Returnering af onlinevarer skal helst være gratis og fleksibel

En ny undersøgelse viser, at kunderne nu ser returnering som en naturlig del af online-shopping. Hvis de skal fortsætte med at købe online samme sted, så forventer kunderne samtidig, at forhandler udbyder gratis og fleksible returneringsløsninger.

Ifølge en ny undersøgelse, så er gratis returnering et vigtigt fokuspunkt for forbrugerne, når de skal vælge online-forhandler. Samtidig siger hele 84 procent af de adspurgte, at de slet ikke vil vende tilbage til en forhandler, hvis de har haft en dårlig returneringsoplevelse..

22.03.2019

SCM.dk

De returneringsmuligheder, som online-forhandlere tilbyder sine kunder, har stor betydning for kundernes oplevelse og fremtidige valg af forhandler.

Det skriver Ecommerce News på baggrund af en ny undersøgelse fra Klarna, der omfatter 2.000 forbrugere fra Storbritannien. Undersøgelsen viser således, at hovedparten af forbrugerne mener, at returnering nu er en normal del af online-shopping.

Læs også: Ny undersøgelse: Skift i onlineshoppingadfærd stiller større krav til forhandlere

Et vigtigt fokuspunkt for forbrugerne er, at forhandlerne tilbyder gratis returnering, hvilket ifølge undersøgelsen kan få kunder til at købe flere varer. Samtidig siger hele 84 procent af de adspurgte, at de slet ikke vil vende tilbage til en forhandler, hvis de har haft en dårlig returneringsoplevelse.

Tre ud af fire svarer også, at simple returneringsmuligheder er en vigtig faktor, når de skal vælge hvilken forhandler, de vil ligge deres penge hos. På samme måde kan en god returneringsproces også hjælpe forhandlerne med at fastholde sine kunder. 78 procent af forbrugerne i Storbritannien svarer således, at de med tiden vil købe mere hos en forhandler, hvis de tilbyder gratis returnering.

For forbrugerne handler alt dog ikke kun om gratis returnering. De adspurgte i undersøgelsen vægter således også fleksibilitet hos forhandlerne højt. Undersøgelsen viser, at forhandlere, der tilbyder fleksibilitet i returnering og betalingsmuligheder, har større sandsynlighed for at holde sig foran konkurrenterne.

84 procent af forbrugerne vil således gerne selv have mulighed for at vælge, om de vil returnere deres varer i butikken, via postsystemet eller ved afhentning. På samme måde siger en ud af tre, at det er mere sandsynligt, at de køber noget online, hvis de har mulighed for først at betale for det, efter de har prøvet det derhjemme.

Returnering steget med 14 procent på to år
Det er anden gang, at Klarna foretager denne undersøgelse, og derfor er det nu også muligt for dem at sammenligne årets resultater med dem fra 2017.

Sammenligningen viser, at mængden af onlineprodukter, der bliver returneret, er steget med 14 procent, mens forbrugernes returnering af defekte varer er steget fra 12 til 26 procent på bare to år.

Antallet af forbrugere, der returnerer noget, hvor kvaliteten ikke var, som de havde forventet, er ligeledes steget fra seks til 22 procent. 27 procent af kunderne returnerer varer, fordi størrelsen ikke passer, mens 19 procent returnerer noget, fordi det ser anderledes ud online end i virkeligheden.

Læs også: UPS lancerer nyt online værkstøj til returforsendelser

Det får Klarna til at komme med følgende opfordring til onlineforhandlerne:

“Hvis forhandlerne vil reducere sin online-returneringer, må de prøve at forbedre sine produktpræsentationer på nettet, da 81 procent af kunderne siger, at bedre billeder og beskrivelser vil hjælpe med at reducere falske forventninger og dermed mængden af varer, som de returnerer”, forklarer de.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

17.03.2025SCM.dk

Effektiv logistik optimerer Stanley Black & Deckers forsyningskæde i Norden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams