Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

Pandemien i 2020 og 2021 vendte op og ned på stort set alt inden for ledelse af forsyningskæden. Det har altid været vanskeligt at forudsige samt planlægge forsyningskædedriften. Efter pandemien er det kun blevet vanskeligere. Ekspert peger på tre aktuelle fokusområder, hvor man kan vende usikkerhed til en konkurrencefordel.

”Supply chain planlægning er altid både it, processer og mennesker. Det hænger sammen”, fortæller Brian Byskov. Arkivfoto fra 123rf.com..

24.10.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Verden var bedre i gamle dage, er en ofte citeret skrøne; men når det gælder supply chain planlægning, er det desværre en sandhed. Verden anno 2023 er præget af stor usikkerhed på mange fronter, og det ser kun ud til, at den usikkerhed vil stige eller i hvert fald ikke gå væk i de kommende år. De fleste virksomheder er udfordret af faldende salgsvolumener, stigende indkøbspriser, svigtende forsyningssikkerhed, trusler mod it-sikkerhed, flytning af salgsvarer fra de dyre til de billigere, geopolitiske spændinger etcetera.

”Der er mange balanceproblemer i supply chain planlægning i dag. Der dukker hele tiden nye mønstre op på både forsynings- og efterspørgselssiden, og det stiller krav om løbende at være i stand til at justere forsyningskæden. Det kan man kun, hvis man har gode digitale værktøjer, der kan skabe den nødvendige gennemsigtighed og beregne de nødvendige konsekvenser. Uden gennemsigtighed navigerer man i blinde”, fortæller Brian Byskov.

Han er administrerende direktør for Sophub, der hjælper virksomheder med demand og supply planlægning. Det gør Sophub ved at insource dele af demand og supply planlægning. Sophub lægger vægt på både at tilbyde it, processer og metoder samt viden og kompetencer i en samlet pakke, hvor man måned efter måned planlægger sammen for at få det optimal udgangspunkt for driften.

”Der er store milliongevinster ved at planlægge på den rigtige måde, når usikkerheden stiger. Kører man videre med ’de gamle’ indstillinger, så rammer man både ens evne til at levere og ens finansielle formåen, og det er jo ærgeligt, når det nu kunne gøres anerledes”, konstaterer Brian Byskov.

Både it, processer og mennesker
”Supply chain planlægning er altid både it, processer og mennesker. Det hænger sammen. Det ene kan ikke skabe noget uden de to andre aspekter. Det er måske den vigtigste læring, jeg har høstet efter mere end 20 års arbejde med området”, fortæller Brian Byskov.

Han blev uddannet cand. merc. SCM fra Aarhus Universitet i 1999, og siden har han arbejdet udelukkende med SCM og i særlig grad med planlægning i forsyningskæden og et stærkt fokus på økonomi. ”Jeg er glad for, at jeg valgte den uddannelse for mange år siden. Jeg elsker at arbejde med planlægning i forsyningskæden, og det er også tydeligt, at området bliver mere og mere anerkendt som afgørende for virksomheders konkurrencekraft”, fortæller han.

”Når jeg snakker med vores kunder, så har pandemien medført en markant større fokus på følgende tre områder”, fortæller Brian Byskov.

1. Robusthed eller resiliens.
2. Datagennemsigtighed og strategiske/taktiske reaktioner.
3. Høj tilpasningsevne.

Robusthed
”Pandemien og det forsyningskaos, der er fulgt i kølvandet på sundhedskrisen, har skabt en tydelig erkendelse blandt vores kunder af, at robusthed (resiliens) er et område, de og vi som leverandør og rådgiver skal arbejde aktivt med”, fortæller Brian Byskov.

Han nævner tre eksempler på sårbarheder, som alle er områder, virksomhederne skal adressere og håndtere:

• Sårbarhed i forhold kunder og ændringer i kundernes forbrugsmønster.
• Sårbarhed i forhold til leverandører (materialer, forsyningssikkerhed, off-shore/near-shore).
• Sårbarhed i forhold til medarbejdere (større rotation, begrænset arbejdsudbud).

”Løftestangen til at opnå robusthed er at opbygge en organisation, der systematisk opsamler signaler og konverterer dem i en ’robustheds’-kontekst”, siger Brian Byskov.

Datagennemsigtighed
En anden vigtig og aktuel erkendelse er ifølge Brian Byskov, at mange virksomheder har indset, at det er vigtigt at have gennemsigtighed i data og ikke mindst at reagere taktisk korrekt på signalerne.

Han fremhæver en række eksempler på data, man som minimum bør have sigtbarhed på:

• Hvilke varegrupper reagerer?
• Hvilke kundemønstre ændrer sig?
• Taktisk forståelse af hvornår signalerne er ”støj”, og hvornår det er ”fare”-signaler man skal reagere på?
• Hvor hurtige reagerer vores interne forsyningskæder på de ændringer, vi igangsætter (lager, produktion og leverandører)?

Læs også: Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

”Teknologi er den store ’driver’ for at fange signalerne og konvertere dem til brugbar planlægning”, påpeger Brian Byskov, og nævner fire essentielle egenskaber teknologien bør have:

• Give transparens uden alt for meget signal-støj.
• Alarmering omkring signal-ændringer.
•  Identificere muligheder i forbindelse med ”fare”-signalerne, det vil sige fange nye kundetendenser, nye forbrugsmønstre og ændrede leverandørforhold hurtigere end konkurrenterne.
• Beregne konsekvenserne af de nye signaler og være beslutningsstøtte for drift og taktiske tiltag.

”Løftestangen til at opnå robusthed er at opbygge en organisation, der systematisk opsamler signaler og konverterer dem i en ’robustheds’-kontekst”, siger Brian Byskov. Foto: Sophub..

Tilpasningsevne
Brian Byskov fremhæver som nævnt, at planlægning ikke kun er teknik og smart it. Det består både af it, processer og mennesker. Han har erfaret, at virksomhederne faktisk også har erkendt, at det i en efter-pandemi tid med endnu højere usikkerhed er nødvendigt at opbygge arbejdsgange, som tilpasser sig hurtigere til ændringer.

Læs også: Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

Han nævner en række eksempler på, hvordan virksomhederne arbejder med dette fokusområde:

• Opbygge en organisation, der aktivt arbejder med tilpasninger, automatiseringer og robusthed.
• Får vi kommunikeret ændringer tilbage i værdikæden, og kan produktion og leverandører tilpasse sig?
• Fortolke signaler til konsekvenser på en 12-18 måneders horisont, det vil sige arbejde med planer og scenarier.
• Have små aktionsenheder, der opsamler signaler og kommunikerer dem til topledelsen, hvor de omsættes til strategi og taktisk handlinger. 
• Omsætte de aktiverede planer til operationelle arbejdsgange - dette er ret svært, og her fejlede mange, da pandemien tonede frem.
• Anvende teknologi til at automatisere og gøre arbejdsgange ”agile” og forhindre over-bureaukratisering.

”Ovenstående tre fokusområder har også gjort, at vores services og teknologier i sophub er blevet tilpasset til den nye virkelighed, så vi kan understøtte de nævnte behov – vi tilbyder simpelthen virksomheder en teknologi og metode til at skabe og fastholde gode planlægningsresultater på trods af stigende usikkerhed”, afslutter Brian Byskov.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Supply chain planlægning i en usikker verden

Det er bestemt ikke blevet kedeligere at arbejde i forsyningskæden de sidste tre år. Covid-19 førte til kaos i de globale forsyningskæder. På toppen af dette kommer krige, klimakrise, biodiversitetskrise, geopolitiske spændinger og så videre. Det ser ud til, at den nye normal er, at forsyningskæderne opererer under stigende grad af usikkerhed.

Hvordan påvirker det planlægningen i forsyningskæden, og hvilke muligheder og barrierer står virksomhederne overfor?

Relateret indhold

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

15.07.2024SCM.dk

Grønne lastbilchauffører får flere lademuligheder

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup