Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

Pandemien skabte vækst og ekstra udfordringer i Nilfisk forsyningskæde. Virksomheden etablerede derfor war rooms, hvor salg og supply chain virkelig begyndte at spille sammen. Den veletablerede S&OP-proces understøttede samarbejdet - og alt i alt blev det tætte samspil en vigtig løftestang for at komme godt igennem den svære tid og levere rekordomsætninger i 2021 og 2022.

”Da vi senere stod med en situation, hvor en tornado ødelagde vores centrallager i USA, kunne vi drage fordel af det tætte samarbejde, der var etableret gennem war room konceptet tidligere på året”, fortæller Birgit Dam Jespersen. Foto: Nilfisk..

13.10.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Det tætte samarbejde i forsyningskæden på tværs af funktioner i og udenfor Operations er afgørende for, at vi som forretning kan levere de bedste resultater. Forenklet sagt, så handler det om at balancere mellem at levere service til kunderne og det omkostnings- og kapitalbindingsniveau, der er forbundet med at eksekvere i forsyningskæden for at levere den ønskede service, og det ønskede produkt. Her er samspillet med vores salgskollegaer centralt, da de er tættest på kunden og markedet”, fortæller Birgit Dam Jespersen, som er senior vice president for Nilfisk SCM.

Det gør hun som del af et oplæg på arrangementet ”Det store serviceeftersyn til den effektive værdikæde” arrangeret af DI Handel sammen med LEMAN, hvor 75 supply chain folk er mødt op i LEMANs hovedkvarter i Taulov ved Fredericia.

Læs også: Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Nilfisk beskæftiger cirka 4.700 medarbejdere, er repræsenteret i mere end 40 lande, sælger sine produkter i 100 lande, har ni fabrikker i seks lande og havde i 2022 en omsætning på 1069,5 millioner euro. Nilfisk producerer og sælger rengøringsmaskiner indenfor segmenterne støvsugere, gulvvask, højtryksrensere og eftermarked service. Den overvejende del af salget er rengøringsmaskinerne til industriel brug, dog er der også en produktlinje af støvsugere og højtryksrensere til privatkunder, som markerer sig godt på markedet. Eftermarkedsservice er ligeledes en central del af Nilfisks forretningsmodel. Nilfisk har en klar 2026 strategi, hvor robusthed i forsyningskæden spiller en central rolle.

VUCA sætter agendaen
”Det nye normale for forsyningskæder er, at verden er VUCA (volatil, usikker, kompleks og flertydig, red.), og derfor er fokus på robusthed så uhyre vigtigt for forretningssucces”, fortæller Birgit Dam Jespersen.

Gennem de seneste år har Nilfisk på lige fod med andre virksomheder haft udfordringer med forsyningskæden i form af:

• komponentmangel,
• forstyrrelser i produktion grundet covid-19 udbrud,
• stigende fragt- og komponentpriser,
• geopolitiske udfordringer med mere.

Med mangel på komponenter og en uventet høj vækst i nogle forretningsområder oplevede Nilfisk, at nogle komponenter blev flaskehals for hvor meget, de kunne producere.

Læs også: Bæredygtighed er den nye 4. dimension i supply chain planning

”Det blev derfor nødvendigt at arbejde med et ’constrained demand’ for at undgå, at vi lagde beslag på øvrige komponenter til en fuld produktionsplan og dermed belastede vores kapitalbinding på lageret”, fortæller Birgit Dam Jespersen og supplerer:

”Et tæt samarbejde mellem blandt andet indkøb, produktion, planlægning og vores S&OP team var med til at styre os igennem denne periode”.

Da centrallageret blev totalskadet
Pandemien og de mange udefrakommende VUCA-forstyrrelser af forsyningskæden fik Nilfisk til at etablere war rooms.

”De mange forstyrrelser og det faktum, at vi kæmpede med restordrer grundet høj vækst og komponentmangel i kombination med, at omkostnings- og lagerniveauer var tårnhøje, skabte ubalance i vores ’trekant’ mellem service, omkostninger og arbejdskapital”, fortæller hun.

Derfor etablerede Nilfisk et war room, som i første omgang havde produktionen, planlægning, indkøb, S&OP med. De blev dog meget hurtigt udvidet til at inkludere salg og strategisk sourcing.

”Vores war room var et tæt samarbejdende team med beslutningsmandat. Da vi senere stod med en situation, hvor en tornado ødelagde vores centrallager i USA, kunne vi drage fordel af det tætte samarbejde, der var etableret gennem war room konceptet tidligere på året”, fortæller Birgit Dam Jespersen og supplerer:

”Samarbejdet gav for eksempel anledning til gode dialoger om generelle leveringstider mellem salg og supply chain. Igen kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtig en rolle S&OP spiller for at binde organisationen sammen”.

Vi skal undre os i fællesskab
Hun fremhæver, at det tætte samspil mellem supply chain og salg fremmer de strategiske prioriteter for en optimering af virksomhedens evne til at levere til både kunder og investorer.

”Vi er gået fra et ’dem og os’ til et tæt samspil mellem salg og supply chain, hvor vi taler sammen. Det betyder, at virksomheden agerer som en synkroniseret enhed, hvor troværdighed i markedet stiger, arbejdskapital falder og EBITDA (resultat af primær drift, red.”.) er steget fra 12,1 procent i 2020 til 13,2 procent i 2022”, fortæller Birgit Dam Jespersen

Hun understreger, at Nilfisk har erfaret, at det ’at undre sig’ i fællesskab og tale sammen på tværs baner vejen for at finde frem til mange forbedringer, der skal udvikle forsyningskæden og forretningen: ”Det er nemlig her magien slippes løs og kan bidrage til at skabe besparelser, som går direkte på bundlinjen eller kan geninvesteres i for eksempel digitalisering”.

Her er samspillet med vores salgskollegaer centralt, da de er tættest på kunden og markedet

Birgit Dam Jespersen

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Supply chain planlægning i en usikker verden

Det er bestemt ikke blevet kedeligere at arbejde i forsyningskæden de sidste tre år. Covid-19 førte til kaos i de globale forsyningskæder. På toppen af dette kommer krige, klimakrise, biodiversitetskrise, geopolitiske spændinger og så videre. Det ser ud til, at den nye normal er, at forsyningskæderne opererer under stigende grad af usikkerhed.

Hvordan påvirker det planlægningen i forsyningskæden, og hvilke muligheder og barrierer står virksomhederne overfor?

Relateret indhold

11.03.2025SCM.dk

Hvordan griber virksomheder helt konkret forecasting-processen an?

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams