Topchef: Stigende onlinehandel presser miljøet

Ifølge Jesper Bove-Nielsen skal nethandel og klimavenlig levering tænkes som en samlet pakke. Som modellen er nu, mener Vigo-chefen nemlig ikke, at klimaet vil kunne klare onlinehandlens stigende popularitet.

Da levering fra onlinehandel fortsat vil stige de kommende år, mener Jesper Bove-Nielsen, at dette kan skabe problemer for klimaet..

22.06.2020

SCM.dk

Han mener, at selvom industrien er kommet i rivende udvikling, hvilket er godt og en demokratisering af valgmuligheder for forbrugerne, kan dette samtidig være med til at skabe problemer for selve leveringen og klimaet i fremtiden.

”World Economic Forum udgav i januar en rapport, der måske blev glemt lidt midt i coronakrisen. Det er skræmmende læsning. Rapporten kigger udelukkende på verdens 100 største byer. Og her er konklusionen blandt andet, at i 2030 vil udledninger fra ”last mile”-leveringer – det vil sige sidste kørsel ud til kunden – stige med mere end 30 procent. Derudover vil trafikken på grund af nethandel stige med 21 procent, hvilket vil skabe yderligere trængsel og dermed en gennemsnitlig øget transporttid på 11 minutter pr. borger”, skriver han på Finans.dk.

Ifølge Jesper Bove-Nielsen bliver der på trods af initiativer med klimavenlige transportløsninger som el-lastbiler, samlede pakker fra forskellige leverandører og miljøvenlig emballage stadig primært brugt distributionsformer drevet af diesel og benzin i takt med den stigende trafik på vejene. Derfor skal der tænkes anderledes, så nethandlen ikke kommer til at overskygge den klimamæssige agenda.

Læs også: DHL starter endnu et elektrisk ladcykelprojekt

”Coronakrisen har vist, at nethandel for mange kan være et nødvendigt supplement til at handle i den fysiske butik. Men samtidig bør den stigende nethandel give anledning til at se på de digitale forretningsmodeller i et nyt og mere klimavenligt lys. Vi skal bringe de muligheder i spil, som digitaliseringen allerede rummer i dag, så Danmark efter coronakrisen kan blive frontløber og vise, hvordan nethandel og klimaet ikke nødvendigvis er hinandens modsætninger”, skriver han på Finans.dk.

- HCL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle