Online/offline-samspil bliver alfa omega for handelsvirksomheder

Coronakrisen har sat sine spor i de danske forbrugsmønstre. E-handlen er steget markant, og gør-det-selv-projekter vinder større indpas. Men selvom restriktionerne ophæves, skal handelsvirksomheder ikke forvente, at alt vender tilbage til normalen. Flere kunder vil forblive på nettet – eller et sted imellem det online og offline.

Særligt de under 30-årige har taget de online indkøbsvaner til sig. Arkivfoto..

15.02.2021

SCM.dk

”Da vi alle blev bedt om at tage social afstand i år, blev hjemmet det sikreste sted at være. På spørgsmålet om deres ændringer i shoppingadfærd sagde 35 procent af danskerne, at de handlede mindre i fysiske butikker”, siger Myriam Martensen, Data Insights Director for analysebureauet Wilke, til DI Handel.

Det viser undersøgelser foretaget hen over sommeren samt efteråret 2020. I samme forbindelse svarede 27 procent af danskerne, at de handlede mere online – flere af hvilke gjorde det for første gang.

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Dagligvarekategorien oplevede flest førstegangs online-shoppere, ligesom take-away mad også blev populart at bestille online, da både virus og restriktioner fik danskerne til at søge væk fra restauranter og supermarkeder. Dernæst følger personlig hygiejne og kosmetik, ligesom selv kategorien tøj og sko, der havde den højeste andel af danskere, der allerede handlede online før corona, steg markant.

Farvel til det gamle normal

Spørger man Myriam Martensen, vil en hævelse af restriktionerne ikke betyde en tilbagevending til forholdene før corona. E-handel er kommet for at blive:

”På tværs af alle generationer ser vi en overvægt af personer, som forventer at bruge onlinehandel mere sammenlignet med andelen, som forventer at bruge det mindre efter corona. Blandt personer over 30 år, giver det en nettoeffekt på +6 procent, og blandt de 18-29-årige er det dobbelt så højt med en nettoeffekt på +13 procent”, fortæller hun.

Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

Ifølge branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst understøtter Wilkes undersøgelse både hvor vigtige digitale kanaler er, men også hvor vigtigt det er, at de forskellige salgskanaler spiller sammen:

”Undersøgelsen viser, hvor vigtige digitale kanaler er, også efter corona. For selvom online shopping ikke forventes at holde det nuværende niveau efter corona, så forventes det stadig at være højere end pre-corona. Det er derfor vigtigt, at handelsvirksomheder ser kunderejsen som et samspil mellem on- og offline og fokuserer på at inkorporere fysisk og digital interaktion der hvor de kan møde kunderne - i butik eller webshop. For begge kanaler skaber værdi på hver sin måde”.

Kilde: DI Handel

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Implement Consulting Group
Webinar
Unlock the full potential of your transformation – ‘Deep dive: Drive progress’

Create flow, transparency, and control to deliver on time, on budget, and to quality

Dato

03.12.2025

Tid

08:15

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

04.12.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle