Online/offline-samspil bliver alfa omega for handelsvirksomheder

Coronakrisen har sat sine spor i de danske forbrugsmønstre. E-handlen er steget markant, og gør-det-selv-projekter vinder større indpas. Men selvom restriktionerne ophæves, skal handelsvirksomheder ikke forvente, at alt vender tilbage til normalen. Flere kunder vil forblive på nettet – eller et sted imellem det online og offline.

Særligt de under 30-årige har taget de online indkøbsvaner til sig. Arkivfoto..

15.02.2021

SCM.dk

”Da vi alle blev bedt om at tage social afstand i år, blev hjemmet det sikreste sted at være. På spørgsmålet om deres ændringer i shoppingadfærd sagde 35 procent af danskerne, at de handlede mindre i fysiske butikker”, siger Myriam Martensen, Data Insights Director for analysebureauet Wilke, til DI Handel.

Det viser undersøgelser foretaget hen over sommeren samt efteråret 2020. I samme forbindelse svarede 27 procent af danskerne, at de handlede mere online – flere af hvilke gjorde det for første gang.

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Dagligvarekategorien oplevede flest førstegangs online-shoppere, ligesom take-away mad også blev populart at bestille online, da både virus og restriktioner fik danskerne til at søge væk fra restauranter og supermarkeder. Dernæst følger personlig hygiejne og kosmetik, ligesom selv kategorien tøj og sko, der havde den højeste andel af danskere, der allerede handlede online før corona, steg markant.

Farvel til det gamle normal

Spørger man Myriam Martensen, vil en hævelse af restriktionerne ikke betyde en tilbagevending til forholdene før corona. E-handel er kommet for at blive:

”På tværs af alle generationer ser vi en overvægt af personer, som forventer at bruge onlinehandel mere sammenlignet med andelen, som forventer at bruge det mindre efter corona. Blandt personer over 30 år, giver det en nettoeffekt på +6 procent, og blandt de 18-29-årige er det dobbelt så højt med en nettoeffekt på +13 procent”, fortæller hun.

Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

Ifølge branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst understøtter Wilkes undersøgelse både hvor vigtige digitale kanaler er, men også hvor vigtigt det er, at de forskellige salgskanaler spiller sammen:

”Undersøgelsen viser, hvor vigtige digitale kanaler er, også efter corona. For selvom online shopping ikke forventes at holde det nuværende niveau efter corona, så forventes det stadig at være højere end pre-corona. Det er derfor vigtigt, at handelsvirksomheder ser kunderejsen som et samspil mellem on- og offline og fokuserer på at inkorporere fysisk og digital interaktion der hvor de kan møde kunderne - i butik eller webshop. For begge kanaler skaber værdi på hver sin måde”.

Kilde: DI Handel

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

02.06.2025SCM.dk

Flertal af Europas virksomheder er tilfredse med CSRD

28.05.2025SCM.dk

Fleksibilitet i forsyningskæden smitter af på aktiekursen

28.05.2025SCM.dk

Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

27.05.2025SCM.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

03.06.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Har I også overset cybersikkerheden i jeres industrielle produktionsmiljø? Med et 1-dags introducerende kursus styrker I jeres OT-cybersikkerhed. OT står for Operational Technologies og er brugen af hardware og software til at overvåge og kontrollere fysiske processer, enheder og infrastruktur i et industrielt miljø som fx varmeværk eller fabrik

Dato

04.06.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Sustainability Manager

Gør din ESG-rapportering enklere, mere effektiv og fuldt compliant

Dato

04.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

11.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn