19.09.2022  |  Branchenyt

Produktionsvirksomheder efterspørger lithium-ion batterier

Høje elpriser gør lithium-ion batterier attraktive hos produktionsvirksomheder. Det skyldes især, at et stort antal produktionsvirksomheder er udfordret af de stigende elpriser, som inden for et år er steget 400 procent.

Elprisernes himmelflugt medfører, at flere og flere virksomheder gennemgår deres elforbrug med en tættekam for at finde besparelser. Der arbejdes ihærdigt på at mindske elforbruget ved blandt andet at købe strøm på de rigtige tidspunkter, indføre LED-belysning og optimere energiforbruget på maskinparken.
Den interne logistik er også et sted at spare. Størsteparten af virksomhederne vælger eldrevne maskiner til logistikken og ved at konvertere fra de klassiske blybatterier til de mere miljøvenlige og energioptimerede Lithium-ION batterier er det muligt at opnå store besparelser på elregningen.

”Med de stigende elpriser er lithium-ion batterier blevet en endnu bedre investering. Vores beregninger viser store besparelser over hele linjen, når man skifter fra blysyrebatterier til lithium-ion batterier. Vi opererer lige nu med en tilbagebetalingstid på ned til ét år på et almindeligt lithium-ion batteri. Jo større en maskinpark, jo større bliver besparelsen – og vi kan levere til alle truckmærker og andet kørende materiel”, siger teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: For få produktionsvirksomheder arbejder hen mod klimaneutralitet

N.C. Nielsen A/S er Danmarks største leverandør af gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner med over 280 medarbejdere og en årlig omsætning på over 950 millioner kroner. Virksomheden importerer og forhandler kørende materiel fra Linde, Terberg, Konecranes, Seacom med flere. Udvalget rækker fra små palleløftervogne over store containertruck og mobile kraner til kundespecifikke specialløsninger.

N.C. Nielsen har oplevet eksempler med en årlig besparelse på 42.000 kroner på en almindelig el-truck med Lithium-ION batteri, der kører på toholdsskift. Og dette tal kan ganges op med antallet af truck i den samlede flåde.

”Tallene taler deres tydelige sprog. Det er oplagt at skifte fra blysyrebatteri til lithium-ion batteri på truckflåden. Det bliver nok ikke nemmere at spare på udgifterne til el”, siger Per T. Nielsen.


- PiB

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere