Miljø- og klimavenlige transporter har længe været i fokus hos FREJA

FREJA har i mange år og med stor succes benyttet sig af uledsagede trafikker på ruterne mellem Danmark-Finland og Danmark-Norge.

Siden 2019 har det også været et meget brugt instrument på ruterne til og fra Sverige. Den første rute i Sverige startede mellem Jylland og Skåne, hvor der er meget samhandel.

Uledsaget transport vil sige, at en dansk lastbil henter en forsendelse hos en dansk kunde og kører traileren til færgelejet. Ved færgen kan chaufføren så koble en anden trailer på, som han kører ud til den danske modtager. På samme måde foregår det i Sverige, hvor svenske vognmænd og chauffører kører trailere mellem færgen og modtager eller afsender. Leveringstiden er kort, da der er afgang fra begge sider to gange om dagen.

Fordelene ved denne type af transporter er store. Vi undgår, at et stort antal lastbiler skal køre over Fyn og Sjælland, hvilket er med til at reducere trængselsudfordringerne. Løsningen har også en grøn profil, da mange motorvejskilometer bliver erstattet af konsoliderede transporter med færge over Kattegat. En yderligere fordel er, at en chauffør kan håndtere 4-5 læs pr. dag. Chaufførmangel er en stadig større udfordring, da mange chauffører forlader branchen til fordel for jobs, hvor arbejdstiden giver dem bedre muligheder for at komme hjem til ”normal” fyraften.

FREJA har løbende koblet flere linjer på de uledsagede trafikker, og vi har nu også en løsning, hvor vi laster trailere på tog på ruten Taulov-Katrineholm. Begge terminaler ligger strategisk godt placeret. Taulov er et logistiks centrum i Danmark, og Katrineholms terminal er placeret midt i Mälardalen, hvorfra man har nem adgang til Ørebro, Eskilstuna og Stockholm. Denne rute har afgange tre gange om ugen. Hele jernbanestrækningen er elektrificeret, så man eksempelvis på ruten mellem Kolding og Ørebro kan opnå en Co2 reduktion på op til 80% sammenlignet med traditionel landevejstransport.

Seneste skud på stammen er en rute til Oslo, som kører på en kombineret løsning. Trailerne sendes med skib fra Grenå til Halmstad. Direkte på havneterminalen bliver traileren omlastet til et tog, som kører denne til en terminal i Oslo, hvorfra en trækker kører den ud til modtageren. Løsningen er helt ny, og vi har store forventninger til, at vi også her kan tilbyde en grøn løsning med stabil kapacitet.

FREJA tilbyder at beregne Co2-udslippet for de forskellige løsninger, så man som transportkøber kan tage emission med i sit beslutningsgrundlag. Du kan også prøve vores online Co2-beregner og se Co2-udledningen af dine transporter med FREJA.

www.freja.dk

09.08.2023Freja Transport & Logistics A/S

Sponseret

Digitaliser dine logistikaktiviteter med FREJAs IT-løsninger

02.08.2023Freja Transport & Logistics A/S

Sponseret

FREJA og B. Braun kører med biobrændstof HVO100 på rute mellem København og Oslo

31.03.2023Freja Transport & Logistics A/S

Sponseret

FREJA til WCA Singapore 2023

24.02.2023Freja Transport & Logistics A/S

Sponseret

FREJA udnævner ny administrerende direktør i Polen

05.01.2022Freja Transport & Logistics A/S

Sponseret

SDK FREJA A/S skyder 2022 i gang med strategisk opkøb af svenske IRT Logistics AB

04.01.2022Freja Transport & Logistics A/S

Sponseret

Miljø- og klimavenlige transporter har længe været i fokus hos FREJA