Forældre kender ikke nok til STEM-uddannelser
Forældres manglende kendskab til STEM-uddannelser gør det svært for dem at rådgive deres døtre i forhold til uddannelsesvalg. Halvdelen mener selv, at de slet ikke er klædt godt nok på til snakken.
”Forældrenes manglende viden er en kæmpe udfordring, for noget af det, arbejdsgivere i allerhøjeste grad efterspørger, er, at flere unge vælger en STEM-uddannelse. Der mangler tusindvis af ingeniører, IT-specialister og naturvidenskabsfolk, og hvis ikke flere unge vælger en STEM-uddannelse, så vil Danmark halte bagefter i den internationale konkurrence, og når vi skal opfinde fremtidens grønne løsninger”, siger Christian Vintergaard, direktør for Teknologipagten, i en pressemeddelelse
Teknologipagten har netop udgivet undersøgelsen, der viser at en stor gruppe forældre til pigebørn slet ikke kender til STEM-uddannelserne. Organisationen er et samarbejde mellem erhvervslivet, uddannelsessektoren, fonde, frivillige organisationer og en række ministerier.
Læs også: Flere kvinder studerer IT, teknik og robotter
Mens en tredjedel af fædrene slet ikke kender termet STEM, gælder det for godt halvdelen af mødrene. ”I de næste år skal vi derfor intensivere indsatsen for at løfte kendskabet blandt forældrene, så de bedre kan vejlede deres børn, så vi kan få alle med”, fortsætter Christian Vintergaard. Undersøgelsen af foretaget blandt forældre til 10-15-årige piger.
Selvom mere end hver tredje taler med deres datter om uddannelse mindst en gang i måneden, føler kun 17 procent sig i nogen grad klædt på til at rådgive deres barn i forhold til STEM-uddannelser. Halvdelen mener, at de slet ikke er klædt ordentlig på til opgaven.
Læs også: Trods corona-benspænd: Opgør med drenge- og pigefag skal få flere kvinder til at vælge teknikken til
”I 10år har vi spurgt os selv, hvorfor optaget på STEM-studierne er stagneret, og især hvorfor kvinder fravælger disse uddannelser. En del af forklaringen er nok, at vi ikke i tilstrækkelig grad har forklaret hvad man kan bruge STEM til, og hvilken forskel man kan gøre med STEM. F.eks. er STEM vejen til at sætte skub på den grønne omstilling eller gøre noget ved madspild, plastik i verdenshavene, klimaforandringer og andre problemstillinger. Den anden, men mere banale årsag er, at forældrene simpelthen mangler viden om uddannelsessystemet og vejene til STEM. Det er indlysende, at man ikke kan rådgive om noget, man som forældreikke kender. Nu er opgaven at få flere forældre med, så vi kan få flere både drenge og piger i retning af naturvidenskab, ingeniørfag og teknik,” uddyber Christian Vintergaard.
- KCP