Rekord mange ville deltage i Girls Day in Science – både piger og arrangører
Den landsdækkende kampagne Girls Day in Science inviterer én dag om året tusindvis af piger indenfor hos virksomheder og uddannelsesinstitutioner, så de kan få et indblik i en hverdag med arbejde i et STEM-fag. For få fastholder nemlig interessen i løbet af grundskolen og søger ind på STEM-uddannelser.
I sidste uge slog virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer dørene op til årets Girls Day in Science. I den anledning havde tusindvis af piger fri fra skole og tog i stedet på besøg hos dem, som til hverdag arbejder med et af de mange STEM-fag, som dækker over natur- og ingeniørvidenskab, teknologi og matematik.
I år har opbakningen været bemærkelsesværdig høj. Hos Herningsholm Erhvervsskoler & Gymnasier havde de oprindeligt åbnet op for, at 100 piger kunne deltage i deres workshops, men da næsten dobbelt så mange ønskede at være med, har de nu sørget for, at 186 piger fra 4-9. klasse fik mulighed for at komme på besøg.
Læs også: Kun hver tredje nye STEM-studerende er kvinde
”Vi glæder os meget over interessen og vil sørge for, at alle får en god oplevelse på de forskellige workshops”, fortæller Anna Maria Elisabeth Jakobsen, der er leder af grundskoleenheden og afdelingsleder for 10. klasse.
Men det er ikke kun blandt pigerne, at interessen har været stor. Der har også været et rekordhøjt antal tilmeldte arrangører. Ikke mindre end 116 virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner deltager heriblandt Danfoss, Microsoft, Haldor Topsøe, Flyvestation Karup, IT- Universitetet, Ørsted, DTU, Tradium, Vitrolife, LMWindpower, Solar, Next-gymnasierne og mange flere.
Det er svært at genskabe interessen, når den først er tabt
Det skærpede fokus på pigers interesse i STEM-fag skyldes, at vi i Danmark har vi brug for, at flere tager en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Virksomhederne mangler medarbejdere med de kvalifikationer, og kvinder er generelt underrepræsenterede på området.
Fremskrivninger viser, at vi i 2030 vil vi mangle mellem 78.000 og 99.000 faglærte og allerede i 2025 mangler vi 13.000 ingeniører og kandidater indenfor it og teknik.
Men udover at vi kommer til at mangle relevant arbejdskraft, så betyder den manglende repræsentation af kvinder inden for fagene også at deres perspektiv går tabt i udviklingen af ny teknologi.
Læs også: Unge skal inddrages i ny erhvervsuddannelsesvejledning
”Nationalt er der et særdeles stort behov for, at flere børn, unge og deres forældre får øjnene op for de mange muligheder, der er inden for STEM-uddannelserne og ikke mindst erhvervsuddannelserne. Samfundet har brug for flere kvindelige ledere og forskere, som kan være med til at træffe de vigtige beslutninger omkring forskning og teknologisk udvikling. Desuden har vi brug for at flere piger får øjnene op for de mange muligheder, der er inden for erhvervsuddannelserne”, udtaler Anna Maria Elisabeth Jakobsen.
I år valgte Girls Day in Science også at invitere piger fra mellemtrinnet og ikke kun udskolingen og gymnasiet for at fange dem tidligt. Undersøgelser viser, at piger indtil denne alder faktisk har en stor interesse for de tekniske og naturvidenskabelige fag, men at det også er her, interessen kan forsvinde. Og er den først tabt, kan den være svær at genskabe.
”Virksomhederne har et kæmpe ansvar for netop at fastholde interessen og nysgerrigheden hos pigerne. Vi skal være med dem hele vejen, til de skal vælge en uddannelse. Det kan være svært at træffe et uddannelsesvalg som ung, men vi kan minde dem om, at de færrestes karriereveje er retlinede, og så kan vi inspirere dem til at se i nye baner og træffe et valg på et oplyst grundlag”, siger Palle Damborg, der er formand for Fremstillingsindustrien, direktør hos Jysk Display A/S og aktivt støtter kampagnen.
Det betydningsfulde møde
På Herningsholm Erhvervsskole skulle pigerne arbejde med robotter in action, 3D print, teknologiske vidundere, bæredygtighed og teknologi, kreativitet og WOW-effekter, design og innovation. Og så skulle de møde rollemodeller de kan spejle sig i.
For noget af det, der gør en positiv forskel, er i mødet, hvor pigerne hos virksomheder, uddannelsesinstitutioner og science centre får mulighed for at møde medarbejdere og ikke mindst arbejde i praksis med alt fra rumfart og plantebøffer til kodning, satellitter og enzymer. Og det er netop det, Girls Day in Science kan, når kampagnen på én dag faciliterer flere tusind møder over hele landet.
Læs også: STEM-uddannelser er i fremgang og det kan de takke kvinderne for
”Takket være de mange dedikerede arrangører møder pigerne kvindelige medarbejdere, forskere eller studerende, de kan spejle sig i, og når de får et konkret indblik i deres fag, åbner det pigernes øjne for de spændende muligheder i en fremtid inden for teknologi og naturvidenskab. Det gør en enorm forskel, når virksomheder og uddannelsesinstitutioner åbner dørene og møder pigerne”, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør for Naturvidenskabernes Hus, som står på bag kampagnen.
En evaluering af Girls Day In Science fra 2019 viser blandt andet, at 76 procent af pigerne føler sig inspireret af kvinder, de mødte på dagen. 84 procent svarede, at de havde fået ny viden om jobmuligheder.
- KCP