For få produktionsvirksomheder arbejder hen mod klimaneutralitet
Kun 51 procent af fremstillings- og produktionsvirksomheder globalt har kurs mod at blive CO2-neutrale og derved nå klimamålene i Parisaftalen. Særligt fremstillingssektoren mangler en helhedstilgang til arbejdet med bæredygtighed, viser ny rapport fra Capgemini Research Institute.
Globalt set halter det bagefter i fremstillings- og produktionsvirksomheder, når det kommer til at sætte konkrete mål for bæredygtighed såvel som handling bag ordene. Det er nemlig kun lige godt halvdelen, der har kurs mod CO2-neutraliteten. Det viser en ny rapport fra Capgemini Research Institute, der er en del af teknologi- og rådgivningsvirksomheden Capgemini Gruppen.
Det manglende fokus på bæredygtighedsinitiativer sker ifølge rapporten fra Capgemini på trods af, at langt hovedparten af de virksomheder, der gennemfører bæredygtighedsinitiativer, blandt andet opnår et forbedret omdømme samt øget effektivitet og produktivitet. Rapporten fremhæver samtidig, at 9 ud af 10 virksomheder, der har iværksat bæredygtighedstiltag, faktisk har set en reduktion i affaldsmængden og drivhusgasemissionerne.
1 ud af 10
På tværs af forskellige industrier er fremstillingen af forbrugsvarer den mest bæredygtighed, med 15 procent af virksomhederne, der inkluderer hele værdikæden i bæredygtighedsarbejdet, efterfulgt af industri og kapitalgoder med 11 procent, samt bilindustrien med 10 procent af virksomhederne.
Det er et problem, at virksomhederne kun tænker i direkte emissioner, forklarer Maria Søndergaard, der er direktør for produktion, distribution og retail hos Capgemini Danmark, da hovedparten af producenternes CO2-aftryk reelt kommer fra indirekte emissioner fra deres organisation og værdikæde.
Desuden er kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleret på tværs af organisationen, mens én ud af fem har bæredygtighed fuldt integreret i deres produktionsstrategi.
Læs også: 10 konkrete bud på grøn omstilling af transporten
”Der er et paradoks i, at kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleres på tværs af organisationer og virksomheder, fordi fordelene for dem, der rent faktisk indfører bæredygtighedsinitiativer, jo tydeligt er ret store,” siger Maria Søndergaard i en pressemeddelelse.
Ifølge rapporten er producenter nødt til at gå endnu længere end det eksisterende fokus på lean og grøn praksis omkring reduktion og genbrug. Indfrielse af Parismålene fordrer en langt mere omfattende og sammenhængende tilgang, fastslår Capgemini. En tilgang, der også inkluderer genanvendelse, redesign og genfremstilling.
Bæredygtighedsinitiativer styrkes med ny teknologi
Rapporten afslører også, at produktionsvirksomheder i stigende grad styrker deres bæredygtighedsdagsorden med ny teknologi.
“Digitale teknologier og data er afgørende for at accelerere bæredygtighedsdagsagendaen”, forklarer Maria Søndergaard, idet rapporten viser, at 56 procent af virksomhederne prioriterer i øjeblikket anvendelsen af digitale teknologier til at indarbejde bæredygtighed i produktionen og værdikæden.
Læs også: Sådan gør du din forsyningskæde bæredygtig
”Vi ser voksende investeringer i digitale teknologier fra producenter, der i stigende grad søger og indgår partnerskaber med etablerede teknologivirksomheder og nystartede virksomheder for at styrke deres bæredygtighedsindsats. Det giver produktions- og fremstillingsvirksomheder en lang række muligheder for at kombinere en rentabel vækst med mere bæredygtighed,” afslutter hun.
- KCP