Prognoser giver stadig hovedpine

Forecasting og prognoser er en afgørende, men stadig svær disciplin i mange virksomheder. Er det salg, logistik eller produktion, som bærer byrden? Det optimale er et fælles ejerskab, som sikrer, at virksomhedens samlede interesser tilgodeses frem for suboptimering. Det kan løses ved Sales & Operation Planning (S&OP), hvor der indarbejdes en proces for at behandle og beslutte, hvilke prognoser som afleveres fra salg til produktion.

02.03.2010

SCM.dk

Forecasting og prognoser er stadig en disciplin, som optager mange dygtige Supply Chain Management folk i virksomhederne. Det hænger sammen med, at for den lagerproducerende virksomhed er disciplinen en afgørende faktor i forhold til performance og stabilitet hele vejen gennem virksomhedens supply chain. Konsekvenserne af at anvende en upræcis prognose til at udarbejde produktionsplanen efter er mange. Blandt de mere graverende er fald i leveringsevnen, som falder på grund af, at de forkerte varer ligger på lager. Og de forkerte varer på lager betyder stigende kapital bundet i lagre, hvilket heller ikke er noget, som mange stræber efter i disse tider med stor fokus på Net Working Capital.

Sondring mellem forecast og prognoser
Indledningsvis bør der sondres mellem forecast og prognoser. Der findes mange definitioner af de to begreber, men lad os for nemheds skyld definere forecast som en statistisk bearbejdning af historiske afsætningsdata med henblik på at finde et så præcist svar som muligt på størrelsen af afsætningen i den kommende periode. Tilsvarende er prognosen det budget målt i styk, som anvendes til at beregne og beslutte både produktionsmængder og kapacitet. Således kan en prognose meget vel være udarbejdet på baggrund af et forecast, men det er ikke en forudsætning. Prognosen kan lige så vel være skabt på baggrund af mere kvalitative vurderinger af den fremtidige afsætning.

En udfordrende proces
Betragtes forecasting og prognoser som en proces i virksomheden, indeholder den andet og en del mere end blot tal-gymnastik og avancerede systemer. Alene diskussionen om, hvem i organisationen som har ansvaret for at udarbejde prognoser, kan være interessant. Er det salg, logistik eller produktion, som bærer denne byrde?

Det rigtige svar ligger nok et sted midt imellem. Uomtvisteligt er det, at salgsafdelingen skal være ansvarlig for de prognoser, som den leverer videre ned igennem forsyningskæden. Salgsorganisationen er i sagens natur den enhed i virksomheden, som bør have den tætteste føling med markedet og den enkelte kunde. Dermed ligger salgsorganisationen også inde med værdifuld information om blandt andet salgskampagner, som kunder måtte planlægge at gennemføre. Og da kampagner bliver skabt på baggrund af markedsmæssige vurderinger af forskellige afsætningsmuligheder, er de i praksis umulige at forudse, hvis der anvendes statistiske modeller til at danne prognoserne.

Så derfor må salgsafdelingen i langt de fleste tilfælde være en aktiv spiller og tage ejerskab i processen med at danne de mest valide prognoser. Der vil ganske enkelt være for mange impulser og beslutninger fra markedet, som ikke bliver opfanget og indarbejdet i prognoserne, hvis virksomheden alene anvender statistiske forecast-modeller. Mange virksomheder har fundet den gyldne middelvej ved at lade de statistiske værktøjer generere det bedst mulige udgangspunkt, som salgsafdelingen efterfølgende kan vurdere med baggrund i den aktuelle viden, de har om marked og kunder.

Salg versus finans
En anden spændende diskussion er, om det finansielle budget skal være det samme som styk-budgettet, altså prognosen til produktionen. I denne problemstilling træder der en række andre faktorer frem i lyset og melder sig i kampen.

Hvis prognosen til produktionen er lig det finansielle budget, vil mange mene, at der opstår en tendens til at underbudgettere fra salgsorganisationens side. Det hænger sammen med den naturlov, at salgsorganisationer altid vil søge at undgå for høje budgetter, da indfrielse af det årlige budget er en af de væsentligste succesfaktorer for en salgsafdeling.

Hvis det finansielle budget i stedet holdes adskilt fra styk-budgettet, mener den anden religion, at det stort set svarer til at udstede en fribillet til salgsorganisationen, da en anden grundlæggende interesse i enhver salgsorganisation er at være sikker på at kunne levere enhver vare til enhver kunde på ethvert tidspunkt. Derfor vil denne metode i reglen afstedkomme prognoser, som alt andet lige er større end det, som realistisk vil blive solgt.

Der hersker ingen tvivl om, at begge metoder kan virke ganske udmærket i praksis, så længe ledelsen holder sig for øje, hvilke konsekvenser den valgte metode afstedkommer.

Dilemma
Men er salgsorganisationen de eneste skurke i spillet? Det vil i sandhed være forkert at påstå det. På den anden side af vægtskålen er produktion og logistik, som har en række interesser, der kan trække i den modsatte retning af det, salgsorganisationen ønsker. Typiske målepunkter i logistikafdelingen er leveringsevne og kapital bundet i lagre.

Dilemmaet eller den indbyggede konflikt imellem at optimere leveringsevne og kapital bundet i lagre afstedkommer, at logistikfunktionen har en naturlig interesse i at planlægge og producere de varer, som rent faktisk kan sælges. Men i langt de fleste virksomheder ender det alligevel galt en gang imellem. En af årsagerne kan, lidt drillende, siges at være, at der i mange logistikafdelinger sidder personer, som ved langt mere om markedet og kunderne end de salgs- og marketingfolk, som rent faktisk bruger det meste af deres tid og kræfter på netop at vide mest muligt om markedet.
Konsekvensen er, at hvis salgsafdelingen først har taget fejl en gang eller to, så bliver konklusionen, når produktionen skal planlægges, at ”vi må nok hellere gøre, som vi plejer, for salgsafdelingen tager alligevel altid fejl”.

Sales & Operation Planning
Inden skyttegravskrigen bliver for voldsom, bør vi nok søge neutralt ringhjørne og vende tilbage til diskussionen om, hvor ansvaret for forecast og prognoser med rette bør ligge. For de mange modsatrettede interesser peger alle i retning af, at den optimale løsning er en eller anden form for fælles ejerskab, som sikrer, at det er virksomhedens samlede interesser, som bliver tilgodeset, og ikke en klassisk suboptimering i de enkelte led i virksomhedens supply chain.

Skal det fælles ejerskab etableres fuldstændig efter lærebogen, er løsningen at introducere Sales & Operation Planning (S&OP), hvor der indarbejdes en egentlig proces for at behandle og beslutte, hvilke prognoser som afleveres fra salg til produktion. Men også denne elefant kan spises i mindre bidder. Ved blot at sikre at der er nogle fælles målepunkter eller KPI’er, som spænder på tværs af både salg og produktion, er vi nået et godt stykke ad vejen. Men er entydige KPI’er ikke tilstrækkeligt, kan der tages flere elementer af S&OP-værktøjskassen i brug.

Formaliserede møder med fast frekvens, hvor salg, produktion og deres fælles øverste ledelse sidder om samme bord og træffer de relevante beslutninger, er i langt de fleste tilfælde et meget værdifuldt redskab at implementere.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle