Trods corona-benspænd: Opgør med drenge- og pigefag skal få flere kvinder til at vælge teknikken til

Manglen på kvinder i it, teknologi og naturvidenskab forbliver en uløst samfundsudfordring. Det adresserer over hundrede danske virksomheder og uddannelsessteder med Girls’ Day in Science den 30. september. Kampagnen, der sikres gennem et massivt engagement fra bl.a. erhvervslivet, sætter fokus på skævvridningen i kønsfordelingen på uddannelser og arbejdspladser.

07.10.2020

SCM.dk

Kun hver tredje studerende på de tekniske og videregående uddannelser inden for STEM-fagene (Science, Technology, Engineering, Mathematics) er kvinder. Og det samme gælder for kun hver tiende på de tekniske erhvervsuddannelser. Det giver slagside i erhvervslivet og præger arbejdsmarkedet på tværs af sektorer. Kvinderne er desværre underrepræsenterede i mange tekniske fag og på mange arbejdspladser.

- Manglen på kønsdiversitet er et problem. Både fordi nogle virksomheder, fx på ingeniør- og it-området, oplever store rekrutteringsudfordringer og vanskeligheder ved at finde medarbejdere med de rette uddannelser. Men det er også en udfordring, fordi virksomhederne kan gå glip af innovationskraft, hvis ikke de har adgang til flere forskellige typer medarbejdere – herunder især kvinder med STEM-kompetencer. Generelt er der stor efterspørgsel i erhvervslivet på personer med STEM-kompetencer, og manglen på disse udgør derfor en barriere for dansk vækst og udvikling. En del af løsningen er, at vi får skabt en interesse for fagene blandt piger og unge kvinder, siger Mette Fjord Sørensen, der er underdirektør i Dansk Industri med ansvar for forskning, uddannelse og mangfoldighed.

Benspændet omgås med rekord stor opbakning fra erhvervslivet

Initiativtageren til Girls’ Day in Science er Naturvidenskabernes Hus. Den 30. september skulle mere end 100 virksomheder have slået dørene op for op mod 5.800 piger fra grundskoler og ungdomsuddannelser. Og takket være den massive opbakning fra de mange arrangører gennemføres kampagnen på landsplan uden et af de oprindelige grundelementer, nemlig de fysiske virksomhedsbesøg. I stedet afvikles eventen primært på virtuelle kanaler og som besøg, hvor kvindelige rollemodeller fra virksomhederne besøger eleverne på deres skoler i stedet. Enkelte af besøgene kan - nogle af dem i mindre skala - stadig afvikles fysisk.

- Det er selvfølgelig noget af et benspænd for det oprindelige koncept for Girls’ Day in Science, som handler om at inspirere pigerne gennem møder med kvindelige rollemodeller, hvor de oplever de mange jobmuligheder med en uddannelse inden for STEM-fagene. Det bliver så ikke muligt at gennemføre på helt samme måde, men vi kan se, at den rekordstore opbakning fra erhvervslivet nu udmønter sig i, at man mange steder tager egne kanaler i brug til at få sat denne samfundsudfordring på dagsordenen, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.  

Vigtigt for konkurrenceevnen

Kampagnen får støtte fra øverste politiske hold, regioner, uddannelsessteder og private virksomheder.

- Selvom tallene viser, det går fremad, så er der stadig mange flere drenge end piger, der søger ind på de naturvidenskabelige og tekniske fag. Der er brug for et opgør med idéen om, at der findes drenge- og pigefag. Det kan Girls’ Day in Science bidrage til ved at vise en masse piger landet over, at der er brug for dem og deres talenter. Pigerne oplever, hvordan en uddannelse inden for it, naturvidenskab og teknik giver mulighed for at være med til at forandre og skabe verden og ikke bare leve i den eller være bruger af fx nye digitale løsninger. Det kan være til gavn for den enkelte pige, der ellers risikerer at gå glip af en spændende karrierevej, og for samfundet, der efterspørger kvalificeret arbejdskraft inden for it, teknik og naturvidenskab, siger ligestillingsminister Mogens Jensen.

Som afløser for de fysiske besøg, der har måttet aflyses, har Naturvidenskabernes Hus udviklet konceptet ”Girls’ Day in Science Live”, et virtuelt event, hvor eleverne kan se med online og møde en række af de kvindelige rollemodeller, der er rykket fra virksomhederne ud i æteren.   

Læs også: Flere kvinder studerer IT, teknik og robotter

Det uforløste potentiale og talent hos kvinderne er en vigtig del af konkurrencekraften, og der er brug for alle kloge hoveder til at udvikle løsningerne på både de små og de helt store samfundsudfordringer som klimakrisen og corona-pandemien. Derfor gennemføres Girls’ Day in Science i håbet om, at kampagnen vil skabe synlighed om den store samfundsudfordring og inspirere flere piger til at vælge en STEM-uddannelse.

- Girls’ Day in Science skal være med til at inspirere og motivere flere piger til at vælge en naturfaglig eller teknisk uddannelse og give dem oplevelsen af, at det kan være et rigtig fedt førstevalg. Hovedstadsregionen står for næsten halvdelen af den samlede efterspørgsel på naturfaglige og tekniske kompetencer i Danmark. Og i løbet af de næste par år har vi brug for, at 17.000 flere uddanner sig inden for teknik- og naturfagene. Derfor har vi i Region Hovedstaden valgt at støtte Girls Day in Science, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

13.01.2025SCM.dk

Løsningen ligger i belønning, ikke i deregulering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup