Nethandel vokser og slår ny rekord
Coronakrisen har fået flere til at handle markant mere online, og i foråret slog de danske forbrugere en rekord. Der blev indkøbt for 93,8 milliarder kroner på nettet. Det viser Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse.
En vækst på svimlende 26 procent og et forbrug, der nærmer sig 100 milliarder kroner på seks måneder.
Man skulle tro, at Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, måtte kigge en ekstra gang, da E-handelsanalysen for 1. halvår 2021 landede på hans bord.
”Men nej, jeg er faktisk ikke overrasket. Vi har igennem hele coronakrisen hørt om mange e-handelsvirksomheder med enorm vækst, så den flotte samlede vækst kommer faktisk ikke bag på mig. Når det er sagt, så er det er en voldsom fremgang fra samme periode sidste år, som også delvist var præget af nedlukning”, fortæller han i en pressemeddelelse.
Væksten i forbruget bliver ikke mindre imponerende af, at rejsebranchen, som traditionelt er den suverænt største kategori målt på forbrug, stadig er ramt, uddyber e-handelsdirektøren:
Læs også: Topchef: Stigende onlinehandel presser miljøet
“Vi er gået frem, selvom vi “mangler” et ganske betragteligt beløb fra rejse- og kulturbranchen. Det siger noget om, hvor stor fremgangen er i andre dele af e-handelsverdenen”.
Dagligvarer, take away og restauranter samt personlige pleje er i stedet kategorier, som står for en stor del af forbrugernes handler på nettet. Faktisk vurderer de danske forbrugere, at hvert tiende af deres køb på nettet er relateret til take away eller restaurantbesøg.
Modsat står elektronik og hvidevarer kun for 5 procent af handlerne på nettet. Til gengæld ligger danskerne flere penge per køb og bruger i gennemsnit 11 procent af deres penge, som bruges på nettet, i denne kategori.
Nedlukninger og feriepenge gav forbruget vokseværk - hvad nu?
De primære årsager til e-handel er typisk bekvemmelighed, pris og udvalg. Normalt angiver cirka 5 procent af forbrugerne, at de e-handler af andre årsager, men i første halvår af 2021 var det tal fordoblet. 2 ud af 3 af disse forbrugere angav corona-relaterede årsager til, at de har handlet på nettet.
”Forbruget på nettet har haft vokseværk i flere år, men der er ingen tvivl om, at coronakrisen, nedlukninger og udbetalte feriepenge har været benzin på bålet. Knap halvdelen af forbrugerne svarer da også, at de har handlet mere på nettet de seneste 12 måneder end tidligere”, forklarer Niels Ralund.
Det store spørgsmål er, hvad der sker nu, hvor restriktioner er væk, og vi forhåbentlig lægger det værste bag os?
Læs også: Online/offline-samspil bliver alfa omega for handelsvirksomheder
Analysen konkluderer, at hver femte forbruger forventer at handle mere online, mens blot hver tiende vil skrue ned.
”En del forbrugere vil lette foden lidt fra speederen og i stedet skrue op for handlen i de fysiske butikker, men det er kun et fåtal, der vil trykke på bremsen. Væksten vil finde et mere naturligt leje, hvor vi ikke skal forvente at se de her vilde væksteksplosioner, som vi har set under krisen”, vurderer e-handelsdirektøren og fortsætter:
”Det interessante er, at i de brancher, der har haft fremgang, er niveauet ikke er faldet nævneværdigt trods genåbningen. Omvendt er der heldigvis fin fremgang at spore i de hårdest ramte. Der er altså grund til at tro og håbe, at de ramte brancher kommer sig hurtigere, end de voksende brancher taber terræn igen”, afslutter Niels Ralund.
- KCP