Online/offline-samspil bliver alfa omega for handelsvirksomheder

Coronakrisen har sat sine spor i de danske forbrugsmønstre. E-handlen er steget markant, og gør-det-selv-projekter vinder større indpas. Men selvom restriktionerne ophæves, skal handelsvirksomheder ikke forvente, at alt vender tilbage til normalen. Flere kunder vil forblive på nettet – eller et sted imellem det online og offline.

Særligt de under 30-årige har taget de online indkøbsvaner til sig. Arkivfoto..

15.02.2021

SCM.dk

”Da vi alle blev bedt om at tage social afstand i år, blev hjemmet det sikreste sted at være. På spørgsmålet om deres ændringer i shoppingadfærd sagde 35 procent af danskerne, at de handlede mindre i fysiske butikker”, siger Myriam Martensen, Data Insights Director for analysebureauet Wilke, til DI Handel.

Det viser undersøgelser foretaget hen over sommeren samt efteråret 2020. I samme forbindelse svarede 27 procent af danskerne, at de handlede mere online – flere af hvilke gjorde det for første gang.

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Dagligvarekategorien oplevede flest førstegangs online-shoppere, ligesom take-away mad også blev populart at bestille online, da både virus og restriktioner fik danskerne til at søge væk fra restauranter og supermarkeder. Dernæst følger personlig hygiejne og kosmetik, ligesom selv kategorien tøj og sko, der havde den højeste andel af danskere, der allerede handlede online før corona, steg markant.

Farvel til det gamle normal

Spørger man Myriam Martensen, vil en hævelse af restriktionerne ikke betyde en tilbagevending til forholdene før corona. E-handel er kommet for at blive:

”På tværs af alle generationer ser vi en overvægt af personer, som forventer at bruge onlinehandel mere sammenlignet med andelen, som forventer at bruge det mindre efter corona. Blandt personer over 30 år, giver det en nettoeffekt på +6 procent, og blandt de 18-29-årige er det dobbelt så højt med en nettoeffekt på +13 procent”, fortæller hun.

Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

Ifølge branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst understøtter Wilkes undersøgelse både hvor vigtige digitale kanaler er, men også hvor vigtigt det er, at de forskellige salgskanaler spiller sammen:

”Undersøgelsen viser, hvor vigtige digitale kanaler er, også efter corona. For selvom online shopping ikke forventes at holde det nuværende niveau efter corona, så forventes det stadig at være højere end pre-corona. Det er derfor vigtigt, at handelsvirksomheder ser kunderejsen som et samspil mellem on- og offline og fokuserer på at inkorporere fysisk og digital interaktion der hvor de kan møde kunderne - i butik eller webshop. For begge kanaler skaber værdi på hver sin måde”.

Kilde: DI Handel

- KCP

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle