The North Face-projekt holder forsyningskæden lokal
The North Face har produceret en hættetrøje, hvor næsten alle led i forsyningskæden befinder sig inden for en radius af 150 miles.
Det amerikanske tøjmærke The North Face har lanceret en hættetrøje, hvor man har bestræbt sig på, at alt lige fra råvareudvinding til syning sker inden for en kort afstand af hinanden. Projektet, med navnet Backyard Project, går ud på at skabe en lokal, bæredygtig produktion nær The North Face-hovedkvarteret i Californien. Det skriver fashion-forum.dk.
Læs også: GPS til forsyningskæden
Vi har været interesserede i lokal produktion igennem et stykke tid, og målet med projektet var, at alle led skulle foregå inden for en radius af 150 miles (svarende til cirka 241 kilometer, red.) fra vores hovedkvarter, siger Adam Mott, der er direktør for bæredygtighed hos The North Face.
Han mener, at de personlige relationer til de forskellige led i forsyningskæden let går tabt, sådan som tøjbranchen hænger sammen i dag. Men det er anderledes i det nye projekt, fastslår direktøren.
Projektet er egentlig en gammeldags tilgang, som handler om at knytte sig tættere til farmerne og de lokale syersker. Det giver et unikt indblik i, hvordan forsyningskæden fungerede førhen, siger Adam Mott.
Læs også: Adfærd skal designe forsyningskæden
Hættetrøjen er produceret i økologisk bomuld, der kommer fra en lokal californisk farmer. The North Face levede dog ikke helt op til sin målsætning om at holde alle led i forsyningskæden inden for en radius af 150 miles, da garnet blev spundet på den amerikanske østkyst. Alle andre led i forsyningskæden lever dog op til målsætningen.
-SSM