07.11.2018  |  Branchenyt

Stadig mere gods i luften

Mængden af gods, der kommer gennem verdens største fragtlufthavne, stiger fortsat. Andelen af den samlede mængde, der bliver håndteret af top 50, er dog faldet, hvilket kan tyde på, at mere gods kommer forbi de mindre hubs.

”Hurtigere, højere, stærkere”. Undertitlen på Air Cargo Worlds nyeste opgørelse over de 50 største fragtlufthavne i verden er lånt fra mottoet for de moderne olympiske lege, og beskriver ifølge mediet meget godt udviklingen i sektoren det seneste år.

Læs også: Københavns Lufthavn kæmper for at lande Amazons nye logistikcenter

Ifølge den nye udgave af Airports Council Internationals ”Annual World Airport Traffic Report”, så steg mængden af gods på verdensplan med rekordhøje 7,7 procent sidste år sammenlignet med 2016, til godt 118,6 mio. ton.

Ud af den bunke blev 62,8 procent, eller ca. 74,5 mio. ton, håndteret af top 50-lufthavnene, hvilket er et fald i forhold til sidste års andel på 67,7 procent. Det tyder ifølge ACW på, at større mængder gods end tidligere passerer gennem flere af de mindre hubs, potentielt lufthavne som CPH.

Den med afstand største region på listen er Asia-Pacific, der sidder på 21 ud af de 50 pladser, heraf seks i top-10. De 21 håndterede 32,9 mio. tons gods sidste år (godt 28 procent af den samlede mængde), hvilket er tre procent mere end i 2016.

Heraf følger Nordamerika med 14 lufthavne og 21,8 mio. tons (en beskeden stigning på en procent), og Europa, hvis 10 lufthavne på listen håndterede 12,8 mio. tons i 2017, en pæn stigning på seks procent i forhold til 2016.

Bred vækst, primært på grund af onlinehandel
ACI’s analytikere noterer sig i rapporten, at væksten i luftfragten fortsatte til trods for usikkerhed omkring mulige handelskrige og ’protektionistiske bevægelser’ verden over, ligesom den industrielle produktion voksede, ikke mindst drevet af den øgede nethandel.

Ud af lufthavnene i top 50 kunne kun to ikke melde om vækst i godsmængderne i 2017 sammenlignet med 2016. Amerikanske Indianapolis, som ellers er hjemsted for FedEx’ næststørste hub, måtte notere en nedgang på 2,6 procent til lige om en million tons, mens det gik endnu dårlige i Abu Dhabi, der tabte 7,9 procent af sin fragt og landende på 734.000 tons.

De øverste fire pladser i top 50 er uændrede i forhold til sidste år, og listen toppes således igen i år af Hong Kong med næsten fem mio. tons og en vækst på over ni procent, foran Memphis, der blot gik 0,33 procent frem, og Pudong ved Shanghai, der voksede over 11,5 procent.

Sidste års bedste europæiske fragtlufthavn, Charles de Gaulle ved Paris, er gledet ud af top 10 og ned på en 15. plads. Bedste europæer på listen er derfor nu Frankfurt på en 11. plads med 2,1 mio. tons. Årets sidste entry er et ny navn i form af kinesiske Hangzhou Xiaoshan, der har skubbet Sydney ud af listen, med godt 555.000 ton.

Læs også: Airbus klar med flyvende hval

Årets største vækst blev præsteret af Cincinnati/Northern Kentucky Airport, som Amazon begyndte at betjene tilbage i maj. Her voksede godsmængden med 27,3 procent i 2017 ift. 2016. Kun en enkelt europæisk lufthavn, Istanbul med en vækst på 23 procent, er blandt de 10 hurtigst voksende fragthubs i verden.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere