STEM-uddannelser er i fremgang og det kan de takke kvinderne for
På 10 år er antallet af studerende på naturvidenskabelige, teknologiske og IT-baserede uddannelser vokset med 10.000. I løbet af de sidste fem år har den udvikling primært været båret frem af kvinders tilvalg af STEM-uddannelserne, der ellers har været domineret af mænd.
Mens der har været en generel tilvækst af studerende på de danske universiteter de sidste ti år, har det i særdeleshed gjort sig gældende på de såkaldte STEM-uddannelser. Det dækker over fagene ”Science, Technology, Engineering og Mathematics” eller de danske fagområder naturvidenskab, teknisk og it-faglig videnskab. Her er læser 65 procent flere end der gjorde i 2009, mens der kun har været enoverordnet stigning på 37 procent for universiteterne i samme periode.
Fremgangen kan STEM-uddannelserne takke kvinderne for, som der blev 11 procent flere i perioden 2015-2019. Samtidig voksede antallet af mandlige studerende kun med tre procent.
Læs også: Forældre kender ikke nok til STEM-uddannelser
Således var der 8.600 kvinder, som studerede på STEM-uddannelser i 2019, svarende til 34 procent af alle STEM-studerende, mens 17.000 mænd studerede STEM.
Væksten i STEM-kvinder skyldes især, at flere kvindelige studerende har fundet vej til studierne af Informations- og kommunikationsteknologi (IKT), som blandt andet dækker over arbejdet med udvikling af IT-systemer, softwareudvikling og app-udvikling.
På disse fakulteter er antallet af kvindelige studerende vokset med 32 procent på fem år, således at der pr. 2019 gik 1.500 kvinder på disse uddannelser svarende til 24 procent af alle studerende inden for det felt.
Kilde: Danmarks Statistik
- KCP