Københavns Lufthavn kæmper for at lande Amazons nye logistikcenter
Københavns Lufthavn skruer op for charmen i forsøget på at lokke fragt- og logistikvirksomheder til den kommende 150.000 kvm store businesspark. Og her håber man især at kunne få Amazon til at slå sig ned på Østamager.
Amazons varsel om at indtage de danske farvande har fået blandede reaktioner fra det danske erhvervsliv, der både jubler og ryster i bukserne ved tanken om at skulle konkurrere med denne nye trussel. Men hos Københavns Lufthavn byder man verdens største e-handelsplatform velkommen med åbne arme.
Læs også: Amazon bryder love om arbejdsforhold på fabrik i Kina
"Vi siger jo aldrig, hvem vi er i dialog med. Men jeg kan sige uden at have uld i munden, at selvfølgelig er Amazon og alle andre på den størrelse utroligt interessante for os," siger København Lufthavns kommercielle direktør Peter Krogsgaard til borsen.dk.
Og man håber, at kunne lokke Amazon til at opføre et logistikcenter i lufthavnens tilhørende 150.000 m2 store business-park, der er beregnet til især fragt- og logistikvirksomheder af en stor kaliber.
"Vi står op hver eneste dag og går sent i seng hver eneste dag i kampen om at tiltrække sådan nogle virksomheder," siger Peter Krogsgaard til borsen.dk.
Samtidig peger han på, at den nye Airport Business Park har en klar fordel i sin attraktive placering, tæt på både jernbanenet og motorvej.
Høje omkostninger og afgiter kan knuse drømmen
Peter Krogsgaard vil hverken be- eller afkræfte, om man forhandler med e-giganten. Men ifølge redaktør for branchesitet Check-in.dk, Ole Kirchert Christensen, så kæmper lufthavnen ihærdigt om Amazons gunst.
"Man har lagt det hele tilrette, bordet er dækket, nu mangler der bare, at Amazon sætter sig til bordet", siger han til Børsen.
Og det er heller ikke usandsynligt, at Amazon bider på krogen. København er nemlig den lufthavn i Skandinavien med mest international trafik og interkontinentale ruter.
"Så længe Københavns Lufthavn taler om Amazon som mulighed, har Amazon i hvert fald ikke vendt lufthavnen ryggen. Så der må stadig pågå drøftelser", forklarer Ole Kirchert Christensen.
Hos brancheforeningen for e-handel FDIH er man ikke enige i denne vurdering. Ifølge kommunikationschef Henrik Theil opvejer ulemperne den centrale placering.
Læs også: CPH mod nye fragthøjder
"Vi har svært ved at se forretningsmodellen i det. Hvis Amazon gør det, skal det være for at kunne levere meget hurtigere i Skåne og Danmark. Men omkostningerne er enormt høje i Danmark", siger han til borsen.dk.
- EST