Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Med færre kulturelle forhindringer og flere økonomiske incitamenter kan den autonome lastbil være tættere på landevejene, end de fleste tror.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark. Arkivfoto..

15.11.2017

SCM.dk

En dag kan lastbilerne selv køre ud af varehuset og videre ud på motorvejen uden en chauffør bag rattet – men hvor lang vej er der egentlig igen, før det faktisk kan blive en realitet?

Selvom der findes forskellige meninger om de autonome lastbiler, kan vi ifølge The New York Times (Nytimes) ikke komme udenom, at en stigende andel af de amerikanske virksomheder tror på, at den autonome lastbil er tæt på at blive virkelighed.

Således forventes det, at virksomheder og andre investorer i 2017 vil investere over seks milliarder kroner i selvkørende teknologier - et beløb, der er ti gange højere end for tre år siden, skriver CB Insights.

Læs også: Verdens første autonome containerskib bliver testet

Samtidig har flere virksomheder annonceret, at man i øjeblikket tester muligheder inden for autonome lastbiler, skriver nytimes.com. En af disse er den amerikanske elbil- og batteriproducent Tesla.

Ifølge magasinet forventes det, at virksomheden inden denne uge er omme vil fremvise en ellastbil med selvkørende muligheder. Også hos virksomheden Embark har man annonceret, at man har testet selvkørende teknologi som et led i et treparts-partnerskab med udlejningsfirmaet Ryder og Electrolux.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark, ifølge Nytimes.

Branchen som milliardindustri
Selvom den selvkørende lastbils indtog i sidste ende kommer til at hvile på forbrugernes beslutning, kalder Nytimes alligevel logistikvirksomhederne for 'ufølsomme operatører', der hellere end gerne vil opgradere deres flåder i det øjeblik, det er økonomisk rentabelt.

Branchen er nemlig en milliardindustri, der berører hvert hjørne af den amerikanske økonomi. Således har næsten ethvert fysisk produkt fra mad til møbler været forbi en lastbil flere gange, inden den ender i forbrugernes hænder.

Derfor vurderer Nytimes, at industrien også er et godt sted at starte, når det kommer til automatisering. Autonome teknologier vil nemlig kunne hjælpe lastbilvirksomheder med at reducere arbejdskraftomkostninger på længere sigt ved først at udvide det antal timer, lastbilerne er i drift, og senere ved at reducere antallet af chauffører.

Derudover bruger industrien årligt millioner af dollars på menneskeskabte ulykker og milliarder på forskning, hvilket er et beløb, der forventes at blive reduceret, når det kan garanteres, at automatiseret kørsel er mere sikkert end at have personer bag rattet.

Etiske udfordringer i industrien
Også virksomheder, der ikke i første omgang har gået med planer om brugen af selvkørende lastbiler, er så småt begyndt at bevæge sig mod en mere automatiseret fremtid.

For eksempel har man hos US Xpress opdateret sine flere end 7.000 lastbiler med autonome bremse- og kollisionsbeskyttelsessystemer. Samtidig planlægger koncernen at kunne sætte automatiserede lastbiler på de amerikanske landeveje inden for de næste tre år.

”Hvert år foretager vi opdateringer i vores lastbiler, der gør dem mere autonome”, siger Max Fuller, der er medstifter af koncernen.

Både US Xpress og andre virksomheder, der går og drømmer om automatiserede lastbiler på vejene inden for nær fremtid, skal dog en del igennem, før de kan sende lovlige autonome køretøjer på landevejene.

Læs også: USPS vil udvikle selvkørende postbiler

Udover tekniske og lovgivningsmæssige forhindringer kan industrien nemlig også blive udfordret af de mere etiske aspekter, som for eksempel hvordan mennesker i personbiler vil have det med at køre blandt lastbiler uden chauffører, og hvordan myndighederne vil reagere, når den første autonome lastbil er skyld i et dødsfald, skriver nytimes.com.

Skulle dette imidlertid ske, før teknologien når at blive udbredt, kan det bremse udviklingen af de autonome lastbiler - og hvem ved, hvornår de så bliver en realitet.

- EL

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

13.01.2025SCM.dk

Advisense styrker positionen som Nordens GRC-frontløber

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup