Rapport sætter tal på den amerikanske supply chain-industri
44 mio. arbejdspladser, en løn væsentligt over gennemsnittet, masser af innovation og en høj koncentration af patenter på især moderne teknologi. En analyse har kvantificeret den amerikanske supply chain-økonomi.
Den amerikanske supply chain-sektor med omfattende vareproduktion og transport af gods er bredt anerkendt som en vigtig del af landets økonomi. Men dens vigtighed til trods er der endnu ikke nogen, der har identificeret, hvilke industrier der hører under den, undersøgt hvor mange og hvor gode job, den omfatter og bedømt dens betydning for innovation.
Læs også: Analyse: Virksomheder overser potentialet i digital transformation
Sådan indleder de to forfattere af en rapport om netop den amerikanske supply chain-økonomi, Mercedes Delgado og Karen Mills, en artikel om rapporten på Harvard Business Review, hvor de redegør for hovedpunkterne i undersøgelsen, der blev færdiggjort i oktober 2017, men først lige offentliggjort.
Analysen viser ifølge forfatterne at supply chain-økonomien i USA er stor og distinkt, og at den er repræsenteret ved virksomheder, der sælger til andre virksomheder og til staten, i modsætning til private forbrugere.
Supply chain-sektoren rummer over hver tredje (37 procent) af alle job på det amerikanske arbejdsmarked, og beskæftiger i alt 44 millioner mennesker. Det er stillinger med betydeligt højere løn end gennemsnittet – 61.700 dollars (godt 370.000 kr.) mod $47.700 (ca. 287.000 kr.) – og med et højere niveau af innovation.
Undersøgelsen viser således, at tilstedeværelsen af job i den såkaldte STEM-kategori (Science, Technology, Engineering and Math) er dobbelt så høj i supply chain-industrien (11,4 procent) som i samfundet generelt (5,6 procent), og over fem gange så stor som i forbrugerøkonomien (2,1 procent).
Endelig er der også en høj koncentration af patenter i supply chain-branchen, som sidder på 88,6 procent af de patenterede idéer, specielt når det kommer til moderne teknologi som droner, robotter og lignende, mens B2C kun tegner sig for 11,4 procent.
Servicejob er vigtige
Det oplagte spørgsmål er selvfølgelig så, hvorfor det står så forholdsvis godt til for virksomhederne i den amerikanske værdikæde? Som en af årsagerne peger analysen på, at supply chain-industrien er kædet sammen med firmaer i en bred vifte af brancher, hvilket gør at innovationer her kan sprede sig og potentielt øge deres værdi.
Med dette og de forholdsvis høje lønninger i baghovedet, peger rapporten på, at det er vigtigt at forstå præcis hvilke industrier, der udgør supply chain-segmentet. Traditionelle fremstillingsvirksomheder er en central del af ligningen, men beskæftigelsen i den amerikanske produktionssektor er dalende, hvilket har ført til et pessimistisk syn på økonomien og politiske udspil rettet mod at rette op på tingenes tilstand.
Den kategorisering er imidlertid ude af trit med virkeligheden, mener forfatterne. Kun 10 procent af arbejdspladserne i supply chain-økonomien er i produktionen, mens 90 procent er i services, og opfattelsen af, at servicejobbene generelt er dårlige lønnet end i produktionen, holder heller ikke.
Rapporten præsenterer således en ny type kategorisering, der adskiller de traditionelle servicejob (tjener, ekspedient og lign.) fra servicepositionerne i supply chain-branchen. Disse spænder bredere; fra driftschefer over computerprogrammører til lastbilchauffører, og udgør omkring 80 procent af supply chain-arbejdsstyrken med en gennemsnitsløn på $63.000 (ca. 378.000 kr.), som er hastigt stigende.
Forfatterne peger afslutningsvis på at deres framework for supply chain-økonomien giver et mere optimistisk syn på den aktuelle status i branchen.
Læs også: ’America First’ kan påvirke amerikanske virksomheders forsyningskæder
”Vores nye kategorisering har afdækket en stor og dynamisk supply chain-økonomi. Specielt serviceleverandører har en vigtig rolle i at understøtte innovation og skabe velbetalte jobs. I stedet for en tilgang, der udelukkende baserer sig på ’bringing manufacturing back’, så bør vi flytte vores politiske fokus til at fokusere på at kultivere de supply chain-servicejob, der skal drive Amerikas økonomi fremad”, slutter de.
-AK