Returnering af onlinevarer skal helst være gratis og fleksibel

En ny undersøgelse viser, at kunderne nu ser returnering som en naturlig del af online-shopping. Hvis de skal fortsætte med at købe online samme sted, så forventer kunderne samtidig, at forhandler udbyder gratis og fleksible returneringsløsninger.

Ifølge en ny undersøgelse, så er gratis returnering et vigtigt fokuspunkt for forbrugerne, når de skal vælge online-forhandler. Samtidig siger hele 84 procent af de adspurgte, at de slet ikke vil vende tilbage til en forhandler, hvis de har haft en dårlig returneringsoplevelse..

22.03.2019

SCM.dk

De returneringsmuligheder, som online-forhandlere tilbyder sine kunder, har stor betydning for kundernes oplevelse og fremtidige valg af forhandler.

Det skriver Ecommerce News på baggrund af en ny undersøgelse fra Klarna, der omfatter 2.000 forbrugere fra Storbritannien. Undersøgelsen viser således, at hovedparten af forbrugerne mener, at returnering nu er en normal del af online-shopping.

Læs også: Ny undersøgelse: Skift i onlineshoppingadfærd stiller større krav til forhandlere

Et vigtigt fokuspunkt for forbrugerne er, at forhandlerne tilbyder gratis returnering, hvilket ifølge undersøgelsen kan få kunder til at købe flere varer. Samtidig siger hele 84 procent af de adspurgte, at de slet ikke vil vende tilbage til en forhandler, hvis de har haft en dårlig returneringsoplevelse.

Tre ud af fire svarer også, at simple returneringsmuligheder er en vigtig faktor, når de skal vælge hvilken forhandler, de vil ligge deres penge hos. På samme måde kan en god returneringsproces også hjælpe forhandlerne med at fastholde sine kunder. 78 procent af forbrugerne i Storbritannien svarer således, at de med tiden vil købe mere hos en forhandler, hvis de tilbyder gratis returnering.

For forbrugerne handler alt dog ikke kun om gratis returnering. De adspurgte i undersøgelsen vægter således også fleksibilitet hos forhandlerne højt. Undersøgelsen viser, at forhandlere, der tilbyder fleksibilitet i returnering og betalingsmuligheder, har større sandsynlighed for at holde sig foran konkurrenterne.

84 procent af forbrugerne vil således gerne selv have mulighed for at vælge, om de vil returnere deres varer i butikken, via postsystemet eller ved afhentning. På samme måde siger en ud af tre, at det er mere sandsynligt, at de køber noget online, hvis de har mulighed for først at betale for det, efter de har prøvet det derhjemme.

Returnering steget med 14 procent på to år
Det er anden gang, at Klarna foretager denne undersøgelse, og derfor er det nu også muligt for dem at sammenligne årets resultater med dem fra 2017.

Sammenligningen viser, at mængden af onlineprodukter, der bliver returneret, er steget med 14 procent, mens forbrugernes returnering af defekte varer er steget fra 12 til 26 procent på bare to år.

Antallet af forbrugere, der returnerer noget, hvor kvaliteten ikke var, som de havde forventet, er ligeledes steget fra seks til 22 procent. 27 procent af kunderne returnerer varer, fordi størrelsen ikke passer, mens 19 procent returnerer noget, fordi det ser anderledes ud online end i virkeligheden.

Læs også: UPS lancerer nyt online værkstøj til returforsendelser

Det får Klarna til at komme med følgende opfordring til onlineforhandlerne:

“Hvis forhandlerne vil reducere sin online-returneringer, må de prøve at forbedre sine produktpræsentationer på nettet, da 81 procent af kunderne siger, at bedre billeder og beskrivelser vil hjælpe med at reducere falske forventninger og dermed mængden af varer, som de returnerer”, forklarer de.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online