Forældre kender ikke nok til STEM-uddannelser

Forældres manglende kendskab til STEM-uddannelser gør det svært for dem at rådgive deres døtre i forhold til uddannelsesvalg. Halvdelen mener selv, at de slet ikke er klædt godt nok på til snakken.

Mens en tredjedel af fædrene slet ikke kender termet STEM, gælder det for godt halvdelen af mødrene. Foto: Teknologipagten.

01.12.2020

SCM.dk

”Forældrenes manglende viden er en kæmpe udfordring, for noget af det, arbejdsgivere i allerhøjeste grad efterspørger, er, at flere unge vælger en STEM-uddannelse. Der mangler tusindvis af ingeniører, IT-specialister og naturvidenskabsfolk, og hvis ikke flere unge vælger en STEM-uddannelse, så vil Danmark halte bagefter i den internationale konkurrence, og når vi skal opfinde fremtidens grønne løsninger”, siger Christian Vintergaard, direktør for Teknologipagten, i en pressemeddelelse

Teknologipagten har netop udgivet undersøgelsen, der viser at en stor gruppe forældre til pigebørn slet ikke kender til STEM-uddannelserne. Organisationen er et samarbejde mellem erhvervslivet, uddannelsessektoren, fonde, frivillige organisationer og en række ministerier.

Læs også: Flere kvinder studerer IT, teknik og robotter

Mens en tredjedel af fædrene slet ikke kender termet STEM, gælder det for godt halvdelen af mødrene. ”I de næste år skal vi derfor intensivere indsatsen for at løfte kendskabet blandt forældrene, så de bedre kan vejlede deres børn, så vi kan få alle med”, fortsætter Christian Vintergaard. Undersøgelsen af foretaget blandt forældre til 10-15-årige piger.

Selvom mere end hver tredje taler med deres datter om uddannelse mindst en gang i måneden, føler kun 17 procent sig i nogen grad klædt på til at rådgive deres barn i forhold til STEM-uddannelser. Halvdelen mener, at de slet ikke er klædt ordentlig på til opgaven.

Læs også: Trods corona-benspænd: Opgør med drenge- og pigefag skal få flere kvinder til at vælge teknikken til

”I 10år har vi spurgt os selv, hvorfor optaget på STEM-studierne er stagneret, og især hvorfor kvinder fravælger disse uddannelser. En del af forklaringen er nok, at vi ikke i tilstrækkelig grad har forklaret hvad man kan bruge STEM til, og hvilken forskel man kan gøre med STEM. F.eks. er STEM vejen til at sætte skub på den grønne omstilling eller gøre noget ved madspild, plastik i verdenshavene, klimaforandringer og andre problemstillinger. Den anden, men mere banale årsag er, at forældrene simpelthen mangler viden om uddannelsessystemet og vejene til STEM. Det er indlysende, at man ikke kan rådgive om noget, man som forældreikke kender. Nu er opgaven at få flere forældre med, så vi kan få flere både drenge og piger i retning af naturvidenskab, ingeniørfag og teknik,” uddyber Christian Vintergaard.  

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

30.01.2025SCM.dk

Formidlingen af komplekse teknologier skal tilpasses de unge for at inspirere

29.01.2025SCM.dk

Ny logistikdirektør fortsætter retning – med finjusteringer

29.01.2025Langebæk A/S

Sponseret

Ny CEO udnævnt for Langebæk Consulting AS, Norge

29.01.2025SCM.dk

Ny lokalitet skal understøtte it-aktørs kæmpesatsning mod nye kunder

28.01.2025SCM.dk

International handel og sociale medier vil sætte et stort aftryk på detailsektoren i 2025

24.01.2025SCM.dk

Fødevarebranchen fokuserer på pris i en urolig verden

24.01.2025SCM.dk

Sådan kan en potentiel global toldkrig ramme europæiske forsyningskæder

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup