investerer i mange hardwareteknologier, uden nødvendigvis at opnå kortsigtede gevinster, men for på den længere bane at kunne bygge en Kindle-tablet, som folk vil elske.
6. Lær at improvisere: Amazon beder jobkandidater om at lave handlingsplaner, der ligger uden for deres komfortzone, for at teste, hvordan hver enkelt reagerer på ukendte forretningsmæssige problemstillinger. Som tidligere nævnt er tempoet i branchen hurtigt, hvilket betyder, at Amazon har brug for folk, der kan tænke ud af boksen.
7. Skab dit drømmehold: Amazon mener, at et lille arbejdshold er mere effektivt end et stort. For at bestemme den rigtige størrelse på hvert hold, har firmaet udviklet en tommelfingerregel, der lyder således: Er der brug for mere end to pizzaer til at fodre holdet, er holdet er for stort.