Online/offline-samspil bliver alfa omega for handelsvirksomheder

Coronakrisen har sat sine spor i de danske forbrugsmønstre. E-handlen er steget markant, og gør-det-selv-projekter vinder større indpas. Men selvom restriktionerne ophæves, skal handelsvirksomheder ikke forvente, at alt vender tilbage til normalen. Flere kunder vil forblive på nettet – eller et sted imellem det online og offline.

Særligt de under 30-årige har taget de online indkøbsvaner til sig. Arkivfoto..

15.02.2021

SCM.dk

”Da vi alle blev bedt om at tage social afstand i år, blev hjemmet det sikreste sted at være. På spørgsmålet om deres ændringer i shoppingadfærd sagde 35 procent af danskerne, at de handlede mindre i fysiske butikker”, siger Myriam Martensen, Data Insights Director for analysebureauet Wilke, til DI Handel.

Det viser undersøgelser foretaget hen over sommeren samt efteråret 2020. I samme forbindelse svarede 27 procent af danskerne, at de handlede mere online – flere af hvilke gjorde det for første gang.

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Dagligvarekategorien oplevede flest førstegangs online-shoppere, ligesom take-away mad også blev populart at bestille online, da både virus og restriktioner fik danskerne til at søge væk fra restauranter og supermarkeder. Dernæst følger personlig hygiejne og kosmetik, ligesom selv kategorien tøj og sko, der havde den højeste andel af danskere, der allerede handlede online før corona, steg markant.

Farvel til det gamle normal

Spørger man Myriam Martensen, vil en hævelse af restriktionerne ikke betyde en tilbagevending til forholdene før corona. E-handel er kommet for at blive:

”På tværs af alle generationer ser vi en overvægt af personer, som forventer at bruge onlinehandel mere sammenlignet med andelen, som forventer at bruge det mindre efter corona. Blandt personer over 30 år, giver det en nettoeffekt på +6 procent, og blandt de 18-29-årige er det dobbelt så højt med en nettoeffekt på +13 procent”, fortæller hun.

Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

Ifølge branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst understøtter Wilkes undersøgelse både hvor vigtige digitale kanaler er, men også hvor vigtigt det er, at de forskellige salgskanaler spiller sammen:

”Undersøgelsen viser, hvor vigtige digitale kanaler er, også efter corona. For selvom online shopping ikke forventes at holde det nuværende niveau efter corona, så forventes det stadig at være højere end pre-corona. Det er derfor vigtigt, at handelsvirksomheder ser kunderejsen som et samspil mellem on- og offline og fokuserer på at inkorporere fysisk og digital interaktion der hvor de kan møde kunderne - i butik eller webshop. For begge kanaler skaber værdi på hver sin måde”.

Kilde: DI Handel

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online