Airbus klar med flyvende hval

BelugaXL er navnet på det mega-transportfly, franske Airbus netop har afsløret. Efter en intern afstemning er flyet blevet malet som den hval, det er opkaldt efter. Første testflyvning er lige på trapperne.

Den første færdigmalede BelugaXL rullede ud af malerhallen ved Airbusfabrikken i Toulouse torsdag d. 28. juni. Hvorvidt de følgende fire udgaver af flyet får samme udsmykning, melder historien ikke noget om. Foto: Airbus.

04.07.2018

SCM.dk

Hvaler og flyvemaskiner har normalt ikke det helt store til fælles, men det har den store franske fabrikant Airbus ændret (lidt) på. I sidste uge rullede selskabets nye mega-transportfly, navngivet BelugaXL, ud af malerhallen på fabrikken i Toulouse, og det var med et noget anderledes design end sædvanligt.

Læs også: CPH mod nye fragthøjder

Flyet er således blevet udsmykket som den hval, det er blevet opkaldt efter, på grund af sin særegne form. Det specielle livery blev udvalgt ved en intern afstemning i Airbus-koncernen, hvor de ansatte kunne vælge mellem seks forskellige muligheder. 20.000 deltog og det smilende hvaldesign vandt en klar sejr med 40 procent af stemmerne.

Ligheden mellem BelugaXL og hvalen, flyet er opkaldt efter, er til at få øje på..

BelugaXL er nu i gang med diverse testforløb på landjorden inden de første prøveflyvninger efter planen skal finde sted senere på sommeren. I alt bygger Airbus fem udgaver af det store fragtfly, af hvilke det første eksemplar er sat til at gå i drift omkring midten af 2019, mens de andre vil følge efter, en om året ad gangen frem til 2022, skriver AINonline.

Beslutningen om at konstruere BelugaXL blev taget i november 2014 for at adressere det øgede behov for transport af store komponenter, der ifølge Airbus gør sig gældende fra 2019 og fremefter. Den nye maskine er baseret på fragtflyet A330-200 og genbruger en hel del eksisterende komponenter og udstyr.

Sammenlignet med de Beluga-600XT’er, som XL’erne skal afløse, kan det nye fly ifølge AINonline rumme 30 procent mere gods, eksempelvis et helt sæt vinger til en A350, hvor XT kun kunne tage én ad gangen.  Totalt kan den nye Beluga transportere 52 ton over en distance på ca. 4.000 km.

Læs også: Luftfragtselskab siger nej til jagtrofæer

”Med 330’eren har vi et fundament, men vi har også – med succes – designet en mængde forandringer, som vi har integreret i flyet og testet. Det at forvandle et eksisterende produkt til en supertransporter er ikke nogen simpel opgave. Hele teamet ser meget frem til at opleve dens første flyvning og selvfølgelig det smilende design”, siger chef for BelugaXL-programmet, Bertrand George, til AINonline.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle