Kun hver tredje nye STEM-studerende er kvinde
Selvom det er glædeligt, at der er ti procent flere kvinder blandt de STEM-studerende i 2021 sammenlignet med 2019, så er det fortsat kun hver tredje kommende STEM-studerende, der er kvinde.
I år er 5.423 kvinder blevet tilbudt en plads på et af landets 322 STEM-uddannelser. Det svarer til en stigning på 10 procent i forhold til 2019.
Det er positivt, at antallet af kvinder på STEM-studierne er steget, mener Christina Laugesen, der er uddannelsespolitisk chef hos Lederne – også selvom vi faktisk ser et fald på tre procent sammenlignet med 2020, hvor historisk mange, både mænd og kvinder, fik tilbudt en studieplads grundet coronakrisen.
Men sammenholder man optaget af kvinder med antallet af mænd, som i år er blevet tilbudt en STEM-studieplads, så er 10.617 mænd blevet tilbudt en plads, hvilket betyder, at kvinderne fortsat kun udgør hver tredje kommende STEM-studerende.
Læs også: Forældre kender ikke nok til STEM-uddannelser
”Selvom der i lang tid har været et stort fokus på at få flere kvinder til at vælge en STEM-uddannelse, så går udviklingen enormt langsomt. Det er stadig kun være tredje STEM-studieplads, der går til en kvinde. Vi har brug for at tiltrække langt flere kvinder især til IT-uddannelserne, hvis vi skal møde den markante efterspørgsel, vi oplever lige nu og som kun forventes at stige i de kommende år”, siger Christina Laugesen.
Koble fremtidsdrømme til STEM-uddannelse
Ifølge Christina Laugesen er der behov for at gøre en ekstraordinær indsats for at styrke kvindernes interesse for STEM. Ellers kan det i sidste ende koste det danske samfund og arbejdsmarkedet dyrt.
”STEM-kompetencer er afgørende for at komme i mål med den grønne omstilling og vi mister både talent og innovationspotentiale, hvis ikke det lykkes at få endnu flere kvinder med på vognen”, siger hun.
Derudover er det også vigtigt, at kvinderne er med til at skabe fremtidens digitale og teknologiske løsninger, lyder det fra Ledernes uddannelsespolitiske chef.
”Vi har brug for de skarpeste hoveder – både mænd og kvinder – til at drive den bæredygtige omstilling og til at udvikle og anvende teknologiske løsninger, så de understøtter det samfund, vi ønsker. Og det er vigtigt, at kvinderne også er med til at forme fremtidens løsninger, så de ikke kun bliver lavet til at passe til den ene halvdel af befolkningen”, siger hun.
Læs også: STEM-uddannelser er i fremgang og det kan de takke kvinderne for
Derfor er der behov for, at man med nye indsatser sikrer, at langt flere kvinder kan koble deres fremtidsdrømme og karrierevalg til en STEM-uddannelse. Det gøres blandt andet ved fortsat at vise, at der er plads til kvinderne i studiemiljøerne på de tekniske uddannelser og ved at vise bredden i de karrieremuligheder, der ligger for enden af en STEM-uddannelse.
Samtidig skal vi fastholde pigernes interesse for STEM allerede i grundskolen ved at vise, at STEM-uddannelser er for alle, lyder det fra Ledernes uddannelsespolitiske chef.
”Vi ved, at et kontinuerligt fokus fra institutionerne på at tiltrække flere kvinder faktisk rykker – og derfor opfordrer vi også de relevante ministerier til at opsætte måltal for andelen af mænd og kvinder på STEM-uddannelserne, så vi løbende kan afdække, om vi når i mål med den store efterspørgsel, der er på STEM-kompetencer”, siger Christina Laugesen.
- KCP